Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostar det något att ha ett iTunes-/AppStore-konto?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-03 00:07

frågan jag söker svar på är: kostar det någonting att ha ett iTunes/appstore-konto om jag bara vill tanka gratis musik/app's till min iPhone?
jag har sökt på 99's forum, apple.se suport, slummat igenom avtal och googlat men jag hittar inte nån fakta alls.

snälla hjälp!:tveksam:

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-03 00:27

Det kostar inget att ha ett konto. Du kan ladda ner gratis podcasts, apps, osv utan kostnad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-03 00:34
Ursprungligen av NickZse:

Det kostar inget att ha ett konto. Du kan ladda ner gratis podcasts, apps, osv utan kostnad.

okej, tack så mycket! men jag måste endå fylla i mina kontokorts uppgifter?

Jag kommer inte ihåg om jag var tvungen att göra det, men det är väl för att allting ska vara så smidigt som möjligt sen när du väl köper något.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-03 01:36

Det behöver man inte göra.

Inte? Ser så ut här iaf.
Jag har läst om vägar runt via presentkort osv dock.

Jag tror man måste det ja, för man kan på det viset bekräfta sin nationalitet. Och som vi vet spelar nationaliteten desvärre rätt stor roll i iTunes Store.

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om!
/Mod

Har inget betalsätt kopplat till mitt amerikanska iTunes-konto, så det ska inte behövas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-03 23:21

Jag registrerade mitt iTunes-konto utan något betalningssätt i huvudtaget först.

Lade till mitt bankkort som betalningsmedel vid ett senare tillfälle.

Men hur länge sedan gjorde ni detta, ztaafen och boris? Har en känsla av att det ändrats på senaste tiden. Annars hade nog inte trådar som http://www.99.se/apple-tv/237024-hur-hyra-film-med-gift-cards-fr-n-us-its.html?highlight=redeem

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-03 23:33

Tråden du länkar till gäller ju inköp hos amerikanska iTunes Store?

Vet inte vem det är som har missförstått vad här men det första inlägget i tråden handlar om ett vanligt iTunes konto, alltså inte ett amerikanskt.

Ursprungligen av boris91:

Tråden du länkar till gäller ju inköp hos amerikanska iTunes Store?

Vet inte vem det är som har missförstått vad här men det första inlägget i tråden handlar om ett vanligt iTunes konto, alltså inte ett amerikanskt.

Jag vet. Jag menar såhär:

För att skapa ett iTunes Store-konto måste man registrera information tillräcklig för att Apple ska kunna avgöra vilket utbud som ska erbjudas kunden. Med tanke på att man enkelt kan fakea adresser i olika länder och att man kan låna varandras personuppgifter är kreditkort ett enkelt och relativt säkert sätt att validera kundernas nationalitet och på så vis veta vilket iTunes Store kunden ska få tillgång till.

Om man inte varit tvungen att göra allt detta hade Apple inte kunnat erbjuda olika utbud i olika länder; så som Tv-shows och hyrfilmer i USA.

Att uppge sitt personnummer hade ju inte varit så bra, med tanke på att man kan vara svensk medborgare, men bo i USA och därför ha rätt att nyttja amerikanska varor inom sitt område.

Hajar du vad jag menar?

När jag tittat på registrering på senaste tiden verkar kort vara ett krav.
Om någn säkert vet att så inte är fallet, och vet hur man registrerar utan, berätta hur

Med presentkort kan man ju men det vore fint om man kunde göra det gratis.
Själv har jag konto men brorsan, som är för ung för VISA, vill gärna kunna installera apps på sin touch.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:07

Kort är inte ett krav och har aldrig varit.

ImageShack - Hosting :: checkmatelg8.png

Ursprungligen av boris91:

Kort är inte ett krav och har aldrig varit.

ImageShack - Hosting :: checkmatelg8.png

What :S Jag måste vara helt tokig. Vad missar jag? :S
Trycker på new account i iTunes, fyller i namn, trycker nästa?
detta visas?
Känner mig urdum just nu, måste se förbi något helt självklart?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:23
Ursprungligen av Andreas Th:

What :S Jag måste vara helt tokig. Vad missar jag? :S
Trycker på new account i iTunes, fyller i namn, trycker nästa?
detta visas?
Känner mig urdum just nu, måste se förbi något helt självklart?

Häftigt att vi ser olika saker tycker jag.

Ursprungligen av Andreas Th:

What :S Jag måste vara helt tokig. Vad missar jag? :S
Trycker på new account i iTunes, fyller i namn, trycker nästa?
detta visas?
Känner mig urdum just nu, måste se förbi något helt självklart?

Exakt den erfarenheten har jag också. Oavsett om jag skapat svenskt eller amerikanskt konto. Frågan är om det kan bero på olika versioner av iTunes (dvs svenskt iTunes via programuppdateraren eller om man installerat från Apple.com innan det släppts i Sverige (om det nu skulle vara någon skillnad)), eller vad det nu kan vara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:09

Alltså... handlar tråden om svenska iTunes eller amerikanska?

Detta är ju bara förvirrande, i det första inlägget står ingenting om USA.

Ursprungligen av boris91:

Alltså... handlar tråden om svenska iTunes eller amerikanska?

Detta är ju bara förvirrande, i det första inlägget står ingenting om USA.

Den handlar nog om svenska.
Du har nog rätt om att det inte krävs kort vid registrering, det krävs kanske inte förrän man ska handla. Men frågan är hur man då väljer vilket regionsbundet utbud som visas?!

Jag får väl äta min hatt nu. Var bara så jädrans säker på att detta gjordes i början. Känns väldigt o-Apple att låta en drifta runt i USA-Store om man är svensk och angivit detta.

Dessutom har jag för mig att jag var tvungen att uppge kort eller gift card när jag skapade mitt amerikanska konto.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:29
Ursprungligen av henkebarn:

Den handlar nog om svenska.
Du har nog rätt om att det inte krävs kort vid registrering, det krävs kanske inte förrän man ska handla. Men frågan är hur man då väljer vilket regionsbundet utbud som visas?!

Man väljer ju sitt land helt enkelt.

"If your billing address is not in Sweden, klick here".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:20

Det är ju något helt annat om vi nu pratar om amerikaska konton... fast jag tror inte man behöver ha något betalningsmedel angivet i huvudtaget om man bara vill ta del av gratisapplikationerna från just USA. Ska du köpa något behöver du självklart presentkort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 00:52

Registreringssidan borde ju laddas som en hemsida så det lär inte spela någon roll...

Har iTunes 8.0.1.11 i varje fall. Uppdaterat genom Apple Software Update.

Kände att jag blev tvungen att smälla upp min MacBook för att testa (är på jobb och skrev föregående inlägg på en PC utan iTunes).

Följande två bilder är resultaten då jag försökt skapa nytt konto. Först antar iTunes att man är amerikan. Kräver kort. Jag klickar på alternativet om att inte vara amerikan och bild nr 2 blir tagen. Även där krävs jag på kort för att fortsätta.

Ursprungligen av henkebarn:

Kände att jag blev tvungen att smälla upp min MacBook för att testa (är på jobb och skrev föregående inlägg på en PC utan iTunes).

Följande två bilder är resultaten då jag försökt skapa nytt konto. Först antar iTunes att man är amerikan. Kräver kort. Jag klickar på alternativet om att inte vara amerikan och bild nr 2 blir tagen. Även där krävs jag på kort för att fortsätta.

Grejen är att till amerikanska affären finns gratislåtar och gratisvouchers. Om man anger en sådan rabattkod så kan man registrera ett konto utan att registrera kort. Sådant finns inte till den svenska affären och således måste man registrera kort.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Grejen är att till amerikanska affären finns gratislåtar och gratisvouchers. Om man anger en sådan rabattkod så kan man registrera ett konto utan att registrera kort. Sådant finns inte till den svenska affären och således måste man registrera kort.

Ja, det är jag väldigt varse. (se mina tidigare inlägg i tråden).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-04 03:32

Kollade igen. Behöver fortfarande inte registrera med kort i Sverige.

Ska testa imorgon med omstartad dator.

jag har också ett appstore konto som jag inte fyllt i några som helst kontouppgifter för

Oavsett om man måste fylla i kontokortsuppgifter eller inte - för det har ju inte med sakfrågan att göra. Sakfrågan var - kostar det något att ha ett Apple ID / iTunes konto?
Och svaret på frågan är - nej, det kostar inget.
Om man har ett kort registrerat, så debiteras det bara om man verkligen köper något.
Att vara registrerad på tjänsten innebär inte att man har köpt något.
Att ta del av gratismaterial är just gratis och kostar inget. Kortet debiteras inte på gratismaterial, bara om man verkligen köper något.

Man måste ha ett betalkort för att kunna få ett svenskt iTuneskonto. Är man svensk och har ett amerikanskt konto behöver man inte registrera ett betalkort utan kan ladda ned via iTunes presentkort.
Förstår inte vitsen med att inte notera ett betalkort i iTunes boris91 ? Då kan du väl inte göra någonting på iTunes ?

Kortet debiteras inte om man köper något gratismaterial men det noteras och man får alltid hem ett kvitto på vad man har laddat ned (trots att man inte betalat något).
Se bl a den här diskussionen; http://www.99.se/itunes-store/247029-ladda-ned-gratisprogram-utan-visakort.html

Bevaka tråden