Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trängselavgifter

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-30 06:07

Vill ni ha trängselavgifter i Stockholm?

Om inte Protestera här

/ Terhi

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 07:33

Vi som är för då?

Trängselavgifter?
Ja varför inte?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-30 09:12

Inte mer än rätt! Stockholm har Sveriges bästa lokaltrafik och den är i stort sett gratisatt nyttja. Ändå väljer många att sitta i bilkö. Ofattbart!

Är inte det här politik?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Inte mer än rätt! Stockholm har Sveriges bästa lokaltrafik och den är i stort sett gratisatt nyttja. Ändå väljer många att sitta i bilkö. Ofattbart!

Politik. Stäng please.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-30 13:14

Nej, politik skulle jag knappast kalla detta.

Jämför priser/tillgänglighet mellan SL och Skånetrafiken. Kom sen inte och säg annat än att Stockholmare har det förspänt!

  • Medlem
  • 2002-12-30 13:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jämför priser/tillgänglighet mellan SL och Skånetrafiken. Kom sen inte och säg annat än att Stockholmare har det förspänt!

Lägg ned det där. Jämför priset att bo i Stockholm jämfört med en annan plats i Sverige. Stockholomare har det inte förspänt på något sätt. Skånetrafikens prislista känner jag inte till, men jag tycker inte att det borde motivera en avgift för boende sextio mil därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 13:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Lägg ned det där. Jämför priset att bo i Stockholm jämfört med en annan plats i Sverige. Stockholomare har det inte förspänt på något sätt. Skånetrafikens prislista känner jag inte till, men jag tycker inte att det borde motivera en avgift för boende sextio mil därifrån.

Hade vi haft hälften så bra kollektivtrafik i Skåne hade jag varit glad. Månadskortet kostar 850:-. Ca 50% av alla tåg är försenade.

  • Medlem
  • 2002-12-30 13:51

Det smärtar mig att höra, men jag förstår inte hur en avgift för stockholmare kan ändra på just det.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 14:01

Ett upprop att skriva på en lista är väl ändå inte politik, nu verkar etikpolisen ha vaknat på fel sida. Så länge det bara är ett inlägg och inte diskuteras något blir det ju aldrig ett ämne (som det gör nu, oops...)

Men frågan jag ställer mig är: varför är det våra kamrater från de södra utmarkerna som verkar vara mest engagerade i detta?!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 14:01

I de städer med bra kollektivtrafik bör biltrafiken begränsas. Jag anser Stockholm är en underbar stad med ett kollektivtrafikskort i handen. Man kommer ju överallt, snabbt och effektivt.

Själv pendlar jag mellan Malmö-Helsingborg. När jag kommer upp på morgonen så går bussen två minuter innan tåget kommer in. jag får vänta 28 minuter på nästa buss. De räknar inte med att man kommer söderifrån och sen vill åka söderut i Helsingborg. När jag sen kommer till Malmö på kvällen så går min buss två minuter innan tåget landar där med. Då får jag antingen vänta i en kvart, eller gå 20 minuter. Det senare blir det ofta.

Rent miljömässigt ser jag fördelar med olika avgifter. har du ELbil så skall du ju slippa avgifter! Allt för en mer miljövänlig miljö.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-30 14:15

Varför vi skulle vara intresserade? Jo, därför att miljarder läggs på att reda ut Stockholms trafikproblem, medans en av få stora trafiksatsningar här nere (bron) kostar skitmycket att nyttja. Om det nu är så att Stockholmare _måste_ köra bil och att vi här nere då måste vara med och bekosta det, är det välan inte mer än rätt att Stockholmare också beläggs med avgifter för att nyttja det som alla varit med och bekostat, på samma vis som här nere?

  • Medlem
  • 2002-12-30 14:27

Malmö har billig taxi. Guuuu va orättvist!

Jag har inte bil själv, pga att jag ser det som nästan omöjligt i Stockholm. Det finns inga pakeringsplatser, det är dyrt att parkera och än dyrare att parkera fel. Jag har aldrig förstått inställningen att man kan skatta bort alla problem. Det enda resultatet man får är att folk med mycket pengar inte berörs, medan de mindre bemedlade förmodligen flyttar (kanske inte enbart pga trängselavgift iofs). Stockholm kommer bli(är?) en plats för övre medelklass, vilket jag tycker är trist.

"we shall overcome..."

Ok. Med tanke på att det är ett politiskt parti som startade uppropet från början så är det underligt att säga att det inte är en politiskt fråga. Samt att det är ju en av dom hetaste debatterade politiska frågorna i Stadshuset just nu och i landet.

Jag personligen har inget emot denna namninsamling. Bra tycker jag. Men det är helt way offtopic här.

Sen är forumet här för lokala 99mac.com aktiviteter.

Men det är inte min sak att avgöra.

Sen ang. Lokaltrafik STHLM VS Andra delar i landet.

Jämnför inte päron med Äpplen.

Det är nog väldigt mycket mer folk som nyttjar lokaltrafiken i STHLM p.g.a innevånarantalet än i t.e.x Umeå.

Lätt matematik. Dessto större efterfråga, dessto mer resurser. Att ha likadan lokaltrafik i t.e.x Landskrona skulle inte vara ett dugg lönsamt. Eftersom det inte finns lika mycket folk som skulle nyttja lokaltrafiken.

[ 30 December 2002, 17:32: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Ett upprop att skriva på en lista är väl ändå inte politik, nu verkar etikpolisen ha vaknat på fel sida. Så länge det bara är ett inlägg och inte diskuteras något blir det ju aldrig ett ämne (som det gör nu, oops...)

Men frågan jag ställer mig är: varför är det våra kamrater från de södra utmarkerna som verkar vara mest engagerade i detta?!

Nja, etikpolis och etikpolis.
Har inget problem med tråden i sig. Förrutom att den är helt offtopic.. Men men..

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 00:57

Om Motormännen går ut på Sergels Torg och låter oss fylla i blanketten så gör jag det gärna. Men jag orkar inte skriva ut en PDF, fylla den med text, leta upp ett frimärke och leta upp en brevlåda. Slapp? Ja, visst. Jag är ju stockholmare!

Hello!?

Alla som har bil betalar väl redan skatt - och vägskatt och bränsleskatt och trafikskatt??

Det föds en idiot varje minut......

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 11:22

En dylik avgift leder till att de som har det gott ställt, men inte nödvändigtvis ett stort behov, kommer att fortsätta åka bil i innerstan. Medan de som har det sämre ställt (läs tex. småbarnsföräldrar) men kanske ett större behov, får lämna bilen hemma.

Gott Nytt År!

Ursäkta.. *s* vad har det här att göra med 99mac.coms lokala aktiviteter?

  • Medlem
  • 2002-12-31 13:28

För att summera denna tråd kan man säga att stödet för trängselavgifter i Stockholm, åtminstone här, är väldigt starkt i Skåne med omnejd. Alltmedan det är ganska svalt i Stockholm.

Sett ur ett demokratiskt perspektiv kan väl inte trängselavgiften sägas vara någon höjdare, då den lanserades av riksdagens minsta parti och fick stöd, under utpressning, av ett parti som gått i val med att man inte ville ha dessa avgifter.

Fortfarande med en dåres envishet. Vad har detta med 99mac.coms lokala aktiveteter att göra med?

[ 31 December 2002, 13:39: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 13:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
För att summera denna tråd kan man säga att stödet för trängselavgifter i Stockholm, åtminstone här, är väldigt starkt i Skåne med omnejd. Alltmedan det är ganska svalt i Stockholm.

Sett ur ett demokratiskt perspektiv kan väl inte trängselavgiften sägas vara någon höjdare, då den lanserades av riksdagens minsta parti och fick stöd, under utpressning, av ett parti som gått i val med att man inte ville ha dessa avgifter.

En bra summering tycker jag, visar vilken low-down-n-dirty kohandel det är inom P***tiken (Censurerat ord här på 99mac).

Christopher-> Ingenting såvitt jag vet.

Stänger tråden pga att den inte har med Stockholms mac-aktiviteter att göra och går över gränser av och till i ämnet politik.

Jag är inte heller emot upprop men det finns andra och bättre ställen att starta upprop på på nätet än just här på 99mac.

Meningen med de lokala forumen är inte vad som helst under himmel och jord utan Stockholmsaktiviteter såsom tex. LAN, Pubar, Expon od.

Mvh,
Gambit

1
Bevaka tråden