Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ntpdate vid uppstart

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 20:12

Hej!

Jag har en bekant vars PowerMac G4 helt plötsligt inte går att starta. Vid uppstarten fastnar den efter det gråa äpplet. Det enda som visas är den vita rutan på blå bakgrund som säger att Mac OS X startar. Ingen progressbar sätter igång.

Jag har guidat honom genom flera Mac tricks som att starta med shift nertryckt, zappat PRAM och startat i Verbose Mode. Har även startat i single user mode och kört fsck -y. Den säger att disken är ok.

När han startar i single user mode och bootar med kommandot sh /etc/rc fastnar den efter ett tag med följande meddelande: ntpdate[88]: no server suitable for synchronization found.

Det verkar alltså som att den försöker kontakta en tidsserver för att ställa klockan men misslyckas och därför stannar hela uppstartsprocessen? Kan det var det? Kan man isf stänga av denna kontroll när man är inne i single user mode?

Han kör Mac OS X Tiger 10.4.nånting

Tacksam för svar!

/Tobias

Ursprungligen av coach:

Hej!

Jag har en bekant vars PowerMac G4 helt plötsligt inte går att starta. Vid uppstarten fastnar den efter det gråa äpplet. Det enda som visas är den vita rutan på blå bakgrund som säger att Mac OS X startar. Ingen progressbar sätter igång.

Jag har guidat honom genom flera Mac tricks som att starta med shift nertryckt, zappat PRAM och startat i Verbose Mode. Har även startat i single user mode och kört fsck -y. Den säger att disken är ok.

När han startar i single user mode och bootar med kommandot sh /etc/rc fastnar den efter ett tag med följande meddelande: ntpdate[88]: no server suitable for synchronization found.

Det verkar alltså som att den försöker kontakta en tidsserver för att ställa klockan men misslyckas och därför stannar hela uppstartsprocessen? Kan det var det? Kan man isf stänga av denna kontroll när man är inne i single user mode?

Han kör Mac OS X Tiger 10.4.nånting

Tacksam för svar!

/Tobias

Hej!

Jag har exakt samma problem med min G4 quicksilver. Jag har postat mitt problem i Apples diskussionsforum, men om du hittar en lösning före mej så får du gärna berätta.

Jag kan ju berätta att när jag byter kontakt och pluggar in hårddisken i den andra (det finns två kontakter på min ide-adapter som styr hårddisken) så brukar datorn starta, dock hittar den ingen startskiva eftersom jag bytt kontakt, men efter några sekunder så hittar den systemet igen.

Mitt problem började efter 10.5.5 uppdateringen. Grå skärm och vitt äpple när man startar upp, men ingen roterande ring. Sedan händer just inget mer, om jag inte använder mitt knep ovan, fast vem vill öppna datorn varje gång man startar den?

Hej så länge!!

Ett litet tillägg bara:

Märkte att den startar om jag håller nere shift under uppstarten, dock tar det 5-6 minuter innan datorn har startat. Den brukar starta på max halva tiden i alla fall. Låter jag bli att hålla nere shift under uppstarten så stannar datorn vid den grå skärmen med det vita äpplet i mitten.

Uppdatering!

Jag lyckades installera Onyx och körde alla underhållsrutiner jag kunde, och nu har datorn startat normalt de senaste gångerna. Jag håller tummarna för att Onyx löste mitt bekymmer.

1
Bevaka tråden