Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stinker din Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från: SweClockers.com - Forum: Mac luktar illa och kan orsaka cancer

En molekylärbiolog har uppmärksammat att vissa Mac Pro-datorer luktar starkt av det cancerogena ämnet bensen.

Apples värstingdator Mac Pro är utrustad med den senaste hårdvaran. Det finns dubbla fyrkärniga Xeon-processorer, kraftfulla grafikkort och mycket minne. Men vissa exemplar är också begåvade med en kraftig doft.

På tillverkarens forum har diskussionerna gått höga om att datorn luktar illa när den är påslagen. Doften beskrivs som en intensiv, giftig lukt som orsakar yrsel.

It stinks to high heaven. It's a plastic-burning type smell, seems almost toxic, the smell coming out the back fan. I have to shut it down and leave the room every few hours to air it out, it's that bad. I've heard about the "new mac smell" and had a tiny taste of it with a new macbook last summer, but this is different -- it's intense, nauseating, and makes you feel funny. Friends and neighbors have agreed: this can't be good.

En molekylärbiolog upptäckte snabbt att doften är det cancerframkallande ämnet bensen. Detta har nu rapporterats till miljöorganisationen Greenpeace och franska myndigheter.

Apple undersöker problemet, men har än så länge inte hittat något som stödjer biologens påstående om bensen i datorerna.

We have not found anything that supports this claim, but continue to investigate it for the customer.

Källa: Anyone got a really smelly Mac Pro? | Technology | guardian.co.uk

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-03 18:43

Är detta en omröstning?

Hittade ingenstans att rösta ja eller nej i denna tråden.

Så jag skriver svaret: Nej, min MacPro luktar inte.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-03 18:52

Finns även en diskussion där -> http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/251882-mac-pro-cases-toxic.html

Nånstans läste jag att det verkar vara vara kylpastan på processorerna som släpper ifrån sig dessa ämnen.

Min luktade väldigt illa nu i kväll, vart ringer man för att anmäla det? Jag hade inte gjort något särskilt. Satt och jobbade med lite bilder, sen lät jag datorn vara igång medan vi åt middag och tog hand om våra gäster. Efter några öl (för att ta hand om magen efter kålpuddingen) satt jag vid datorn och helt plötsligt luktade det fruktansvärt illa. Det försvann men kom tillbaks efter någon halvtimme. Det lät konstigt från under datorbordet också, ungefär som när en stor jävla hårddisk drog igång sitt smattrande, sen kom stanken igen. Både jag och mina gäster kände den stickande lukten, men ingen förstod var den kom ifrån.

Uppdaterar i morgon när jag ringt Apple support.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-03 20:24
Ursprungligen av akerstrom:

Uppdaterar i morgon när jag ringt Apple support.

Du tror att dom kan ha stoppat in kålpudding i datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 20:31

Jag hade en iBook som luktade svett

När jag lämnar toaletten luktar där alltid MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 20:59
Ursprungligen av henkebarn:

När jag lämnar toaletten luktar där alltid MacBook.

=)...

Ja, helt rätt. Skoja bort det bara.

Shit !
Jag får alltså sluta kyssa mina Mac:ar (bl a MBP) godnatt....:p

  • Medlem
  • 2008-10-03 23:14
Ursprungligen av KaRo:

Shit !
Jag får alltså sluta kyssa mina Mac:ar (bl a MBP) godnatt....:p

Ja...
Jag hoppas det är okej med slängkyss, annars är vi evigt förlorade!

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Ja, helt rätt. Skoja bort det bara.

Ja, vad ska man göra. Någon har fått för sig något, det går inte att reproducera (vad jag förstått) och man har inte något mer kött på benen än att man anmält ett eget undersökningsresultat till Greenpeace och myndigheter.

Det går att spåra giftiga ämnen i stort sett i allt (testa för Guds skulle inte en Chiquita-banan, då faller du död ner), särskilt om du gör det hemma där huset kontinuerligt släpper ut cancerframkallande ämnen.

Det här är en tidningsanka, sannolikt bundlad med ett skadeståndsanspråk.

Nej. Min Mac Pro luktar ingenting. Den körs rätt varm ofta, men ingen stink.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-04 02:05
Ursprungligen av bjelkeman:

Nej. Min Mac Pro luktar ingenting. Den körs rätt varm ofta, men ingen stink.

Samma här!
Undras om jag ska ringa Apple...
För alla dom pengarna borde man få lite lukt som varar

Min nya Mac Pro luktar enormt mycket ny Mac. Jag tycker att det luktar gott men det är säkert inte nyttigt. Det luktar dock mindre nu än för några veckor sedan så jag antar att de mest flyktiga ämnena börjar sina.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 07:08

Men om man tittar till tråden, så är det klart att det inte är bra om det nu skulle vara så.
Kina har brustit förr i vilken typ av material dom har använt.

Det BETYDER dock ingenting, alls - eftersom det inte finns några bevis, och det borde vara VÄLDIGT enkelt att återskapa fenomenet, om det sker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 20:38

Det är kanske sprayet mot ohyra som användes vid produktionen som luktar.
Det är ju en APPLE !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 12:18

Perfekt här:)

1
Bevaka tråden