Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snälla, hjälp mig få bytet från ufot till platta APE:n att fungera...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har stora problem att byta gammal ufo-Airport Extreme mot ny platt Extreme, och skulle bli oändligt tacksam om någon kunde hjälpa mig att fundera...

Jag har Bredbandsbolaget som leverantör, och Extremen kopplad via BBB:s modem. Sedan har jag en MBP och en Powerbook trådlöst mot Extreme, samt en ethernetansluten PC också via Extreme-basenheten. (Därtill trådlöst uppkopplade PS3, iphone, Xbox360 etc men det kan vi ju lämna därhän, liksom några Airport Express som jag kopplar upp vid behov för musiklyssning i olika rum.)

Allt har funkat perfekt i flera år och gör det fortfarande. Tänkte bara byta Extreme för att jag tyckte det var dags, och för att ev. få upp hastigheten.

Till saken hör också att jag har fast IP. Och fw 10.5.5 på MBP:n.

OK, jag har skrivit in exakt samma uppgifter (fast IP etc, DHCP manuell) i den nya Extremen som jag haft i den gamla. Jag har öppnat ett nytt nätverk kopplat till nya basenheten, för att kunna gå tillbaka till det gamla nätverket, och det gamla ufo:t, om det strulade.

Vilket det alltså gör. Jag kan konfigurera nya basstationen och nätverket så att stationen lyser grön och jag har full signal på nätverket, men får inte kontakt med internet. Tillbaka till den gamla basstationen - då kommer jag ut igen utan problem. Jag har sänkt DHCP-tilldelningstiden till 10 minuter, gjort nätverksdiagnoser, startat om allt flera gånger och förnyat DHCP konstant under försöken att få det att fungera. Utan minsta framgång.

Någon som kan tipsa mig vidare? Just nu har jag retirerat till ufot igen...

Kan vara så att Bredbandsbolaget låser uppkopplingen till en specifik MAC-adress under x timmar. Testa att bara låta den vara inkopplad under någon/ett par timmar, ifall det är detta som är fel så borde det lösa sig.

/Adam

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-03 17:56

Tips 1: Har du kollat med BBB's helpdesk att de inte har någon begränsning/kontroll av MAC-adress på routern. Det kan ju hända att det tar en stund för att en ny router (med ny MAC-adress) skall godkännas hos dem.

Tips 2: Konfigurera den nya AP'n exakt lika som den gamla (med samma nätverksnamn etc.) och låt dem bara byta plats. Dvs koppla ur den gamla och koppla in den nya på samma sätt.

Javisst, BBB låser ju alldeles säkert till MAC-adressen i ufot. Tack för tipset. Jag kopplar in den nya Extremen igen innan jag går och lägger mig, och kollar läget i morgon...

Finns det förresten NÅGON vits med att ha kvar fast IP, som jag haft sen tiden med Bostream? Det kostar mig inget extra, och eftersom allt rullat har jag inte orkat bry mig, men i sådana här fall känns det riktigt stenålders att skriva in manuella DNS-servrar osv. Borde jag be BBB ta bort detta?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-03 18:07

Du skriver väl bara in DNS'erna en gång? I AP'n...
Sen låter du AP'n jobba som DHCP-server, va?

Det är väl inte så ofta du behöver skriva in det?

Fast å andra sidan, är det ju bara praktiskt med fast IP om du ofta vill komma åt din router från "utsidan". Annars spelar det ju ingen roll.

nej, exakt, jag skriver in det i AP:n, i övrigt är det vanlig auto-DHCP-tilldelning som gäller. Men vid såna här tillfällen, när man t ex byter airport, vore det skönt att slippa den fasta ip:n och därmed kunna minimera antalet led där det kan bli fel...

BBB-uppkopplingen är låst till den MAC-adressen i 2 timmar, säger de på supporten. "Men för att vara helt säker, koppla ur i minst 4 timmar..."

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-03 18:41
Ursprungligen av Stinky:

BBB-uppkopplingen är låst till den MAC-adressen i 2 timmar, säger de på supporten. "Men för att vara helt säker, koppla ur i minst 4 timmar..."

Coolt! Då är du snart uppe å kör med ditt nya nätverk!

man ska aldrig ropa hej förrän den feta damen sjunger....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-04 02:01
Ursprungligen av Stinky:

man ska aldrig ropa hej förrän den feta damen sjunger....

... eller skita i det blå skåpet... O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 20:33

Fast ip är bra att ha för framtiden, om man vill kunna komma in på hemburken från stan/jobbet

1
Bevaka tråden