Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka en gäng med test-mail mot mailserver?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej mac:are,

Jag ska utvärda tre olika mailservrar. Dels för testa funktioner (kalender, mobilsynk, etc) men även för att testa spamskydd och hur den klarar av när man skickar stora mängder mail. Min fråga är då; har ni några tips hur jag skickar ett par tusen mail till en mailserver? Kanske finns någon sådan tjänst?

Det var flera år sedan man kunde överbelasta mailservrar, hårdvaran numera är så mycket mer än linan man har.

Vad är det för mailservrar du känner att du behöver testa?

Det går att bygga lösningar som skickar epost ganska lätt på flera olika sätt, FileMaker tex kan fås att loopa tex 1000 gånger och skicka mail. Lägg en sådan databas i alla kontorets datorer och starta dem samtidigt. Du behöver dock en plugin för att få FM att "snacka" direkt med en mailserver.

Du kan (om du kan något script-språk) sätta upp flera datorer med tex MAMP och däri skapa en liten PHP-snurra som skickar epost. Även här gäller att lägga upp i flera datorer och starta samtidigt.

En tredje, applescript och tex Mail eller Entourage. Jag lade upp en tråd om det senare för länge sen, skicka mail till viss person hette den nog?

http://www.99.se/applescript/25805-applescript-f-r-att-skapa-mail-till-viss-person-i-microsoft-entourage.html

Denna tråd innehåller applescript för att skapa epostmeddelanden och skicka dem med Mail.

http://www.99.se/utveckling/214844-applescript-skicka-mail-radera.html

Lägg till en loop, kör i flera datorer samtidigt. Lycka till!

Senast redigerat 2008-10-02 23:47

Hej!

Jag kom ju på att Automator kan skapa sådana saker. Nu gäller det bara att skapa cirka 500 mail och dra iväg dom till mailserver. Loopa det bara. Gäller ju att inte bli svartlistad bara

Varsågod, det var så lite så.

Ursprungligen av Hasselgren:

Hej!

Jag kom ju på att Automator kan skapa sådana saker. Nu gäller det bara att skapa cirka 500 mail och dra iväg dom till mailserver. Loopa det bara. Gäller ju att inte bli svartlistad bara

Det finns ingen loop-funktion i Automator.

Utvärderar du dom lär du väl göra det på ett LAN eller så o då är det ju ingen risk att bli svartlistad.. Att skicka tusentals "skitmail" via nån ISP's server tror jag inte är att rekommendera

Det slog mig också! Satt upp min DNS i går i mitt testnät. Hade tänkt att jobba med detta distans men blir ju klart meckigt med den mängden.

Kolla in detta program, till för att benchmarka mailservrar.

Postal | Russell Coker's Documents

1
Bevaka tråden