Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rullande Banner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada,

Nu är det så att jag behöver hjälp. Jag håller på och göra en liten hemsida.
På sidan skulle jag vilja ha en rullande info "banner" eller vad man kallar det.

I den har rullisten vill jag ha information från en annan sida. alltså en iframe?
så långt har jag lyckats. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska skriva för att bestämma vilken del av sidan (iframe sidan) som ska synas i rullningen.

Text
Här är sidan det gäller.

jag vet inte hur jag ska förklara. Kan tillägga att jag använder iWeb.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-10-03 02:16

Tror tyvärr inte att det går med bara iframe och html utan isåfall om du använder javascript för att scrolla iframen dit du vill. för jag tror inte du kommer åt att redigera css i iframen heller, men kolla up det.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-10-03 03:26

funderade lite på det och kom fram till att du kan göra en jättestor iframe som gör att du kommer åt det du vill ha. slänger in iframen i en div som du ställer in på så stor som du hade viljat ha iframen från början för att passa det du ville åt och sedan flytta iframen med marginaler.

Antagligen går det göra direkt bara att jag missat det o blir dumförklarad men det här funkar med men det är ju inte så snygg kod.

<div id="iframehider" style="width: 680px; height: 285px; overflow: hidden">
     <iframe src="http://99mac.se" width="1000px" height="800px" scrolling="no" style="margin-top: -290px; margin-left: -67px;"></iframe>
</div>

tillexempel om du klistrar in det i iweb får du nog up om att bli medlem på 99.

Ursprungligen av mao_z:

funderade lite på det och kom fram till att du kan göra en jättestor iframe som gör att du kommer åt det du vill ha. slänger in iframen i en div som du ställer in på så stor som du hade viljat ha iframen från början för att passa det du ville åt och sedan flytta iframen med marginaler.

Antagligen går det göra direkt bara att jag missat det o blir dumförklarad men det här funkar med men det är ju inte så snygg kod.

<div id="iframehider" style="width: 680px; height: 285px; overflow: hidden">
     <iframe src="http://99mac.se" width="1000px" height="800px" scrolling="no" style="margin-top: -290px; margin-left: -67px;"></iframe>
</div>

tillexempel om du klistrar in det i iweb får du nog up om att bli medlem på 99.

Jag har inte möjlighet att testa det här just nu men det vore perfekt om det fungerade i mitt fall..

Tack i alla fall

1
Bevaka tråden