Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död macbook pro

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I förrgår satt jag och spela WOW. Allt funka fint och jag skulle lägga mig. Stängde av datorn. Vakna, gick till jobbet, kom hem och skulle kolla mail. Datorn starta in. Tänkte att batteriet var slut men såg att kabeln var i och jag kollade på mätaren på batteriet, fullt.

Fick lite smått panik. Läste manualer, provade lite tuffa fingerkombinationer och sen ringde jag supporten. Fick tipset om att byta plats på minnena, kolla varje minne för sig i varje port.

Symptomer:
Svart skärm
DVD-spelaren snurrar till
Capslock-knappen reagerar inte
LED-lampan blinkar vid knappen för att öppna skärmen
Datorn surrar och kan sättas på och stängas av men inget mer händer.

Ska kolla minnena ikväll annars blir det väl att dumpa iväg den.
Så klart har garantin gått ut för snart 60 dagar sedan.

Jag är sur =/

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-16 09:40

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

Ledsen. Ny logik på det där. Ring och gnäll på apple. Du har ingen extern skärm du kan prova med föresten?

jo det har jag! ingen skillnad tyvärr! så nytt logik-kort alltså...dvs en ny helt ok PC för samma pris om man inte har garanti? suck

Du har ju två års reklamationsrätt iaf. Du har väl inget gjort för att den ska gå sönder? Då är det ju hårdvarufel och de borde stå för det. Sök i forumet, det finns en tråd om en annan kille vars macpryl gick sönder och de fixade det när han bråkade lite.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Du har ju två års reklamationsrätt iaf. Du har väl inget gjort för att den ska gå sönder? Då är det ju hårdvarufel och de borde stå för det. Sök i forumet, det finns en tråd om en annan kille vars macpryl gick sönder och de fixade det när han bråkade lite.

3 år sedan 2005.

Usch tradigt ! Var med om det själv för två månader sedan med min MacBook Pro17 och man fick byta hårddisken. Vet inte vad det beror på men kom iaf fram till något jag kan göra för att minska risken att disken kraschar. Det är att inte flytta datorn minuterna efter man har slagit av den. Det är största risken att den inte "somnar" in rätt då. Skaffade SmartSleep på mina Mac-datorer (http://www.jinx.de/SmartSleep.html). Jag har trådlöst i lägenheten och sätter mig med datorn överallt. Lycka till !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 21:55
Ursprungligen av KaRo:

Usch tradigt ! Var med om det själv för två månader sedan med min MacBook Pro17 och man fick byta hårddisken. Vet inte vad det beror på men kom iaf fram till något jag kan göra för att minska risken att disken kraschar. Det är att inte flytta datorn minuterna efter man har slagit av den. Det är största risken att den inte "somnar" in rätt då. Skaffade SmartSleep på mina Mac-datorer (http://www.jinx.de/SmartSleep.html). Jag har trådlöst i lägenheten och sätter mig med datorn överallt. Lycka till !

Minuter är att ta i men du har definitivt rätt i att folk gör fel i att genast slänga upp datorn och vända den på alla de mest konstiga sätt direkt efter de satt den i vila. Inte bra, inte bra alls.

ja just det! det måste jag lätt kolla upp! ska söka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 17:55

Såhär ska det vara. Apple vet om felet (såklart) men väntar på att en viss klagomålskvot ska fyllas. Då går de ut och förlänger garantin, inte innan och inte i separata fall.

Detta är så dåligt så dåligt.

Stäng inte av datorn för ofta.
Stäng hellre bara locket.
Uppstart är ett kritiskt skede.
För oss har det varit så i alla fall.
Så låt datorn vara igång.
Trist att din dator sket sig.
Har du backup?

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-09-18 06:01

Precis som Gilbert 2 skrev så har du 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (kkl), så länge du har köpt den som privat person och inte företag och att du köpt den ny i butik. Har du köpt den begagnad så gäller ej KKL.
Det är Apples skyldighet att bevisa att datorn har gått sönder pga att du varit oaktsam. Dvs så måste inte du bevisa att det är ett produkt fel, det är ju meningen att datorn ska hålla i tre år. Gör den inte det är det ett produkt fel.
Det viktiga är att du inte blandar ihop KKL och Garanti, dom har inget med varandra att göra. Vänd dig till den butik där du köpt datorn det är dom som ska hjälpa dig.

Sen är det väl ingen bra idé att "bråka" eller "gnälla" - då blir det nog dövörat direkt. Att däremot vara lite ledsen i ögat och/eller trevlig i största allmänhet resulterar nog i något bättre.

Ska lämna in den idag, i norrköping. Jag köpte den från Apple.se så reklamation borde lösa allt. Varit sjukt försiktig med den. Haft den som mitt eget barn. Vet att det inte är jag som har gjort något så jag hoppas de i norrköping förstår detta oxå. Får väl se vad som händer. Kanske går smärtfritt och allt är löst om några dagar Ska håller er uppdaterade så klart!

PS. jag vill verkligen inte gå tebax till PC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 12:25
Ursprungligen av willhaven1980:

Ska lämna in den idag, i norrköping. Jag köpte den från Apple.se så reklamation borde lösa allt. Varit sjukt försiktig med den. Haft den som mitt eget barn. Vet att det inte är jag som har gjort något så jag hoppas de i norrköping förstår detta oxå. Får väl se vad som händer. Kanske går smärtfritt och allt är löst om några dagar Ska håller er uppdaterade så klart!

PS. jag vill verkligen inte gå tebax till PC

Ge dig inte. OM det inte fungerar där så ring Apple. Igen och igen.

kan ju tillägga här att jag råkat ut för samma sak. har pratat med apple många gånger utan resultat.

apple säger att inlife måste säga att det är ett tillverkningsfel för att det ska gå på KKL, inlife säger att dom inte kan avgöra varför den gått sönder. härligt moment 22.

såg att du bor i norrköping, men för er som bor i stockholm skulle jag vilja passa på att rekommendera en annan reparatör än inlife då deras bemötande hittils varit väldigt tråkigt (ofta rent ut otrevligt).

aja, lycka till och låt oss veta hur det går!

och något jag icke förstår är varför man INTE köper till Applecare för ytterligare två års garanti utöver det första året när man typ har betalat 17-20000 kr för en dator, för typ 1400 kr på Ebay - billigare försäkring finns ju inte. Det är nästan så man får skylla sig själv när sådant här händer, för förr eller senare inträffar det och då står man oftast där utan någon vidare hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 17:05
Ursprungligen av ratorinak1:

och något jag icke förstår är varför man INTE köper till Applecare för ytterligare två års garanti utöver det första året när man typ har betalat 17-20000 kr för en dator, för typ 1400 kr på Ebay - billigare försäkring finns ju inte. Det är nästan så man får skylla sig själv när sådant här händer, för förr eller senare inträffar det och då står man oftast där utan någon vidare hjälp.

How about 0kr, låter billigare i mina öron. Ska man skylla sig själv när Apple har använt dåliga kretsar och vägra ta ansvar för det? Eftersom AppleCare inte är en drulleförsäkring så ska den inte behöva finnas tycker jag. Sköter man en dator för 20000 så ska den hålla i 3 år!

Ursprungligen av ratorinak1:

och något jag icke förstår är varför man INTE köper till Applecare för ytterligare två års garanti utöver det första året när man typ har betalat 17-20000 kr för en dator, för typ 1400 kr på Ebay - billigare försäkring finns ju inte. Det är nästan så man får skylla sig själv när sådant här händer, för förr eller senare inträffar det och då står man oftast där utan någon vidare hjälp.

Därför att: Ett, de flesta (inkl. mig fram tills nyligen) är inte medvetna om att det går att köpa apple care via ebay och annars är det allt för dyrt för att vara värt det. Två, därför att en vanlig hemförsäkring täcker sånt här, skillnaden mellan självrisk och apple care blir då ganska liten. För det tredje och slutligen, man räknar inte med att en (kvalitets) dator skall haverar efter ett år, isf skulle man inte köpt den till att börja med.

Jag ångrar inte att jag inte köpt apple care, däremot att jag inte hade fixat en hemförsäkring (precis flyttat, men det spelar ingen roll).

Dataservice i Norrköping ringde idag. Teknikern ska kontakta apple för reklamation. Han trodde det var systemkortet? (trodde?!) så han skulle fixa det. Får vänta se om några dagar.

Fått mer info om min dator. Dom tar tid på sig.
Reklamationen har gått igenom men tydligen strular datorn fortarande så teknikern härjar fortarande med den men snart är den väl troligen fixad. Verkar bli 3 veckor utan dator. bleeergh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:01

Skönt men slitigt med 3 veckor utan dator, speciellt om man jobbar med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:29

Reklamation?

Ja, nu packade min PowerBook Pro ihop. Grafikkortet tydligen, skärmen är delvis släckt och beter sig konstig. Jag köpte den förra våren. Det kostar runt 9 000 kr att laga säger de i affären, men det känns väl knappast aktuellt. Garantin har ju gått ut, men det här med reklamation kan kanske vara något. Det kan knappast vara meningen att datorn ska lägga av efter drygt ett år. (Jag har haft mac sedan 1986 och de har bara hållt och hållt tidigare.) Någon som vet hur man gör?

Ring ditt försäkringsbolag å säg att din dator slutat fungera, det är enklast.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-03 12:53
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ring ditt försäkringsbolag å säg att din dator slutat fungera, det är enklast.

Funkar det verkligen? De försäkringarna täcker väl bara om man råkat tappa den i golvet eller hällt dricka i den? Olyckor alltså.

Ursprungligen av Json_81:

Funkar det verkligen? De försäkringarna täcker väl bara om man råkat tappa den i golvet eller hällt dricka i den? Olyckor alltså.

Det har funkat för mig. Folksam.

gör samma sak som mig. gå till en firma som kan laga apple-datorer. kräv att de ska se om felet kan reklameras. se till att ha kvitto på datorn (finns på apple store om du köpte den där) och se till att de får en kopia. är felet konstruktionsfel så får du reklamera. du har 3? års reklamationsrätt.

detta fungerar för mig, tydligen men jag ska inte ropa hej än.

Hej!

Jag har sedan ett dygn exakt samma problem som du willhaven1980! Samma symptom in i minsta detalj! Stängde av datorn på kvällen, vaknade på morgonen och datorn vägrade starta upp. Köpte min Macbook Pro i juli förra sommaren så min garanti har gått ut med typ 70 dgr, har självklart ingen Apple care (tillhör också dom som faktiskt tycker att en välskött dator för 18000+ ska hålla längre än ett år). Har testat alla möjliga tricks jag hittat bland annat detta med RAM-minnena och alla knappkombinationer vid uppstart. Tyvärr verkar tangentbordet vara helt responslöst. Har ringt apple 2 ggr under dagen och andra gången trodde snubben i luren först att det kanske kunde täckas utanför garantin. Efter en olidlig väntan fick jag svaret att så ändå visst inte var fallet. 70 dgr över garantitiden var för länge tyckte hans överordnade. "Off the record" tyckte supportsnubben att det borde täckas av garantin men tyvärr fanns det inget han kunde göra. Det låg inte i hand makt men han led med mig.

Jag tänker då kämpa vidare. Har varken lust eller råd att bekosta en reparation och jag VET att felet inte ligger hos mig utan måste ha varit ursprungligt. Hur har det gått med din reklamation?

Keep on fighting!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-07 08:37

Egentligen skulle man kunna fråga sig: vad är INTE ursprungliga fel i dagens komplexa hushållselektronik? Om en dator bara är svart, som en blixt från klar himmel, vad har man gjort för fel som användare?

En sak jag dock funderar på är värme. Är det så att man använder datorn så att den ofta och länge går väldigt varm tror jag inte man lägger grunden för en lång livslängd. Själv har jag min MBP på en aluminiumskiva som leder bort en hel del värme. Jag lägger under den så fort fläkten börjar spinna ordentligt.

sonofgustaf:

gör som jag helt enkelt. kolla var du kan lämna in din burk och se till att få den reklamerad, vilket jag får. dvs apple får stå för hela kalaset. jag skulle få höra idag vad som händer med min dator men tyvärr inte gjort det. pengar ska du inte få lägga från din egna ficka med tanke på att vi har exakt samma problem. teknikern på bolaget där jag lämnat in min dator var snabb att själv ta upp konsumentlagen ang. reklamerandet av datorer och han kontakta själv apple och har styrt allt så jag hoppas du får lika bra hjälp.

Willhaven:

Jag ska göra det! Det inger verkligen hopp att du fått igenom din reklamation.. Grymt att jag hittade denna post. Behövde du inte ens pröjsa för felsökningen hos teknikern? När jag var in hos en Apple premium reseller här om dagen ville de ta 900:- plus moms bara för att starta upp datorn. Hoppas jag får bättre hjälp någon annanstans.. Annars får jag väl ta en tur till Norrköping ;P..

Återkommer när jag vet hur det går..

Bevaka tråden