Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac exploderade precis...

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...eller i alla fall någonting inuti.

Satte i strömkabeln.
*Pow!* och så blixtrade det till uppe i det vänstra hörnet. Ganska precis som när en glödlampa går.
Luktar knallpulver nu. Nosalgi.

Dryga 2 år gammal. Surt. Blir väl till att lämna in. Någon som har en idé om vad det kan vara? Elektrolytkondensator månne?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 17:56

Power supplyn som har åkt. Brukar inte vara så dyra.

Mm, var min tanke. Såg att jag skrivit fel, VÄNSTRA hörnet ska det vara. Sitter agget där?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-19 17:58

Vet faktiskt inte vart det sitter, men det brukar smälla och lukta illa när dom går sönder.

Mycket troligen nätdelen som rykt. Varit med om det förut på PC flera ggr.
Låter pang! =( Det sura med Apples produkter är att det tycks blixtra rätt ofta
när man sätter i kontakter och dylikt i väggen. Som tur är har alla mina apple
produkter klarat sig från detta ännu.

Veckans mest effektfulla rubrik ! Hoppas aldrig jag behöver skriva den.

Ursprungligen av KaRo:

Veckans mest effektfulla rubrik ! Hoppas aldrig jag behöver skriva den.

Japp den rubriken är definitv en "attention getter"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 22:59
Ursprungligen av drifter7508:

Mycket troligen nätdelen som rykt. Varit med om det förut på PC flera ggr.
Låter pang! =( Det sura med Apples produkter är att det tycks blixtra rätt ofta
när man sätter i kontakter och dylikt i väggen. Som tur är har alla mina apple
produkter klarat sig från detta ännu.

Det är vad som alltid händer när jag pluggar in min G4 DA men inte med min nya MBP.

En snabb koll på humac(hette macademic när jag köpte datorn) gav mig 500:- för prisförslag samt 1000:- per arbetstimme. Släng in ett logickort för 1500 så är det raskt 3 lök.

Vad går en strömförsörjning på?
Är tveksam dock då den sitter i mitten nederkant. Det här var mycket tydligt övre vänsterkant. Såg blixten, luktar också välspecifikt där och ingen annanstans.
Man kanske skulle ta och öppna och se om man ser det med blotta ögat?

Har väl tänkt skaffa en macbook men det hade gärnat fått vänta till nästa sommar...

Ursprungligen av eskimo:

Är tveksam dock då den sitter i mitten nederkant. Det här var mycket tydligt övre vänsterkant. Såg blixten, luktar också välspecifikt där och ingen annanstans.

Nätdelen sitter i övre vänstra hörnet. Den sitter alltså inte på samma plats som där du kopplar in strömkabeln.

Haha, ja, många "views" på kort tid. Ursäkta om det inte var mer dramatiskt med bilder på förvriden plast och eldhärjad lägenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 23:01
Ursprungligen av eskimo:

Haha, ja, många "views" på kort tid. Ursäkta om det inte var mer dramatiskt med bilder på förvriden plast och eldhärjad lägenhet.

Du kan väl 'arrangera' något. Behöver inte eldhärja din lägenhet dock.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-19 23:03

Tänk er följderna av en sådan här rubrik.

"iMac's rigged with explosives - Al Qaida suspected"

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-09-19 23:55

inte mer än nån månad sen min nya iMac 24" luktake bränt och sen tvärdog.
Fick iof en ny ganska omgående av Apple.
Så placera en brandvarnare över era nya iMac´s

Ursprungligen av Csoft:

Tänk er följderna av en sådan här rubrik.

"iMac's rigged with explosives - Al Qaida suspected"

Eller..

The first steel sky scraper buildings have fallen, the reason was fire, all three on the same day and they are the only steel buildings in the world, to date, that has fallen due to fire.

Följderna av den långrandiga rubriken då?

Tråkigt med imacen! Jag kan kanske trösta dig med att när min cubes ström aggregat rök kostade det mig 3000... din imac är kanske värd att hålla vid liv i alla fall?

Jasså? Googlade lite slarvigt efter lite innanför-skalet-bilder och fick intrycket att det var en klump där som såg skyldig ut. Men det kan ha varit en G5.
Någon som har en aning om vad ett strömagg går på?

Ursprungligen av eskimo:

Jasså? Googlade lite slarvigt efter lite innanför-skalet-bilder och fick intrycket att det var en klump där som såg skyldig ut. Men det kan ha varit en G5.
Någon som har en aning om vad ett strömagg går på?

Jag tycker du ska lämna in den för felsökning hos närmaste Apple kunnig verkstad och be om ett kostnadsförslag, sedan går du till ditt försäkringsbolag och ber om en skaderapport för datorer som du tar med till verkstaden och låter dom fylla i. Skador av det här slaget täcks nämligen av hemförsäkringen. Och det är troligt att det kan ha uppkommit pga strömspikar i elnätet, detta kan bla ske i samband med åskväder men även av instabila ledningar i fastigheter. Om du gör på detta sättet kostar det dig bara självrisken på hemförsäkringen och den brukar ligga på runt 1000-1500:-...;)

Ursprungligen av eskimo:

Jasså? Googlade lite slarvigt efter lite innanför-skalet-bilder och fick intrycket att det var en klump där som såg skyldig ut. Men det kan ha varit en G5.
Någon som har en aning om vad ett strömagg går på?

Ungefär mitt på sitter kylfläns för CPU och grafikkort, kan vara den som du såg.

När det gäller reklamationer behöver man absolut inte gå via Apple först. Alla AASP har rutiner för hur andra och tredje årets reklamationer skall skötas och det är inget som AASPn tar ställning till, det gör Apple. Så att gå via Apple eller verkstad gör i princip ingen skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-20 14:00

du har rätt till reklamation ! så grattis de blir gratis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 18:46

De iMac reparationsprogrammen som finns finns är för iMac G5. Eftersom du inte skriver vilken dator du har mer än iMac (gör det i framtiden) får man gissa och om du säger 2 år så borde det vara en iMac med intel processor. Från Apple får du ingenting i alla fall.

Slarv av mig, intel ja.
Nä, det hänger väl på att bevisa att det är ett fabrikationsfel. En psu-livslängd på två är ju självfallet inte rimligt. Men jag förstår att det lätt blir goddag yxskaft från apple. Får ringa humac på måndag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 20:49
Ursprungligen av eskimo:

Slarv av mig, intel ja.
Nä, det hänger väl på att bevisa att det är ett fabrikationsfel. En psu-livslängd på två är ju självfallet inte rimligt. Men jag förstår att det lätt blir goddag yxskaft från apple. Får ringa humac på måndag.

Jag håller med till 100%. Vad jag menar är att du ska lägga farm det otroligt bra och ha tur med vem du pratar med hos Apple för att de ska fixa detta gratis.

Av erfarenhet så brukar det vara bäst att börja hos Apple. Humac med sina små marginaler kommer inte att lägga dem att betala reparationen på din dator tyvärr.

Haha, lite aftonbladet om rubriken

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, lite aftonbladet om rubriken

Haha, faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-21 16:10

Du har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel och du behöver inte bevisa något utan bara göra sannolikt att det beror på ett ursprungligt fel. Och det är sannolikt så i detta fallet. Blanda inte in hemförsäkring och betala självrisk. Betala inte en krona själv utan gå dit du köpte den och reklamera den för ursprungligt fel enligt konsumentköplagen. Detta gäller förstås bara om du köpt den som privatperson (konsument). Det finns prejudicerande fall i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på sådana här grejor. Ett kretskort i en TV som sa Tjoff! Länk: ARN Referat

Gissa om Apple säljer mycket AppleCare Protection Plan på dålig kunskap om Konsumentköplagen.

Senast redigerat 2008-09-21 16:22

Liten update.
Lämnade in den igår på humac och fick idag veta att det mycket riktigt var strömaggregatet. Dryga två lök ville dom ha. Icke sa jag. Bjuda på arbetet kunde dom göra lät det då så fick jag betala dryga tusenlappen för psu'n. Längre än så kom jag inte.

"Jamen det kan ju varit en strömspik osv. Det är ju upp till kunden att bevisa"

"Goddag yxskaft"

Min favorit var ändå. "Den är ju ändå två år gammal."
Fick nästan lust att gå upp på vinden och slå på LC'n från 91. Den är glatt ovetandes att det gått 17 år och hälsar kärleksfullt med sitt *ping*.

Får väl klura lite på hur man gör nu. Någon idé? Tjata på apple istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 21:00
Ursprungligen av eskimo:

Liten update.
Lämnade in den igår på humac och fick idag veta att det mycket riktigt var strömaggregatet. Dryga två lök ville dom ha. Icke sa jag. Bjuda på arbetet kunde dom göra lät det då så fick jag betala dryga tusenlappen för psu'n. Längre än så kom jag inte.

"Jamen det kan ju varit en strömspik osv. Det är ju upp till kunden att bevisa"

"Goddag yxskaft"

Min favorit var ändå. "Den är ju ändå två år gammal."
Fick nästan lust att gå upp på vinden och slå på LC'n från 91. Den är glatt ovetandes att det gått 17 år och hälsar kärleksfullt med sitt *ping*.

Får väl klura lite på hur man gör nu. Någon idé? Tjata på apple istället?

Strömspik? Bor du i stan så har du inga strömspikar. Möjligvis om du bor på landet/i skogen (luftledningar för elen) och åskan gick samtidigt. Ring och hör med nätbolaget om strömspikar. De bör ha koll. Säger dom att det inga var vid tidpunkten kan du banka det i skallen på Humac. Ge dem länken från mitt förra inlägg så kan de läsa själva. Tar de inte reson anmäler du dem till ARN kostnadsfritt. Och du skall bara prata med de du har köpt den hos. Stå på dig!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-24 18:09

Var köpte du den? Om det var direkt från Apple så ring dom. Prova med det som B-I sa. Om du har tur ska det inte kosta dig något.

//Rob

Slutupdate:

Det löste sig.
Mejlade VD'n på humac och fick snart svar, de i sin tur tog kontakt med apple som ställde upp med förlängd garanti.

Ursprungligen av eskimo:

Slutupdate:

Det löste sig.
Mejlade VD'n på humac och fick snart svar, de i sin tur tog kontakt med apple som ställde upp med förlängd garanti.

Sa du Tack ?

Jag har flera gånger märkt att man kan komma väldigt långt NÄSTA GÅNG "skiten träffar fläkten" om man bjuder på tårta.

Hade en gång ett problem, tjat, tjat, till slut reparerade de det hela. När jag kom och hämtade den ställde jag in en back med Julöl till dem....

Tre månader senare var det problem igen med en annan sak på samma dator.
Fixades direkt, inget knussel....

Vad jag menar är inte att man skall muta sig fram genom tillvaron, men man kan visa sin uppskattning efteråt med ngt enkelt. Fikabröd? Tårta? Vinflaska?

Var försiktig med att ge bort vin/Sprit bara, den som tar emot det kan ju ha problem med sånt och kanske inte kommer på fjorton dagar om de "hittar" en flaska...

Bevaka tråden