Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt löper amok för flash (Macbook, 2006-11-modell)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och blir smått förbannad över fläkten i min Macbook. Den drar igång nästan på direkten när jag kollar på Youtube-klipp.

2GHz Core 2 Duo
2GiB ram av någon känd sort, ej Apple-godkänt (Minne som minne?)
200GB 7200rpm-disk av märke jag ej minns. Troligen Seagate 7200.2.

Detta har tagits upp tidigare men inte något riktigt svar.
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/227927-har-er-fl-kt-kat-sen-uppgradering-ram.html?highlight=flash+fl%E4kt
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/218583-fl-ktmania.html?highlight=flash+fl%E4kt
http://www.99.se/mac-mini/83104-flash-mac-mini.html?highlight=flash+fl%E4kt

Det verkar som mitt fläktproblem blir värre med tiden. I början var det inte så, i våras kunde jag köra Google Video-klipp i fullscreen utan problem. Nu med 11 tabbar uppe i Firefox varav inget flash är aktiverat förbi Flashblock drar Firefox runt 30 hutlösa procent av processorns kraft. Processorns temperatur ligger på 63 grader och fläkten 2700-2900rpm. Installerade om Mac OS X, sopade disken kliniskt ren, i september månad så inget gammalt skräp ligger och suger.

Jag hade inte dessa problem när ramminnet hade uppgraderats. Dessa problem kom inte då jag uppgraderade hårddisken (Par månader efter 10.5 kom ut.)

Kom att tänka på en sak, fastnar damm lätt i datorn? Hur får man ut det? Tryckluft på burk och köra in i ventilationshålen?

Flash är uselt optimerat för Mac och innebär att CPU:n får jobba extra hårt med Flash.

Har Flash blivit sämre och sämre optimerat det senaste året?
Finns det någon version som är bättre?
Har Adobe några planer på att fixa detta?

Uppdatering!
Processorn idlar med runt 10% belastning runt 62-63 grader. Det verkar lite högt.

Senast redigerat 2008-10-01 21:29

Det finns alltså ingen lösning till detta problem?
Är det dock normalt att en Core 2 Duo 2GHz från november 2006 skall pendla runt 60 gradera vid lite surfande (Flash blockerat) och program i bakgrunden vilket inte suger ut kraft ur datorn?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 20:41

Det finns en beta av flash-10 som fungerar mycket snabbare. Blev ordentligt märkbar skillnad när jag uppgraderade på en Mac Mini G4.

Adobe Labs - Flash Player 10

60C idlande verkar inte vara ovanligt men den borde vara lägre.

Får kanske öppna datorn för att damma av inuti. Det verkar vara inte allt för svårt. Plocka bort lite skruvar, knäcka upp tangentbordet, lyfta det lite försiktigt, rycka ut sladden och så är hela datorn där under.

Betalade tyvärr inte extra för service annars borde man nog kunnat lämna in datorn för en genomkoll.

Problemet är läst eller reducerat en hel del. Flash-klipp i YouTube-storlek ökar inte längre fläktens varvtal medans Google Videos större modell av klippen (ej fullskärmstorleken) drar igång fläkten till 3000 rpm.

Vid låg belastning ligger nu processorn runt: 50-55C
Vid YouTube-klipp ligger processorn runt: 60C med fläkten på lägsta varvtal. (8 minuter kort test)
Google Video som nämnt ovan: 3000 rpm

Vad som var lösningen? Plocka bort tangentbordet och blåsa rent med komprimerad luft på burk.

Take Apart MacBook 13" - Disassembly: Top Case Removal:
YouTube - Take Apart MacBook 13" - Disassembly: Top Case Removal
Detta klipp tar inte med de tre skruven som gömmer sig bakom plåten i batterifacket. Bra att veta så man inte sliter sönder något.

Det var faktiskt mycket lättare att plocka bort tangentbordet än vad jag trode. Det jag använde var en liten stjärnmejsel och mina naglar. Att plocka loss tunna kabeln var enkelt, även att trycka dit den.

(Om man inte är för slarvig och skadar datorn så syns det inte att man varit inne i dator och pillat. Bra att tänka på när det gäller garantin. )

Detta kanske hjälper någon annan som reagerat på att fläkten börjat bli mer och mer irriterande med tiden.

Det är något mystiskt med temperaturvisningen av processorn. Går jag in på prisjakt.nu och pillar i deras konstigt nog krävande filtreringsmöjligheter sticker processorns temperatur upp 15-20 grader och fläkten drar igång. Om jag låter den tabben vara uppe i Firefox men nu skriver här så sjunker temperaturen snabbt ned till under 60C och processorn idlar på sina 1800 rpm.

När jag kopierar filer över nätverket ökar fläktens varvtal till runt 5000 rpm ÄVEN när det inte finns något i stort sett som belastar processorn. Det som drar mest nu i skrivande stund när filer kopieras (20MB/s) till datorn via nätverket är Firefox på runt 20%. Det finns alltså ingen som helst mening för fläkten att dra igång, processorn pendlar mellan 60-62 grader, så det är inte värme eller program som belastar utan verkar som om någon uträkning i datorn som säger att fläkten skall dra igång har fått flipp. (Nu när kopieringen har slutat ligger processorm på 58-60 grader och fläkten på 1800 rpm.)

Det förekommer i stort sett alltid att fläkten drar igång till 4500-5000 rpm när man drar igång ett Flash-klipp för att sedan minska till 2500-3000 rpm efter ett par minuter.

När datorn var ny var det inga problem med Google Video och fläkten. Nu drar den igång även för små reklamklipp på sidor, då man använder Safari.

Inget belastar processorn nämnvärt. Hoppar in på en nyhetssida och scrollar ned i genomskummande takt. Hoppar in på en annan och sedan en tredje. Vipps så är fläkten uppe i 2500 rpm men ingen ändring i processorns temperatur. Nu när jag skriver ned det som skedde för någon minut sedan så är fläkten igen nere på 1800 rpm.

Lösningen tidigare var heller inte en ominstallation av operativsystemet.

Vad är det som pågår?

Det är snart man borrar ett hål i tangentbordet och fixar en pinne för att stoppa fläkten fysiskt.

Senast redigerat 2008-12-14 00:20

Jag tror jag har löst mitt problem med fläkten som gick igång för i stort sett vad som helst, inklusive scrolla fort på webbsidor som endast består av text och bilder (inget Flash).

Det kändes som att måste vara något med hårdvaran och inte mjukvaran. Jag öppnade datorn för andra gången men gick steget längre denna gången. Jag lossade kylflänsen och fläkten. Jag lyckades dock inte plocka loss de två små kablarna mellan kylflänsen och fläkten utan endast den till fläkten, men det gick att se och arbeta.

Det jag hittade vid något mellan fläkten och kylflänsen vid en liten krets var en riktigt fin dammtuss. Kylpastan var också inte den trevligaste. Jag blåste bort dammtussen och lite mer detaljerat blåsande kring fläkten. Kylpastan torkades bort med pappers och tops med t-röd på och sedan på med den nu 8 år gamla kylpastan, Arctic Silver.

Monterade ihop det hela och drog igång ett fullskärmsklipp på Google Video. Efter 15 minuter låg processorn på 63 grader och fläkten på 1800rpm.

Mitt tips är alltså: Om datorn är några år gammal och fläkten är galen, lossa kylflänsen, blås bort dammet och but kylpastan.

1
Bevaka tråden