Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLeopard: Byt utseende i Mac OS X 10.5

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag själv varit less på Macens glänsande "gelé" i knappar och scrollbars så blev jag glad när jag hittade iLeopard som ger ett enhetligt utseende från iTunes 7/8.

Det är såhär jag hoppas att 10.6 kommer att se ut, med lite urtvättade färger för att dra en liknelse till jeans. Jag rekommenderar att man tar en titt på "Custom install" eftersom den vanliga installationen ger fyrkantiga knappar vilket ser lite väl udda ut. Som tur är finns det med en readme.

iLeopard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 08:00

oh yesss den här ska jag definitivt testa! tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:10

Nice, det blir mer enhetligt! Jag gillar det. Det enda som inte blev ändrat är ett par pytte-grejer i Word och Excel, men det får man leva med.

Edit: hmm.. vissa knappar är fyrkantiga, fast jag trodde jag gjorde de runda (dialogrutor) jag ska se om det går att ändra..

kan ni bjuda på ett screenshot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:34
Ursprungligen av wildcard:

kan ni bjuda på ett screenshot?

ladda ner och kolla i readme där finns en hel uppsjö av skärmdumpar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:38

Skyll inte på Apple om ert Mac OS X blir instabilt eller inte vill uppdateras ordentligt efter detta.

acke, irriterad efter att ha suttit och fixat en kollegas dator hela dagen pga att ett "skojigt program"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:46

heeeeeerregud vilken glädjedödare. vi är alla vuxna här och tar eget ansvar för våra egna misstag. om jag fuckar upp min dator ringer jag inte till apple och skyller.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 20:06
Ursprungligen av djablo:

heeeeeerregud vilken glädjedödare. vi är alla vuxna här och tar eget ansvar för våra egna misstag. om jag fuckar upp min dator ringer jag inte till apple och skyller.

Men Acke HAR en poäng där.
Tyvärr....

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 21:32
Ursprungligen av djablo:

heeeeeerregud vilken glädjedödare. vi är alla vuxna här och tar eget ansvar för våra egna misstag. om jag fuckar upp min dator ringer jag inte till apple och skyller.

Javisst. Det är det jag gör här, dödar glädjen.

Jag om någon vill verkligen att Mac OS X ska se ut som hemsidans screenshots och undrar varför inte Apple redan har fixat det. Jag tar upp det med jämna mellanrum men jag tycker att man ska vara försiktig är man installerar sådana här saker. Även om det inte blir något fel nu idag så kanske något blir fel om 6 mån pga detta. Lycka till med att komma ihåg denna installation och felsöka då.

Ursprungligen av acke:

Javisst. Det är det jag gör här, dödar glädjen.

Tvärtom! Acke är ju den som höjer stämningen med alla nyheter om seedningar av olika versioner av OS X med mera! Acke är riddaren som håller hoppet uppe!

Ursprungligen av acke:

Jag om någon vill verkligen att Mac OS X ska se ut som hemsidans screenshots och undrar varför inte Apple redan har fixat det.

Ja, det är konstigt att man inte kan välja skin i Utseende under Systeminställningar. Jag tycker om den nuvarande, men samtidigt skulle det vara kul att ändra lite. Men jag är typen som inte vill ändra utseende till något som inte är "original". Jag är också typen som inte skulle köpa en billigare kopia, utan ska jag ha en Apple-lik produkt så ska den vara skapad av Apple. Likaså utseendet i OS:et.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 13:05
Ursprungligen av acke:

Javisst. Det är det jag gör här, dödar glädjen.

Jag om någon vill verkligen att Mac OS X ska se ut som hemsidans screenshots och undrar varför inte Apple redan har fixat det. Jag tar upp det med jämna mellanrum men jag tycker att man ska vara försiktig är man installerar sådana här saker. Även om det inte blir något fel nu idag så kanske något blir fel om 6 mån pga detta. Lycka till med att komma ihåg denna installation och felsöka då.

alltså jag vet hur du gör man jag installera om allt minst två gånger om året. rubbet. varför? därför att det känns fresh. jag gillar det. har inget emot det. men alla är inte som jag. då kan man vara försiktig. jag har aldrig varit den försiktiga typen livet är för kort för sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 20:12

Och det var tvunget att hända: Mail.app kraschar 2-5 sek efter start efter att jag lagt till fina knappar i Mail.. avinstallation hjälper inte.. kul..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 20:18

märkligt här tuffar det på väldigt bra. har väl tur bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 20:35

I rapporten står det bland annat:
Path: /Applications/Mail.app/Contents/MacOS/Mail
Identifier: com.apple.mail

Kan man hitta någon form av .plist-fil att slänga?

Det funkade fint för mig med, tills jag såg att knapparna i Mail.app inte bytts ut riktigt, så jag installerade om och då började det..

Edit: Spännande, även iTunes kraschar..

Edit2: Jag installerade om iTunes, då funkade det igen. När jag avinstallerade temat så slutade iTunes funka igen, det kanske finns en bugg i avinstalleraren?

Senast redigerat 2008-10-01 21:19

Visst ska man ta det lugnt med hacks om man vill vara säker på att ha en dator som tuffar på som det är tänkt.

iTunes 8 pajade helt efter att ha installerat iLeopard men det löste sig efter att ha installerat om iTunes. Annars tycker jag nästan att datorn går snabbare nu

När nästa stora uppdatering kommer lär jag nog avinstallera iLeopard först.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-02 09:01
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Visst ska man ta det lugnt med hacks om man vill vara säker på att ha en dator som tuffar på som det är tänkt.

iTunes 8 pajade helt efter att ha installerat iLeopard men det löste sig efter att ha installerat om iTunes. Annars tycker jag nästan att datorn går snabbare nu

När nästa stora uppdatering kommer lär jag nog avinstallera iLeopard först.

Tycker också att datorn är snabbare. Inloggning på konton, starta Mail.app och Firefox.app är MYCKET snabbare för mig nu. Däremot är Safari trögare än normalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 22:14

Ah, det var inte farligare än att jag döpte om /Users/jag/Library/Mail och startade Mail.app, då hittade den mina konton igen och synkroniserade direkt, inga krascher. (Självklart har jag även backup på de mail jag sparat på datorn..)

Jag ska se om jag vågar installera om temat igen

Nog för att jag sitter och trivs med iLeopard, men tittar man på detaljerna så ser man att det inte lever upp till Apples nivå. Det handlar om väldigt små saker dock.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-10-02 12:18

Det där satt som en skinnkeps när UNO inte uppdateras längre! Ska testa när jag kommer hem ifrån jobbet.

Tidigare installerade jag om Mac OS X lite då och då bara för den där inbillade, nyduschade känslan. Nu försöker jag att inte drulla så himla mycket med datorn istället.

Om man verkligen gillar att drulla kan man ju alltid ha en speciell partition för det syftet.

Vi kanske kan gå ihop allesammans och skriva mejl till Apple och be dem införa det här utseendet i 10.6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 19:05
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Tidigare installerade jag om Mac OS X lite då och då bara för den där inbillade, nyduschade känslan. Nu försöker jag att inte drulla så himla mycket med datorn istället.

Om man verkligen gillar att drulla kan man ju alltid ha en speciell partition för det syftet.

Vi kanske kan gå ihop allesammans och skriva mejl till Apple och be dem införa det här utseendet i 10.6?

jag är med på den listan helt klart. eller bara att kunna själv gå in och byta utseende, färg på alla knappar. borde vara standard sedan långt tillbaka. ibland tröttnar jag på apples designfascism jejejeeje.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 14:39

Annars finns ju alltid deras feedback-formulär: Apple - Mac OS X - Feedback

I like it! Väldigt snyggt.

  • Medlem
  • 2008-10-03 15:11

Systemknas ?

Hej
Får tusentals systemmeddelanden som lyder:
2008-10-03 04.24.00 com.apple.launchd[1] (0x10bd40.cron[37102]) Could not setup Mach task special port 9: (os/kern) no access ( ett nytt meddelande varge minut)

internet går lusigt det verkar som den står och väntar ca. 10 sek innan något händer sen ritar den upp sidan, likadant i mail bilder ( som förstås är mer info i ) tar tid medans text går fort.
/willy

aha.. installerade, tyckte det var snyggt.. tänkte inte mer på det.
Nu ett par dagar senare såg jag denna tråd igen och då slog det mig varför Itunes och Firefox har börjat bråka! Ska genast försöka bli av med eländet

jag tycker det minsann inte alls är så snyggt.

eller okej, idén är snygg men genomförandet håller ju inte alls hög klass. knapparna som idag är av gele som inte är scrollbar-barerna(och framför allt x - +) ser ju jättetacky ut.

huga.

nä, tacka vet jag tigers ui det var konsekvent och funktionellt, men jag tar leopard före ileopard alla dar i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 19:34
Ursprungligen av martin wijk:

nä, tacka vet jag tigers ui det var konsekvent och funktionellt,...

Konsekvent? Jaså, vart då?

Ursprungligen av acke:

Konsekvent? Jaså, vart då?

ingen aning faktiskt, nu när jag tänker på det

kan tänka mig att gelen var lite konsekvent mer överallt på knappar äpplen och lister etc, men det där var nog ett rätt så oigenomtänkt inlägg från min sida... :">

har till och med blivit van med 3d-docken och börjar så sakteliga gilla den

1
Bevaka tråden