Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pluginproblem med Logic och flera användarkonton..

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 11:54

Hola!!

Ska hyra ut studion i höst och skapade då ytterligare ett användarkonto på min Mac Pro.
Problemet blev ju då således att endast ett fåtal av mina mjukvaruinstrument och andra pluggar följde med till det nya kontot. Waves Gold bundle var nog det enda som följde med klanderfritt. UAD pluggarna klagade över att det fattades en plist fil, Omnisphere syns inte över huvud taget och Stylus och Atmosphere kräver en ny autentisering o s v...

Finns det nåt sätt att enkelt lösa detta problem så allt Logic-relaterat är indentiskt på båda kontona?

mattis

Antagligen ligger många av pluggarna installerade i library under din användare. Kopiera över att till library som ligger i roten av hårddisken istället. Det bör lösa ditt problem.

( library / audio / plug-ins är det jag pratar om )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 13:36
Ursprungligen av geminister:

Antagligen ligger många av pluggarna installerade i library under din användare. Kopiera över att till library som ligger i roten av hårddisken istället. Det bör lösa ditt problem.

( library / audio / plug-ins är det jag pratar om )

Oki!!

Vi provar...

Jag skulle börja med att kolla i (användarnamn)/Bibliotek/Preferences och /Application Support och flytta över allt där som verkar ha med UAD, Spectrasonics osv att göra. Dito för Logic, så har du iallafall samma startpunkt.

Dyker pluggar inte upp överhuvudtaget skulle jag gissa på att det är det som geminister nämner som är orsaken.

Vill man går det förmodligen att hacka runt med symboliska länkar eller alias så att tex presets blir synkade mellan de båda kontona, för de pluggar/program som skapar sånt i användarmappen. Men vet du inte hur du gör sånt själv ska du förmodligen inte göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 14:35
Ursprungligen av false messiah:

Jag skulle börja med att kolla i (användarnamn)/Bibliotek/Preferences och /Application Support och flytta över allt där som verkar ha med UAD, Spectrasonics osv att göra. Dito för Logic, så har du iallafall samma startpunkt.

Dyker pluggar inte upp överhuvudtaget skulle jag gissa på att det är det som geminister nämner som är orsaken.

Vill man går det förmodligen att hacka runt med symboliska länkar eller alias så att tex presets blir synkade mellan de båda kontona, för de pluggar/program som skapar sånt i användarmappen. Men vet du inte hur du gör sånt själv ska du förmodligen inte göra det.

Funkade inte.

Dom ligger redan i rätt mapp.
Frågar efter challenge å dylikt...
Får väl prova om det funkar att begära en ny response...

J-vla krångel.

  • Medlem
  • 2008-09-28 14:42

Ett annat alternativ är att ta bort allt personligt från kontot som har alla licenserna och fixa ett till konto som är ditt personliga. Dvs ett musikkonto och ett personligt konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 15:02
Ursprungligen av jgb:

Ett annat alternativ är att ta bort allt personligt från kontot som har alla licenserna och fixa ett till konto som är ditt personliga. Dvs ett musikkonto och ett personligt konto.

Tanken med 2 konton är att anonymitet även musikmässigt.
Ska båda använda det kontot så funkar väl inte det?
-... eller??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 20:35

Nu har jag fått hyfsad ordning på det mesta förutom Stylus RMX och Omnisphere som inte hittar patcherna även fastän man pekar på dom.

Några förslag??

Ursprungligen av zelari:

Nu har jag fått hyfsad ordning på det mesta förutom Stylus RMX och Omnisphere som inte hittar patcherna även fastän man pekar på dom.

Jag håller på och lägger upp konton på exakt samma sätt .
Hur löste du UAD-pluggarna?

Det låter som det kan vara ett rättighetsproblem. Testa att sätt "läsa och skriva" för mapparna med patchar i Finder och se om det hjälper. I annat fall skulle jag höra med Spectrasonics support och se om det är något de kan lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 23:19
Ursprungligen av false messiah:

Det låter som det kan vara ett rättighetsproblem. Testa att sätt "läsa och skriva" för mapparna med patchar i Finder och se om det hjälper. I annat fall skulle jag höra med Spectrasonics support och se om det är något de kan lösa.

Det va så jag löste de andra "pluggarna". Tyvärr så funkar det inte på Spectrasonics prylarna. Pluggarna valideras och startar, men ser inte ljud och pacher.

Tack för tipset dock!!
Har du fler?

Enda jag kan komma på är att kasta inställningarna och se om det hjälper... men annars är det nog supporten som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 17:45
Ursprungligen av false messiah:

Enda jag kan komma på är att kasta inställningarna och se om det hjälper... men annars är det nog supporten som gäller.

Vilka inställningar??

De som ligger i (användarnamn)/Blibliotek/Preferences/ - det kan ofta hjälpa om program trilskas. Om man kastar inställningarna brukar program antingen fråga om rätt plats eller leta upp det själv, så det är värt ett försök - jag har inte en aning om det funkar för Spectrasonics produkter eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:06
Ursprungligen av false messiah:

De som ligger i (användarnamn)/Blibliotek/Preferences/ - det kan ofta hjälpa om program trilskas. Om man kastar inställningarna brukar program antingen fråga om rätt plats eller leta upp det själv, så det är värt ett försök - jag har inte en aning om det funkar för Spectrasonics produkter eller ej.

Funkade inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:05

Spectrasonics support är verkligen inga höjdare på att svara på mejl....

Då har jag inte en aning. Så du får nog sätta ditt hopp till supporten eller fråga på något annat forum om någon fått Spectrasonics att funka med flera användarkonton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 18:54

Dom funkade bara utan att jag gjorde något.
Kanske är så pga hårdvaran...?

/mattis

1
Bevaka tråden