Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk i iBook - vilken typ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min iBook G4 1.07 GHz har servat mig väl i några år nu, men för ett tag sedan hände det något med hårddisken som inte kan lagas av Disc Repair. Det mesta är uppbackat, och jag skulle kunna formatera om den men istället tänkte jag plocka ner den och sätta in en ny hårddisk. Med risk för att köpa "fel" vill jag bara kolla av vad som fungerar. På Dustin finns:

HITACHI TRAVELSTAR 5K120 120GB 2.5# 5400RPM SATA/150
HITACHI TRAVELSTAR 5K160 160GB 2.5# SATA/150 (med perpendicular lagring?)

Dessa är 5400 RPM med genomsnittlig åtkomstid 11 ms

Det finns också 7200 RPM-diskar men den genomsnittliga åtkomsttiden är bara marginellt bättre, 10 ms.

HITACHI TRAVELSTAR 7K100 100GB 2.5# 7200RPM S-ATA

Vill inte köpa grisen i säcken och frågar om samtliga dessa passar i en iBook G4 12 tum? Samtliga diskar finns under menyn S-ATA 2.5 tum på Dustin.

T

Ingen av dem fungerar i en iBook. Du behöver ATA 2,5 tum, inte SATA 2,5 tum.

Ursprungligen av Marcus K:

Ingen av dem fungerar i en iBook. Du behöver ATA 2,5 tum, inte SATA 2,5 tum.

Ok tack. Det är alltså de som klassas som "IDE 2.5 tum" på Dustin? Där finns ex:

HITACHI TRAVELSTAR 5K120 120GB 2.5# 5400RPM ATA/100

Byta hårddisk i iBook är inte lätt. Finns trådar i forumet och hjälp nätet. Sök eller se exvis här: http://www.99.se/1217593-post7.html

  • Oregistrerad
  • 2008-10-01 19:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Byta hårddisk i iBook är inte lätt. Finns trådar i forumet och hjälp nätet. Sök eller se exvis här: 99.se - Visa inlägg - ibook låser sig...

Äh..klart det är lätt. Med iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories samt en kökskniv bytte jag hårddisk i min iBook G4 1.2ghz.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-07 15:43

Det är ett sant helvete, men det går. Man får bända lite plåt och dra bort fastklistrade kablar bara men är man försiktig och följer guiderna på nätet så går det bra.

Det är många skruvar och lite pilligt, men svårt verkar det inte vara med de rätta verktygen. Ska passa på att byta en USB-port som är trasig, blir lite lödning också. Hade också en trasig ibook skärm tidigare, den plockade jag ner och lagade utan problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-30 22:17

Lyfter en gammal tråd. Men med en gammal dator är det inte bättre än så.

Jag har sista revisionen av iBook G4 14" och behöver en ny disk. Nöjd och glad beställde jag en http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD2500BEVE

Nu läste jag i tråden om att byta disk i MacBookarna att Scorpiomodellernas rörelsesensorer krockar med dessa burkar och jag blev lite rädd. Är det lika illa för min del mid iBook?

iBooken har ingen rörelsedetektor, så alltså inget som Scorpion kan "krocka" med.

Jodå, sista revisionen av iBook, den från juli 2005 och senare, har rörelsesensor. Tidigare modeller har det dock inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-01 16:09
Ursprungligen av Marcus K:

Jodå, sista revisionen av iBook, den från juli 2005 och senare, har rörelsesensor. Tidigare modeller har det dock inte.

Exakt.

Om jag läst rätt och källan stämmer ska dock sensorn i iBook/PB läsa av 25/sek och MB/MBP 200/sek (eller 250/sek, minns inte riktigt). Förhoppningsvis minskar det problemet.

Annars kan man avaktivera sensorn med ett terminalhack.

Jag avbeställer inte hårddisken och installerar den. Återkommer med besked om hur det gick.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-12 23:46
Ursprungligen av Kasaen:

Jag avbeställer inte hårddisken och installerar den. Återkommer med besked om hur det gick.

Och en sen rapport. Inga problem än så länge. Har iofs inte kastat omkring burken så mycket än så att SMS-köret fått jobba. Men isf är det ju bara att stänga av det. Allt snurrar på fint.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-14 00:06

Är rörelsesensorn en lös sensor som är kopplad till en kontakt på moderkortet (precis som blåtandsantennen) eller är det en integrerad krets på moderkortet? Tänkte om den går att montera i en ibook som ej har den?

Sen undrar jag samma om musplattan på senaste ibooken som har fler funktioner däribland scrollfunktion, som inte de äldre ibookarna har, sitter detta i topcasen (musplattan alltså) eller sitter detta integrerat i moderkortet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-14 11:01
Ursprungligen av Elajtenworld:

Är rörelsesensorn en lös sensor som är kopplad till en kontakt på moderkortet (precis som blåtandsantennen) eller är det en integrerad krets på moderkortet? Tänkte om den går att montera i en ibook som ej har den?

Sen undrar jag samma om musplattan på senaste ibooken som har fler funktioner däribland scrollfunktion, som inte de äldre ibookarna har, sitter detta i topcasen (musplattan alltså) eller sitter detta integrerat i moderkortet?

Styrplattan sitter i topcaset och ansluter till moderkortet med en liten enkel kontakt. Sen om kontakten är samma eller om det är nån mer del som skiljer på moderkortet har jag ingen aning om.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-01 19:44
Ursprungligen av Marcus K:

Jodå, sista revisionen av iBook, den från juli 2005 och senare, har rörelsesensor. Tidigare modeller har det dock inte.

Hur är sensorn monterad i datorn? Är det en lös enhet som bluetoothantennen, som kan eftermonteras a la macgyver-stil?

Ursprungligen av Marcus K:

Jodå, sista revisionen av iBook, den från juli 2005 och senare, har rörelsesensor. Tidigare modeller har det dock inte.

Där ser man! Ursäkta för ev missvisande info.

1
Bevaka tråden