Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Flash!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-30 22:45

Som vanligt så sätter Apple käppar i hjulet...

Flash Magazine > News > Flash for the iPhone confirmed at FOTB

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-30 22:49

Partiskt. Adobe har inte gynnat Apple direkt de senaste åren och nu är dom lite purkna att dom inte får vara med i iPhonehypen och tjäna pengar. Själv är jag ingen fan av flash.

  • Medlem
  • 2008-09-30 22:51

Om Adobe satsar på att utveckla Flash för iPhone lär det vara med Apples goda minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-30 22:54

Det hade varit soft med flash i iphonen om det är bra kodat så det inte drar en ... massa resurser.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-30 22:59

länken fungerar inte.
Men det blir flash (som länken säger) eller inte?

  • Medlem
  • 2008-09-30 23:59

Länken tar lång tid att ladda.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 00:09

Adobe kan slå på den stora trumman hur mycket dom vill. Om inte Apple vill ha Flash i iPhonen så kommer det inte till iPhonen. Om flash nu är färdigt eller inte spelar ingen roll.

//Rob

Måste säga att det rätt skönt att slippa alla flashannonser när jag surfar med telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 09:22

Svårt det där. Flash är ett missfoster som man gärna vill slippa men samtidigt så är det så utbrett att det nog skulle vara bra att ha.

Sant. Men som det används idag så slipper jag det gärna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-01 10:15

Jag slipper det gärna, flash är ett otyg som alla borde slippa

Jag har inte begränsats eller saknat Flash den tid jag nu haft en iPhone (sedan Juli) - så jag drar den logiska slutsatsen att jag personligen är likgiltig i ämnet...behöver alltså inte Flash i min iPhone. So far.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-10-01 11:19

Jag håller med. Skönt att slippa Flash i Safari på iPhone. Hälften av de sajter jag besöker skulle bli oanvändbara om Flash-reklam och annat icke-standard-junk visades.

Jag tror det här med Flash i iPhonen är en fix idé som folk fått, som sedan eldas på av alla iPhone-motståndare som aldrig testat en på riktigt. I verkligheten skulle Flash bara förstöra den snabba och smidiga Safari-upplevelsen fullständigt.

Sen är det ju faktiskt så att Apple vill att iPhone-program ska utvecklas i Cocoa Touch, inte Flash. Jag vill också att iPhone-program ska utvecklas i Cocoa Touch och inte Flash, vilket skulle innebära mindre effektiva program och icke-enhetliga ej iPhone-anpassade gränssnitt hit och dit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 11:24

Vet inte om jag tolkar artikeln som att Apple stoppar Flash. Det står ju att Flash är på gång till iPhone men att det är Apple som bestämmer när det släpps.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 11:34
Ursprungligen av Fred!:

Vet inte om jag tolkar artikeln som att Apple stoppar Flash. Det står ju att Flash är på gång till iPhone men att det är Apple som bestämmer när det släpps.

Det är inte frågan om när utan OM det släpps. Som det ser ut nu är den risken väldigt liten.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-10-01 11:45
Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte frågan om när utan OM det släpps. Som det ser ut nu är den risken väldigt liten.

//Rob

Vad grundar du det på? Jag tycker att att Adobe öht utvecklar Flash pekar på att Apple kommer att släppa igenom det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 12:20
Ursprungligen av Baron:

Vad grundar du det på? Jag tycker att att Adobe öht utvecklar Flash pekar på att Apple kommer att släppa igenom det.

Nej jag tror att Adobe försöker påverka Apple att släppa flash playern genom att offentligt gå ut och säga att dom arbetar på den och på så sätt få användarna att kräva flash player för iPhonen. Apple brukar i och för sig inte lyssna på användarna men Adobe kan alltid säga att dom har försökt allt dom kan. Det är en politisk och inte en teknisk fråga. Och som det ser ut nu så vill Apple inte ha flash playern på iPhonen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 11:53
Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte frågan om när utan OM det släpps. Som det ser ut nu är den risken väldigt liten.

//Rob

Det var väl bara ett rykte än så länge eller?

Från artikeln:

"the rumour mill got into high gear. Now we know that the Player exists within Adobe. Apple may have many reasons for not allowing Flash onto the iPhone,"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 12:23
Ursprungligen av Fred!:

Det var väl bara ett rykte än så länge eller?

Från artikeln:

"the rumour mill got into high gear. Now we know that the Player exists within Adobe. Apple may have many reasons for not allowing Flash onto the iPhone,"

Flash playern måste byggas in i Safari på iPhonen. Utan Apples hjälp och vilja går det inte. Hade Apple varit med på att bygga in flash playern så skulle Adobe inte säga något alls om det eftersom det skulle strida mot NDA.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 12:41

Så kan det kanske vara, men det är inget som är bekräftat ännu och ingenting i artikeln tyder på det förutom ett rykte. Det var min poäng innan.

  • Medlem
  • 2008-10-02 22:25

Hade dock varit gött att kunna se filmer utanför youtube, annonser kan man leva med, vi gör ju det med våra datorer varje dag.. inte sant?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-10-03 15:48
Ursprungligen av can:

Hade dock varit gött att kunna se filmer utanför youtube, annonser kan man leva med, vi gör ju det med våra datorer varje dag.. inte sant?

Ja, men våra datorer har inte ca 500 mhz processorhastighet och 128 MB RAM.

Vad jag inte fattar är att folk ska ha så svårt att förstå att nästan alla sajter som bygger på Flash skulle bli nästintill oanvändbara på en iPhone med dess begränsade systemresurser.

Surfingupplevelsen skulle kanske till och med bli lika pinsamt ryckig, slö och fullständigt oanvändbar som på T-Mobile G1, Nokia 5800, alla HTC Touch-varianter och alla andra så kallade "smartphones" på marknaden.

Om inte Apple eller Adobe på något magiskt sätt lyckas få Flash i iPhone Safari att flyta på lika bra som på en ny icke virusnerlusad PC, så nej tack!

Man undrar hur lite/mycket ni som "inte saknar det" surfar egentligen. Jag saknar det rejält i Iphonen, det finns en del finfina sidor som är nästan helt i flash som man inte kan se på sin favoritphone!

Ursprungligen av PeeMaN:

Man undrar hur lite/mycket ni som "inte saknar det" surfar egentligen. Jag saknar det rejält i Iphonen, det finns en del finfina sidor som är nästan helt i flash som man inte kan se på sin favoritphone!

Flash kan suga fett men det är dessvärre så att det finns sidor man gärna velat kunnat köra i iPhone men som idag inte går.

Nu är flash bristen i iPhone ett av de absolut minsta problemen som jag ser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 13:00

Nu kan jag ganska lite om tekniken bakom hemsidor men det hindrar mig inte från att tycka till lite.
Jag tycker Apple skulle släppa ett eget Dreamweaver för folk som vill skapa sidor med SproutCore och HTML5 och allt annat godis som kommit ut på senaste tiden. Eftersom Adobes Dreamweaver är det enda stora programmet så behövs det en motståndare. En som inte äger Flash.

Nu kanske alla inte är lika kunnig på området som du Akesson och tycker därför att det är konstigt att inte flash finns.

Men om det blir så där totalt uruselt segt som du säger så skulle säkerligen de flesta säga nej tack de också.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-03 19:04

En telefon med en mycket snabb mobil processor, 3d motor och grafik som mycket väl klarar snabba uppdateringar skulle göra flash mycket snabbare på en iphone än allt annat skit som finns på marknaden.

Flash är ingen "titta nu rör dig sig på webbsidan"-applikation utan det är en direkt konkurrent till Apple App Store. Du gör program i flash, en del som Apple inte skulle få en spänn för.

Sedan kan Apple inte bestämma hur utseendet ska se ut, det finns en mycket bra anledning till att apple har gjort egna "webkit html standarder". Att programmera FLASH guis kan Apple inte göra ett skit åt. Vilket kan förstöra "look and feel" på en iphone/ipod.

Det tror jag är anledningen till att dom inte gör det. Och det är ganska typiskt apple att resonera så. "We want all the money"-filosofin. Till skillnad från Microsoft (Nej, ingen flame tack!!!!!!) som låter andra utveckla program utan att dom tar några intäkter.

Ursprungligen av studiox:

En telefon med en mycket snabb mobil processor, 3d motor och grafik som mycket väl klarar snabba uppdateringar skulle göra flash mycket snabbare på en iphone än allt annat skit som finns på marknaden.

Flash är ingen "titta nu rör dig sig på webbsidan"-applikation utan det är en direkt konkurrent till Apple App Store. Du gör program i flash, en del som Apple inte skulle få en spänn för.

Sedan kan Apple inte bestämma hur utseendet ska se ut, det finns en mycket bra anledning till att apple har gjort egna "webkit html standarder". Att programmera FLASH guis kan Apple inte göra ett skit åt. Vilket kan förstöra "look and feel" på en iphone/ipod.

Det tror jag är anledningen till att dom inte gör det. Och det är ganska typiskt apple att resonera så. "We want all the money"-filosofin. Till skillnad från Microsoft (Nej, ingen flame tack!!!!!!) som låter andra utveckla program utan att dom tar några intäkter.

Roligt att du tar upp det där faktiskt. Brorsans polare jobbar på något IT-utvecklar-tjosan i USA och enligt honom håller Apple-trenden (för utvecklare iaf) på att vända på andra sidan havet.

Från att ha varit "uppstickaren" som låtit programmerare lattja och få profit på sina egna grejjor, så vill de nu ha del av alla kakor mer eller mindre, lite som Microsoft tidigare gjort. Och vi ser ju alla hur det gått med det företaget
Apple stänger sig, Microsoft öppnar sig, när det borde vara tvärtom!

Eftersom det alltid väcker starka reaktioner när man kritiserar Apple negativt på det här stället får jag väl redan nu säga att jag själv inte är utvecklare, utan bara säger vad jag hört

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 21:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Roligt att du tar upp det där faktiskt. Brorsans polare jobbar på något IT-utvecklar-tjosan i USA och enligt honom håller Apple-trenden (för utvecklare iaf) på att vända på andra sidan havet.

Från att ha varit "uppstickaren" som låtit programmerare lattja och få profit på sina egna grejjor, så vill de nu ha del av alla kakor mer eller mindre, lite som Microsoft tidigare gjort. Och vi ser ju alla hur det gått med det företaget
Apple stänger sig, Microsoft öppnar sig, när det borde vara tvärtom!

Eftersom det alltid väcker starka reaktioner när man kritiserar Apple negativt på det här stället får jag väl redan nu säga att jag själv inte är utvecklare, utan bara säger vad jag hört

De öppna iofs precis upp NDAn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 12:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Från att ha varit "uppstickaren" som låtit programmerare lattja och få profit på sina egna grejjor, så vill de nu ha del av alla kakor mer eller mindre, lite som Microsoft tidigare gjort. Och vi ser ju alla hur det gått med det företaget
Apple stänger sig, Microsoft öppnar sig, när det borde vara tvärtom!

Eftersom det alltid väcker starka reaktioner när man kritiserar Apple negativt på det här stället får jag väl redan nu säga att jag själv inte är utvecklare, utan bara säger vad jag hört

Här kritiseras Apple dagligen. Så länge kritiken är befogad så tycker jag inte man får så mycket skäll. Skäll kan höra ihop med att man vidarebefordra det man hört från någon som kanske inte har jättebra koll istället för att ha kollat upp fakta.

Vad man ska tänka på är att alla tar en del av kakan för att sälja program, ofta mer än Apple. Jag tycker man läser hela tiden om folk som tjänar stora pengar på sina program som ligger på App-store. Så jag vet inte riktigt vad du pratar om.

Bevaka tråden