Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD/DVD-problem. MBP läser ej brända skivor.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-24 15:33

Hejsan!

Häromdagen gjorde jag en extra kopia av en DVD jag tidigare bränt ch det gick hur smidigt som helst. DVD'n jag bränt tidigare monterades fint på skrivbordet och kopieringen gick smärtfritt.

När jag idag skulle läsa från den nya DVD'n så fungerade det inte alls. Skivan verkar inte kännas igen och spottas ut efter lite processande. Tänkte att det bara var så att det blivit fel på den skivan, så jag stoppade in den ursprungliga kopian och samma sak händer! Testade med diverse andra brända skivor som jag vet har lästs hur fint som helst tidigare och ingen av dom fungerar.
Blev väldigt konfunderad och kontrolltestade med en original-DVD från Apple (Time Capsule-programvara bl.a) och det funkade fint.

Sammanfattning:
Brända skivor funkar inte alls längre, pressade funkar fint.
Vad kan vara problemet, då samma skiva som nu ej funkar lästes hur fint som helst bara för någon dag sedan?

-----------------------------

Hardware Overview:

Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro3,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 2 GB
Bus Speed: 800 MHz
Boot ROM Version: MBP31.0070.B07
SMC Version: 1.16f10

HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N:

Firmware Revision: AP09
Interconnect: ATAPI
Burn Support: Yes (Apple Shipping Drive)
Cache: 2048 KB
Reads DVD: Yes
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW
Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 06:53

Lustigt...

Inte ett enda tips?
Detta forum som brukade vara så fullt av folk med allehanda erfarenheter och bra tips och som utan tvekan hjälpte även mindre aktiva medlemmar (såsom jag) utan att tveka. Så har det inte varit på sistone tycker jag...

Jag har haft samma fel på min macbook (ej pro) från dag 1. Den tar inte brända dvd-skivor, däremot funkar brända cd utmärkt.

Prova att trycka in skivan igen varje gång den spottas ut. Efter fem - tio försök så brukar skivan dyka upp på skrivbordet i mac os.
Jag vet inte vad det beror på, men ska man lämna in datorn så måste reparatörn behålla den i en vecka eller två tills de fått en ny dvdspelare från Apple (bara för att dvdspelaren ska skickas in till Apple innan Apple skickar ut en ny - helt sjukt). Så jag har bestämt mig för att leva med problemet och eventuellt köpa en ny dvdbrännare själv.

Vi verkar för övrigt ha samma dvd-brännare, annan fast programvara bara:
HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N:

Revision av fast programvara: BP10
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-27 09:49

Vad är det för skivor ni har brännt på? några billighets DVDer eller av något stort märke typ Verbatim?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 14:17
Ursprungligen av kainen:

Vad är det för skivor ni har brännt på? några billighets DVDer eller av något stort märke typ Verbatim?

De var brända på olika märken av skivor. Fujifilm bl.a.
Kan ej kolla märke på vissa då de kommer från mitt gamla jobb där vi replikerade och duplicerade skivor. Men det var inga billighets-märken som användes då slutprodukten var viktig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 00:43

Uppdatering:

Skivorna läses inte vare sig i OSX eller då jag startar datorn i XP. Lyckades dock få en av skivorna att läsas efter ett par försök i OSX. Samma skiva fungerar alltså ibland...

Testade skivor i ett par andra datorer, en kompis MacBook Pro och min flickväns Vaio. Båda datorerna läste skivorna utan problem. Precis som jag vet att de funkade i min dator för bara några veckor sedan.

Finns det någont slags diagnostik-program man kan köra eller finns det något sätt att rengöra DVD-enhenten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-21 21:35

samma problem

jag har samma problem i min mpb.

jimmy, lyckades du lösa problemet?

1
Bevaka tråden