Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vänta på nya macbook pro eller inte?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen beställt en ny macbook pro samtidigt som ryktena om en ny mbp florerar vilt. Av erfarenhet är jag ovillig att köpa första utgåvan av en helt ny generation datorer som jag ser det, kan dras med en del barnsjukdomar.
Skulle du köpa en ny mbp direkt såfort den kommer ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 23:29

Om inte annat borde man kanske vänta och se vad och hur mycket nytt en ny MBP innebär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 22:31

Går i tankarna att köpa den nya varianten. Alternativet är att slita på gamla skräp HPn (jag vet..) ett tag till och vänta på andra upplagan av den. Ponera att det släpps en ny MBP i Oktober, kommer den då att få en bump i januari på eventet där, eller i februari? Hur blev det sist?

Vad för barnsjukdomar brukar det vara? Bör inte dessa täckas av garantin??

Ursprungligen av zAjben:

Går i tankarna att köpa den nya varianten. Alternativet är att slita på gamla skräp HPn (jag vet..) ett tag till och vänta på andra upplagan av den. Ponera att det släpps en ny MBP i Oktober, kommer den då att få en bump i januari på eventet där, eller i februari? Hur blev det sist?

Vad för barnsjukdomar brukar det vara? Bör inte dessa täckas av garantin??

Barnsjukdomar kan också vara värme/fläktrelaterade. En ny design på burken kan ofta betyda att olika grejer i den får mer eller mindre luft vilket i sin tur kan leda till överhettning och att någon komponent fallerar eller att fläktarna går på högvarv konstant.

Min sambo köpte första utgåvan av MBP för... 3 år sedan tror jag. Även om problemen gick på garantin så var hon utan den vid två tillfällen i sammanlagt ca 10 veckor. Till slut fick hon en ny för det var slut på just de komponenterna som behövde bytas i den. Sånt är ju tråkigt

Tjena,

Jag brukar alltid köpa andra revisionen av nya PB/MBP. Så har det varit med TiBook, AluBook och nuvarande MBP. Det är ett bra sätt att gardera sig mot barnsjukdomar, dessutom har Apple alltid bumpat sina premium -books rätt så snart efter första release.

Det är det rationella argumentet. Det irrationella är att de där månaderna tills man får sin nya maskin alltid är väääldigt långa...

Så du gör det du uppfattar är viktigast: köper en ny (så fort den kommit till återförsäljaren, tar ett tag efter att den presenterats) eller väntar på den andra revisionen som alltid finns direkt efter att den presenterats.

Tillägg: barnsjukdomar kan vara allt från fel på skärmen till att färgen bredvid trackpaden flagnar. En kompis råkade ut för det med sin TiBook och jag tror att det inte täcktes av garantin. På min AluBook nummer två så fick jag liknande problem till höger om trackpaden, det täcktes av garantin. Man vet aldrig med nya -books.

  • Medlem
  • 2008-09-30 22:37

Jag beställde min nya mbp för några veckor sedan. Den kom i dag.

De nuvarande är definitivt tillräckligt bra och de blir inte sämre av att det kommer nya. Däremot blir de billigare när det kommer nya och gillar man inte det nya då kan man ju tjäna in en summa på PC City eller något annat ställe där de säljer ut sina äldre maskiner. Eller så kan man köpa beggat!

Men mest intressant är förstås de nya maskinerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 09:23

Om det nu är så nära med en lansering av en ny MBP som alla som spekulerar tror skulle i alla fall jag vänta för att se vad den lanseringen innebär. Då har man ett tydligare val om man är snabb mellan den nya och den befintliga.

-Jimmy

Är i valet och kvalet mellan MB eller MBP och har inte riktigt koll på när nya modeller förväntas komma. Vad säger "prognoserna/cyklerna"? Har någon koll på vad ryktena säger angående möjligheten att det kommer en mindre MB eller MBP - typ 12" eller så? Har en 12"-iBook nu och tycker att den är fantastiskt lagom (i brist på bättre ord).

Ursprungligen av zkirtap:

Är i valet och kvalet mellan MB eller MBP och har inte riktigt koll på när nya modeller förväntas komma. Vad säger "prognoserna/cyklerna"? Har någon koll på vad ryktena säger angående möjligheten att det kommer en mindre MB eller MBP - typ 12" eller så? Har en 12"-iBook nu och tycker att den är fantastiskt lagom (i brist på bättre ord).

Jösses. Läs följande: http://www.99.se/aktuella-rykten/240741-helt-design-p-macbook-macbook-pro.html

Tack för länken men "jösses"?

roligt läsa den hät tråden när jag säljer min...

Det får bli stationär ist...
(varför ha en bärbar att flytta mellan Skrivbordet och soffan...)

14 oktober?

Jag står inför samma fråga, behöver en ny dator nu, har bestämt mig för MBP. Frågan är när den kommer. Hur pålitligt är surret omkring den 14 oktober?:cool:

Försöker ju sälja min:

Det går trögt kan jag säga, 30000:- dator för 19000:-
och ändå tror alla att det skall komma 7GHz maskiner med 19" skärm för 1200:- eller nåt.....

Har man TUR så är väl de nya så "innovativa" att CD/DVD saknas och då ryker väl priset UPP på min

Ursprungligen av Goflorp:

Försöker ju sälja min:

Det går trögt kan jag säga, 30000:- dator för 19000:-
och ändå tror alla att det skall komma 7GHz maskiner med 19" skärm för 1200:- eller nåt.....

Har man TUR så är väl de nya så "innovativa" att CD/DVD saknas och då ryker väl priset UPP på min

Jag hade gärna bytt min svarta MacBook mot din (den kanske är enklare att sälja med tanke på grundpriset) men jag har en känsla av att det inte är intressant

1
Bevaka tråden