Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVI till HDMI, men hur göra med ljudet?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har precis köpt en DVI -> HDMI-kabel för att koppla in min Macbook Pro till en LCD-teve som bara har HDMI/SCART/Komponentingångar. Det funkar bra, MEN jag har ju inget ljud från teven, eftersom DVI -> HDMI endast är för bilden.

Så frågan är - måste jag skaffa en DVI -> komponent-kabel och dra ljudet separat eller finns det nåt sätt att få in ljudet från Macbooken i HDMI-sladd?

dvi-hdmi

Hade samma problem själv. Provade att köra ljudet separat, men fick det inte att funka. Slutade med att jag körde bilden via dvi-hdmi sladd och ljudet med externa datorhögtalare från min powerbook 12". Hoppas på hdmi-port på nästa Macbook Pro/Air...

Mmmm... Fast det funkar inte så bra hos mig för att teven lägger på några millisekunders fördröjning, så ljudet och bilden blir ur synk om lyssnar via macen.

Såhär då - vad har man för kabel att använda om man nu vill ha DVI -> Komponent? Går det med vilken som helst eller måste man ha nån särskild Apple-kabel?

Nu har jag ingen platttv ännu men jag kör optiskt ljud ut från MBP till min förstärkare och någon fördröjningen i ljudet har jag då inte sett.
Ska bli spännande eftersom jag står i begrepp att införskaffa en platttv.

Det är ingen fördröjning i ljudet, utan det är platt-teven som visar bilden lite senare. Rätt vanligt att det blir en liten fördröjning (fråga alla som spelat Guitar Hero på platt-teve nån gång!) så därför funkar det inte att lyssna på ljudet från Macen, eftersom det spelas "i realtid" medan bilden visas typ 400ms senare...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Det är ingen fördröjning i ljudet, utan det är platt-teven som visar bilden lite senare. Rätt vanligt att det blir en liten fördröjning (fråga alla som spelat Guitar Hero på platt-teve nån gång!) så därför funkar det inte att lyssna på ljudet från Macen, eftersom det spelas "i realtid" medan bilden visas typ 400ms senare...

Du får ta ut den via den optiska ljud-utgången till din förstärkare (om du har en sådan som klarar av det) annars får du ta det via vanlig analog 3.5mm till röd-vit RCA in i TVn. Finns inget enkelt sett att ta ljud + DVI -> HDMI tyvärr.

Kör du in ljudet direkt i TVn så gör det på samma AV-kanal som HDMIn så borde den ju fixa synken själv.

Ursprungligen av phindus:

annars får du ta det via vanlig analog 3.5mm till röd-vit RCA in i TVn. Kör du in ljudet direkt i TVn så gör det på samma AV-kanal som HDMIn så borde den ju fixa synken själv.

Det är tyvärr just det som inte funkar. Jag har en vanlig 3.5mm till RCA som går in i TV:n, men TV:n är inte smart nog att fatta att jag vill ha bilden från HDMI och ljudet från RCA (som sitter bredvid komponentingångarna) utan ljudet hörs först om jag växlar input på TV:n till komponent. Suck

Därav min fråga, finns det billiga, enkla DVI -> Komponent-kablar som funkar med en Macbook Pro (t.ex. på Kjell & Co?) eller måste man köpa nån specialkabel från Apple för att det ska funka?

Skulle t.ex. denna funka? Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

  • Oregistrerad
  • 2008-09-30 15:46

Jag skulle nog köpa en sånhär om jag vore du:
Kabelgiganten - 2 portars dvi/hdmi + ljud

Då kan du köpa en optisk kabel till din mac och stoppa in den i lilla boxen så får du en HDMI som har både ljud och bild

ä

Ursprungligen av studiox:

Jag skulle nog köpa en sånhär om jag vore du:
Kabelgiganten - 2 portars dvi/hdmi + ljud

Då kan du köpa en optisk kabel till din mac och stoppa in den i lilla boxen så får du en HDMI som har både ljud och bild

Förstår faktiskt inte av den beskrivningen om den verkligen slår ihop ljud till en HDMI-kabel. Gör den det så låter det ju toppen men det var verkligen en otydlig beskrivning. Synd att den inte hade optisk ingång, men skall man koppla in direkt i TVn så går det ju bra med analoga RCA-kontakter.

Ursprungligen av phindus:

Förstår faktiskt inte av den beskrivningen om den verkligen slår ihop ljud till en HDMI-kabel. Gör den det så låter det ju toppen men det var verkligen en otydlig beskrivning. Synd att den inte hade optisk ingång, men skall man koppla in direkt i TVn så går det ju bra med analoga RCA-kontakter.

Nja, det står ju såhär:

"Om digitalt ljud är anslutet in släpps det även ut. Om analogt ljud släpps in måste analogt ljud vara anslutet på utgången."

Det betyder väl att den INTE konverterar det analoga ljudet som jag stoppar in så att det "bakas in" i HDMI på andra sidan.

Det där verkar helt enkelt vara nån smått meningslös switch, och det är väl därför den är så billig.

Jag måste fortfarande forska i om det finns nån DVI -> Komponent-kabel som funkar med Macbook pro!

OK, på Apple Store i USA finns denna:

Apple Store (U.S.) - Monster iTV Component Cable for Apple TV

Men bilden visar inte om den har DVI i andra ändan... Men AppleTV har väl bara DVI ut?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-30 20:09
Ursprungligen av MungoBBQ:

Men bilden visar inte om den har DVI i andra ändan... Men AppleTV har väl bara DVI ut?

Apple TV har inte DVI ut, endast komponent och HDMI.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-30 21:38

Ta din fråga till minhembio.com, där finns det säkert någon bra lösning för din TV.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ta din fråga till minhembio.com, där finns det säkert någon bra lösning för din TV.

Ha, där har jag redan varit. Det här kändes lite Mac-specifikt.

Det är ju solklart att det finns DVI -> Komponent-kablar. Det kan jag köpa på Kjell. Jag vill bara veta, innan jag handlar, om dessa funkar med en Macbook Pro eller om det är nåt special för Apple-prylar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-01 14:55
Ursprungligen av MungoBBQ:

Ha, där har jag redan varit. Det här kändes lite Mac-specifikt.

Det är ju solklart att det finns DVI -> Komponent-kablar. Det kan jag köpa på Kjell. Jag vill bara veta, innan jag handlar, om dessa funkar med en Macbook Pro eller om det är nåt special för Apple-prylar.

Vet inte om det gör dig klokare men Kjell DVI->Hdmi fungerar felfritt på iMac/macbook som jag har haft. Har aldrig hört att Apple's DVI skulle vara någon specialvariant som kräver apple-kablar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-01 15:10
Ursprungligen av MungoBBQ:

Det är ju solklart att det finns DVI -> Komponent-kablar. Det kan jag köpa på Kjell. Jag vill bara veta, innan jag handlar, om dessa funkar med en Macbook Pro eller om det är nåt special för Apple-prylar.

Mig veterligen så följer alla portar på Apple-datorer respektive standard. Skulle det vara special (som typ gamla ADC) så är det annan kontakt också. Passar det så funkar det, typ.

Nu har jag varit på Kjell och inte fått handla.

Deras kunniga personal menade på att det inte skulle funka med en DVI -> Komponent-kabel, för att signalen som kommer ur DVI är RGB och inte YUV, som komponent-ingången på min TV kommer att vilja ha.

Det här är lite förvirrande för mig, är det nån som kan/vet mer och orkar förklara för mig?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-10-08 07:29
Ursprungligen av MungoBBQ:

Deras kunniga personal menade på att det inte skulle funka med en DVI -> Komponent-kabel, för att signalen som kommer ur DVI är RGB och inte YUV, som komponent-ingången på min TV kommer att vilja ha.

Bussigt av dem att neka dig att handla i stället för att du ska bli missnöjd med köpet, men.. om DVI till Komponent alltid innebär RGB, och komponentingången på teven alltid vill ha YUV.. varför finns det då adapters?

Eller de kanske var så überkunniga att det specifikt gällde att macen ger RGB och tex Samsung-TV kräver YUV. I så fall blir jag imponerad av nivån på deras kunnande.

Ursprungligen av jonasn:

Bussigt av dem att neka dig att handla i stället för att du ska bli missnöjd med köpet, men.. om DVI till Komponent alltid innebär RGB, och komponentingången på teven alltid vill ha YUV.. varför finns det då adapters?

Enligt Kjell-killen finns det projektorer som vill ha RGB över komponent och då funkar det med denna DVI->Komponent. Dvs endast projektorer, och ev. gamla analoga teve-apparater som har komponent in. Främst i USA då, där det är rätt vanligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-09 16:14
Ursprungligen av MungoBBQ:

Nu har jag varit på Kjell och inte fått handla.

Deras kunniga personal menade på att det inte skulle funka med en DVI -> Komponent-kabel, för att signalen som kommer ur DVI är RGB och inte YUV, som komponent-ingången på min TV kommer att vilja ha.

Det här är lite förvirrande för mig, är det nån som kan/vet mer och orkar förklara för mig?

Nu är ju jag ingen expert, men scart till komponent funkar ju, och scart är ju också rgb. Vad missar jag?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-09 17:49
Ursprungligen av hugin:

Nu är ju jag ingen expert, men scart till komponent funkar ju, och scart är ju också rgb. Vad missar jag?

Du missar att komponent inte alltid (faktiskt riktigt sällan) är detsamma som rgb. Det kan även vara YPbPr.

YPbPr - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-09 19:44
Ursprungligen av Mija:

Du missar att komponent inte alltid (faktiskt riktigt sällan) är detsamma som rgb. Det kan även vara YPbPr.

YPbPr - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag har fått informationen att jag kan koppla en scart till komponent till min tv som har YPbPr. Stämmer inte det alltså?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-09 19:53
Ursprungligen av hugin:

Jag har fått informationen att jag kan koppla en scart till komponent till min tv som har YPbPr. Stämmer inte det alltså?

Om du säger att din tv klarar YPbPR på scart, så gör den väl det, men det är oftast bara på "bättre" tv-apparater det går. Billiga tv-apparater kör bara rgb på scart.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-09 22:09
Ursprungligen av Mija:

Om du säger att din tv klarar YPbPR på scart, så gör den väl det, men det är oftast bara på "bättre" tv-apparater det går. Billiga tv-apparater kör bara rgb på scart.

Nu blev det nog en miss här.

Det jag menade var att jag har fått informationen att man ska kunna koppla valfri enhet med scart (som t.ex. dvd och digitalbox) till komponent in på tv:n mha en komponent till scart-kabel. Men jag har inte köpt någon sån kabel ännu, så jag vet inte om jag är lurad.

Mungo, vad har du för tv? Min Philips LCD-tv har analoga ljudingångar modell 3,5 mm "hörlurskontakt". I tv:ns inställningar måste man gå djupt för att hitta hur man synkar denna ljudkontakt mot resp. bildingång (scart/hdmi/YPbPr) man vill använda. Har även en Andersson lcd-tv från Netonnet som fungerar nästan likadant. Kolla dina inställningar lite mer så kanske.

1
Bevaka tråden