Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual Machine blir enorm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 11:26

VMware Fusion.
När jag kontrollera stoleken på c: i XP är den inte större en 6Gb men den Virtual Machine den finns i tar över 17 Gb på min hård disk. Lite väl mycket tycker jag. Kan någon förklara detta för och ger lite råd om hur man hindra sånt slöseri?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-09-30 11:44

Hur stor disk valde du i VMware Fusion när du skapade din virtuella xp? Och vad menar du med att c: bara är 6GB. Är det hela C: som är 6GB eller 6GB används på C:

/N

Precis som niclasc säger så väljer du storleken själv när du skapar den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 13:33

Jag har satt den till 20 Gb som max, men det ska vara det maximalt tillåtet utrymme, inte en fast bit av hårddisken som med en dmg.
Det jag menar med c: är XP's "hårddisk". Windows utforskaren säger att c: är 6Gb (7Gb efter nyinstallation av ArcGIS). På en Windows burk finns det inte nåt annat än c: om man inte delar hårddisken eller kopplar in en annan. Hela Windows maskinen finns på c:. Det är därför jag tycker det märkligt att min Virtual Machine är 17Gb nu. Jag förstår att en Gig går åt för RAM minnet men mycket mer än det ska inte behövas. Eller har jag fel?

Nu har jag inte Fusion tillgängligt just här, men nog är det väl så att du sätter en storlek och den är fast. Sätter du 20GB är den 20GB stor även om din windowsinstallation bara är 8GB. (storleken går att ändra (se VMware support), men den är inte dynamisk)

Förslagsvis skapar du en ny VM med din önskade storlek, gör en backup eller liknande (Ghost kanske) av din nuvarande windowsinstallation som du sedan återskapar i din nya VM. Därefter kan du radera den nuvarande VM.

Har du möjligtvis ställt in att Fusion ska göra automatiska snapshots? Har inte testat det, men det borde äta upp en del diskutrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 22:07

Ha varit bortrest.
Inga snapshots.
Man väljer visserligen en storlek men det är en maxstorlek. Just nu är imagen på över 18Gb när det har varit betydligt mindre förut. Om storleken var fix redan från början skulle det öka som det gör nu, eller?
Undrar vad som händer när den når 20Gb?

kan jag ändra diskutrymme på mitt xp när jag redan valt ett visst utrymme då jag installerade os:et? eller måste jag installera om ett nytt, och hur gör jag då för att tar bort den gamla partieonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 17:59

Jag tror inte det. Själv måste jag nog gör om, gör rätt. Jag "uppgraderade" ArcGIS till 9.3 och en dag senare installerade Bilko. Dessa två bråkar med varandra och 9.3 har nu en tendens att förstöra projektfiler nu.
Jag ska skapa en BootCamp bootable XP installation begränsad till 7Gb. På den ska det bara finnas det som OS:et och programmen behöver. Allt annat ska jag ha i en delad mapp på OSX del av hårddisken. Det är visserligen så jag arbete nu men jag har varit lite slarvig och sparat en del "i" XP.
n.b. Låt inte Fusion och XP få tillgång till hela din OSX filsystem. Viktiga filer i den delade mappen ska man backa upp också (en folder action fixa detta).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-22 18:12
Ursprungligen av Andrew:

Jag ska skapa en BootCamp bootable XP installation begränsad till 7Gb. På den ska det bara finnas det som OS:et och programmen behöver.

Det där är väldigt snålt. Det är ju på gränsen att XP får plats efter en standardinstallation. Det är bra med plats för växlingsfiler och lite annat också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 11:30

Högerklick > Den här Datorn > Hantera > Disk Hantering / vertyg >här borde du se ditt "lediga" utrymme . Högerklicka välj partionera eller liknande.

(SItter inte på windows så jag kan ha fel )

Ursprungligen av Lm:

Högerklick > Den här Datorn > Hantera > Disk Hantering / vertyg >här borde du se ditt "lediga" utrymme . Högerklicka välj partionera eller liknande.

(SItter inte på windows så jag kan ha fel )

I Vista kan du ändra partitionsstorleken via Kontrolpanelen, Administrativa verktyg, Diskhantering

Detta går inte att göra i XP. Varför köra gamla sunkiga XP? Installera Vista SP1 så slipper du en massa elände

1
Bevaka tråden