Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttappad sladd till Lacie Hårddisk :S

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 12:55

Hallå allihopa,

Efter mycket mycket letande vänder jag mig hit. Jag har nämligen ett problem

Jag har tappat bort min strömsladd till min externa lacie hårddisk

Denna:

LaCie - Desktop Hard Disk - Hi-Speed USB 2.0

Det står att sladden som ska användas är:

http://www.lacie.com/imgstore/support/faq_10566_desktop_ps.jpg

Jag har en sladd med dessa exakta specifikationer... Nästan.... skillnaden är:

Input:100-240V Likadant
50-60Hz 0.8A Likadant

Output:12V---2A Likadant
Model NO:ACW024A-T Här skiljer sig min en smula. Min har -T på slutet medans den som man ska ha är -U på slutet det är den enda skillnaden....

På min saknas också texten om Efficienty Level: IV

Gör det någon skillnad eller kan jag känna mig säker att stoppa in den i hårddisken. Är väldigt mån om att inte bränna innehållet på hårddisken då den innehåller 1500 bilder som jag har tagit under åren....

Om någon känner att den har bra koll på sådana här frågor är jag djupt tacksam!

Tack på förhand, Leo

Hej ehj..Vi råkade koppla in fel strömsladd till en lacie disk en gång..

Vi råkade få en som tillhörde en lacie bigdisk och då dödade den strömdelen i vår hårddisk... Maila dom och fråga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 13:28

ok va bra, jag har mailat dem om svar men läste på något forum att de va rätt så sega på att svara.

Då ska jag iaf inte "testa mig fram"

Tack för svaret

Viktigare att kolla är den lilla symbolen som visar vilken pol det är på innersta pinnen och på ytterhöljet av strömkontakten. Leta efter + och - som kommer som två vågräta linjer från varsitt håll som mötes i mitten i en boll. Bollen visar vad som är "inuti" (polen på mitten) och vad som är "utanpå" (höljet)

Den är med längst ner i denna bild:

Om DET är enda skillnaden mellan två strömadaptrar så betyder det att du kan smälla hårddisken om du använder fel.

Motsvarande symbol brukar finnas på disken eller vilken hårdvara det nu är man skall använda adaptern till. I närheten av volt, ampere mm.

Jo, om adaptern lämnar ifrån sig växelström så syns det i en symbol som ser ut som två vågräta linjer, varav den ena är streckad. Eller så står det AC (Alternate Current) vid ordet output. Då finns förstås inte symbolen jag pratar om.

Ännu ett tillägg, om disken vill ha AC (växelström) och adaptern lämnar ifrån sig DC (likström), så kan du också smälla den.

1
Bevaka tråden