Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop 7 slutade fungera iom OS X 10.5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-09-28 13:07

När jag uppgraderade till 10.5 slutade min Photoshop 7 att starta. Det står något om att programmet drabbats av ett oreparabelt fel.

Någon som vet - är det en tillfällighet eller en "feature"?

Såvitt jag vet har ingen lyckats få Photoshop 7 att fungera på Leopard. Adobe känner till problemet men verkar inte vilja göra något åt det utan hoppas säkert att man ska uppgradera till nyare versioner.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-09-28 13:14

Tack Marcus. Jag misstänkte något sådant.
Jag försöker skaffa ett enkelt program för privat bruk.

Photoshop 7 är ett 6,5 år gammalt program som inte skrevs för OS X överhuvudtaget. Det kommer aldrig att uppdateras eller göras OS X-kompatibelt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-09-28 21:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Photoshop 7 är ett 6,5 år gammalt program som inte skrevs för OS X överhuvudtaget. Det kommer aldrig att uppdateras eller göras OS X-kompatibelt.

Enligt informationen som medföljer programmet är det skapat 2003-03-06. Det är INTE ett Classic-program och det har fungerat i alla OSX fram t.o.m. Tiger.

Har du möjligen blandat ihop det med Universal-program? Det ÄR ett Power PC-program, men även sådana fungerar ju i OSX.

Ursprungligen av Stig R:

Enligt informationen som medföljer programmet är det skapat 2003-03-06. Det är INTE ett Classic-program och det har fungerat i alla OSX fram t.o.m. Tiger.

Om man vill köra ett gammalt program, så får man kanske finna sig i att man också måste köra ett gammalt operativsystem. Att det har fungerat ända fram t.o.m Tiger är väl bra, men någon gång tar det slut. Nya operativsystem kan inte vara kompatibla med alla gamla program.

Adobe Photoshop release history - Wikipedia, the free encyclopedia
(version 7.0 släpptes i mars 2002 = 6,5 år)

För att vara exakt är nog Photoshop 7 ett Carbon-program. För oavsett vad ni andra säger har jag kört det på såväl Mac OS 9 som Mac OS X. Så det så.

Photoshop 6 var däremot ett Classic-program i den bemärkelsen att det inte fungerade på Mac OS X. Adobe hade säkert ett internt bygge som var karboniserat. Jag har ett vagt minne att de visade upp det under en Macworld omkring år 2000/2001. Eller var det kanske Quark jag tänker på?

1
Bevaka tråden