Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta skiter sig OS X för er?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har upptäckt en sak sen jag gick över till Mac. När jag hade Windows XP fick jag köra en sjysst ominstallation iaf en gång om året för att datorn skulle hålla sig kvick och fräch. Jag tror inte att jag behövt ominstallera systemet på någon av familjens Macar... EVER.... sen OS X iaf. Med undantag från igårkväll och när pappas HD brakade ihop.

Så av ren kuriositet undrar jag, hur ofta/många gånger har OSX skitit ner sig så totalt att ni behövt ominstallera det?

En anna undran är varför det segar ner så snabbt i Windows och inte i OS X.
Några seriösa svar på den frågan och inga "höhö, windows-suger"-svar tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-27 23:35

Min imac har gått med samma installation sedan November förra året men har precis dött pga hårddisk crash

Min mac mini har gått i ca 2 år.

Innan dess tror jag det har skitigt sig ordentligt en gång för minin. Det var en panther uppdatering och efter den så var det kernel panic.

Jag tror att windows slöas ner pga 2 faktorer.

1. Adware eller liknande.
2. Programvara till windows verkar satt i system att saker och ting skall laddas vid uppstart! Systemtray ikoner och gud vet vad.

Senast redigerat 2008-09-28 00:26
Ursprungligen av Csoft:

Min imac har gått med samma installation sedan November förra året men har precis dött pga hårddisk crash

Min mac mini har gått i ca 2 år.

Innan dess tror jag det har skitigt sig ordentligt en gång för minin. Det var en panther uppdatering och efter den så var det kernel panic.

Jag tror att windows slöas ner pga 2 faktorer.

1. Adware eller liknande.
2. Programvara till windows verkar satt i system att saker och ting skall laddas vid uppstart! Systemtray ikoner och gud vet vad.

Det är det jag tycker är så konstigt. Adware kan man ju förstå att det slöar ner. Men deras tray-saker liksom. Det är ju samma deal med alla små fina apps som man lägger uppe till höger i menyn på OS X. De slöar ingenting. Jävligt märkligt!

Jag körde en Cube från 2000 till 2006 med bara upgraderingar. Inte ens arkiv-uppgraderingar. Har inte ominstallerat någon av de sex macarna som familjen använder.

Det är flera orsaker. En stor grej är Windows Registry, som är databasen som varje app och dess moster skall skriva skräp i. I macen så ligger dessa som filer på disk istället (.plist mm). En annan är program som körs onödigt (se kommentaren ovan).

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag körde en Cube från 2000 till 2006 med bara upgraderingar. Inte ens arkiv-uppgraderingar. Har inte ominstallerat någon av de sex macarna som familjen använder.

Det är flera orsaker. En stor grej är Windows Registry, som är databasen som varje app och dess moster skall skriva skräp i. I macen så ligger dessa som filer på disk istället (.plist mm). En annan är program som körs onödigt (se kommentaren ovan).

Jo, den där regedit fick man ju gå in och pilla i var och varannan dag. Inte för att jag NÅGONSIN förstog vad det var, haha

2ggr under den tid jag kan komma ihåg och relatera till - från 2000 ungefär och tills nu.

1:an hårddisk rasade, det tog dessutom en stund för den att pajja så den trasslade till det rejält.

2:an var mitt eget pillande och klåfingrighet.

Ursprungligen av Goflorp:

2ggr under den tid jag kan komma ihåg och relatera till - från 2000 ungefär och tills nu.

1:an hårddisk rasade, det tog dessutom en stund för den att pajja så den trasslade till det rejält.

2:an var mitt eget pillande och klåfingrighet.

Roligt att du nämner tvåan. Jag fick nämligen ominstallera min nya mini igår, men det var ju bara för att jag försökte trixa till det så den kunde skriva NTFS. Paragon NTFS är inget att lite på helt enkelt

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 01:46

Jag köpte min macpro för drygt 2 år sedan, OSX har inte skitit sig en enda gång sedans dess, dock har jag kört en archive & install när leopard kom ut.

Ursprungligen av PeeMaN:

Så av ren kuriositet undrar jag, hur ofta/många gånger har OSX skitit ner sig så totalt att ni behövt ominstallera det?

Inte en enda gång på 7 år (sen OSX kom 2001).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-28 09:50

iBook G4 har gått sedan jag köpte den med bara systemuppgraderingar.
Mini, samma sak.
iMac Intel 24" gjorde jag "clean install" på när Leopard kom. Inga problem sen dess.

Aldrig sedan OS X kom ut precis som Jesper säger, sedan att jag är paranoid gnällig IT-gubbe gör att jag blåser om burken 1 ggn/år bara för att. För att det är så roligt? Nja mest för att jag jävlas så mycket med OS X att den till slut ber mig sticka och brinna.

Jag ser det som att jag tar alla problem så slipper mina användare det. För de är så nöjda och glada. Samt att min installation nu inte mår så bra men det är inte oväntat sedan jag har byggt ett antal installationspaket och mixtrar en hel del med shellscript och Applescript senaste halvåret. Då får man betala sitt pris.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-28 11:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Så av ren kuriositet undrar jag, hur ofta/många gånger har OSX skitit ner sig så totalt att ni behövt ominstallera det?

Aldrig någonsin.

Ursprungligen av PeeMaN:

En anna undran är varför det segar ner så snabbt i Windows och inte i OS X. Några seriösa svar på den frågan och inga "höhö, windows-suger"-svar tack!

Detta är nog inte ett alldeles enkelt svar. Men tre viktiga faktorer tror jag är dessa;

1. Filsystemets behov av defragmentering — eller brist på autodefragmentering och liknande processer som "snyggar till" så att säga.

2. DLL-systemet. DLL:er delas på ett fruktansvärt rörigt och osmidigt sätt, vilket leder till både problem vid inkompatibilitet samt att systemet samlar på sig onödigt många DLL:er med tiden. Även Microsoft själva ser detta som ett stort problem; det var meningen att .NET skulle lösa detta så-kallade "DLL Hell", men tyvärr så har det inte gjort det tillfredsställande.

3. Windows-registret. Rörigt, men också helt oöversiktligt. Att det är helt centraliserat, jämfört med OS X:s lösning med plist-filer, innebär att man inte enkelt kan rensa ut en applikations inställningar genom att radera en plist-fil. Korruption i Windows-registret kan vara oerhört svårt att lösa och kan ha systemövergripande konsekvenser.

En bonus anledning: 4. Applikationer i Windows sprider systemfiler lite här och där, jämfört med OS X-applikationer som ju smidigt nog är i så-kallade "packages". Det säger väl sig självt att detta gör det smidigare att hålla koll och hålla rent? Apple har av denna anledning kunnat fullständigt eliminera behovet av en "installerare" — som ju på Windows tar sig ordentligt med tid för att lista ut vart alla filer ska sparas, vilka register-nycklar som ska skrivas, osv.

En till bonusanledning: 5. Antivirus-progam som konstant ska scanna efter farligheter.

Ytterligare en bonusanledning: 6. Varenda program vill gärna lägga sig i systrayen och därmed konstant vara igång, oavsett om det behövs eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 20:39

2004 gick jag över till OS X. Vid varje uppdatering har jag nyinstallerat och kopierat över inställningar och program med hjälp av funktionen i installeraren. Detta har jag gjort till nuvarande version 10.4.11.

Jag har aldrig haft några problem.

Jag har inte gjort det sedan jag köpte min macbook i november 2007. På min PC gjorde jag en ominstallation 2-3 ggr om året. Jag borde gjort det 6-7ggr om året istället, men jag väntade alltid in i det sista för att det var så omständigt och tidsödande.

Misstänker att jag inte kommer göra någon ominstallation förrän Snow Leopard kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 21:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Så av ren kuriositet undrar jag, hur ofta/många gånger har OSX skitit ner sig så totalt att ni behövt ominstallera det?

En gång, efter det att jag testade en beta version av en drivare för en serieladapter som laddade en kernel modul som inte var helt frisk

Hade ju varit rätt lätt att ta bort men det kändes rätt bra att börja om med

1
Bevaka tråden