Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriv in förbud mot jantelagen i forumreglerna

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att vi en gång för alla ska slå fast att det inte är okej på detta forum att hänvisa till jantelagen. Det dyker upp då och då som en slags rumsren variant av det klassiska knepet att vinna en diskussion genom att hänvisa någon annans resonemang till nazismen. På samma sätt tillför hänvisningarna till jantelagen ingenting positivt utan medför bara dålig stämning. Jag tycker att detta ska skrivas in i forumreglerna som varande dålig diskussionsetikett.

Jag tror inte att jag håller med om att det bör skrivas in i forumreglerna, men i övrigt känner jag som du inför detta.

Medhåll!
Kanske inte som en forumregel, men mer som en oskriven etikettsregel, typ som godwins law, som du säger…
inte bara här, utan överallt!

  • Medlem
  • 2008-09-28 15:20

Jag håller också med! Jag har alltid hatat jantelagen ,eller i alla fall sättet den används på i diskussioner. Det ironiska är ju att argumentet i viss mån bygger på jantelagen eftersom den som utsätts för det antas vara en så osäker människa att han inte vågar stå för en åsikt som det finns risk att det skulle kunna tolkas som att han följer jantelagen.

Ursprungligen av sisältää:

...Det dyker upp då och då...

Har du några exempel?

Japp. Fast det spelar inte så stor roll vilka enskilda fall vi kan gräva fram. Jag är inte en sådan som tycker att forumet översvämmas av det här fenomenet och jag kommer att fortsätta hänga här även om beslut fattas mot min ståndpunkt. Det känns bara trist när det dyker upp.

  • Medlem
  • 2008-09-28 17:02

Lägg in ett förbud mot att använda "politiskt korrekt" som ett argument också. Vad man än har för åsikt så är den tydligen lite mindre värd om den inte bryter mot någon etisk, moralisk eller traditionell konvention.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 18:30
Ursprungligen av Mario:

Lägg in ett förbud mot att använda "politiskt korrekt" som ett argument också. Vad man än har för åsikt så är den tydligen lite mindre värd om den inte bryter mot någon etisk, moralisk eller traditionell konvention.

Hörru du, det där skriver jag under på så hårt jag kan.

Att sätta PK-etiketter på folk är den mest tröttsamma debatt-teknik som finns. I de flesta fall för att dölja att man inte har några som helst argument att komma med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-28 17:26

Om det är något som behöver stävjas så är det folk som påminner om att man "faktiskt får tycka vad man vill", ungefär som om någon tidigare hade sagt att "du borde fängslas för din åsikt".

Ursprungligen av Jogin:

Då behövs ju inte heller några regler emot det.

Forumet översvämmas inte direkt av porr heller… Bort med den regeln! ¬___¬

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-28 17:28
Ursprungligen av Laseranders:

Forumet översvämmas inte direkt av porr heller… Bort med den regeln! ¬___¬

Vi behöver isf regler mot allt annat som inte förekommer på forumet också — vilket är en hel del.

Ursprungligen av Jogin:

Vi behöver isf regler mot allt annat som inte förekommer på forumet också — vilket är en hel del.

Må så vara, men nu handlar om nånting som inte är så vanligt, men faktiskt förekommer, inte nåt som INTE förekommer alls.
Men OK, det kanske inte behövs en strikt regel mot att anklaga folk för att köra med Jante-lagen, men kanske en etikettsregel om att det är ohyfsat att försöka underkänna nåns argument med att det bara är uttryck för exempelvis Jante-lagen, avundsjuka, politisk korrekthet eller andra ganska svepande generaliseringar utan grund?

Jag försökte bara påvisa att din logik inte riktigt håller i just det argumentet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-28 18:11
Ursprungligen av Laseranders:

Må så vara, men nu handlar om nånting som inte är så vanligt, men faktiskt förekommer, inte nåt som INTE förekommer alls.

Fortfarande är det ett resonemang vi talar om här. Det går inte att förbjuda ett sorts resonemang, det är löjligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 17:09

Jag kan tyvärr inte ta den här tråden på allvar... över huvudtaget, det verkar mest vara ironi?

Senast redigerat 2008-09-28 18:06

Ironi bör också förbjudas.

Nja...värre är särskrivningarna - detta bör förbjudas. Alla som skriver med särskrivningar bör omedelbart avstängas från detta forum. Bums. Oreserverat.

Att markera ironi med [OBS!!! Ironi!!!] och [/ironi] borde förbjudas ögonaböj! Hatar det.

(i detta inlägg var alltså ordet "och" ironiskt menat för de som inte fattade det.)

Men även om tråden äör ironiskt menad åller jag oironiskt med om det som sägs. Fattar inte ens varför jante-lagen anses som så hemsk. Är det fel av oss vanliga människor att säga till rika idioter att de inte är mer värda än oss och att vi inte vill lyssna på deras livshistoria av den enkla anledningen att den faktiskt inte är så jävla intressant?

Förbjud animerade gifar.
Jobbigt läsa när små söta clowner jonglerar, smileys blikar och annat á la Lunarstorm är igång....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 18:31

Jag tycker att man bör förbjuda folk att göra inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-28 19:03

Jag vill ha påbud mot motbud som är bilbud på båtbud när det är julbud.

  • Medlem
  • 2008-09-28 19:16

Den som har seriösa förslag på hur forumreglerna ska förändras får nog finnas sig i att behöva starta en ny tråd. den här är inte relevant för i stort sett någonting.

Admin

1
Bevaka tråden