Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express som "nätverkskort"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 13:10

Hej!

Jag funderar på att köpa en mediacenter mojäng. Den har inget trådlöst nätverk utan bara en ethernet port. Jag har ingen nätverkssladd dragen till där TVn är, men jag har en Airport Express liggande där till stereon.

Kan jag koppla en nätverkssladd från Expressen till mediacentret för att på så sätt få in den på nätverket? Eller är nätverksporten på Expressen bara till för att "föra in" internet?

/Axel

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-13 13:48
Ursprungligen av axpax:

Kan jag koppla en nätverkssladd från Expressen till mediacentret för att på så sätt få in den på nätverket?

Ja det går bra.

Ursprungligen av Mija:

Ja det går bra.

Vad jag förstått så går det inte? Har man airport express i klientläge så inaktiveras ethernetporten. Rätta mej gärna för jag skulle ha användning av min airport express i det läget.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-07 17:19
Ursprungligen av air:

Vad jag förstått så går det inte? Har man airport express i klientläge så inaktiveras ethernetporten. Rätta mej gärna för jag skulle ha användning av min airport express i det läget.

AirPort Express frequently asked questions (FAQ)

2. Question: Can AirPort Express act as a bridge?
Answer: AirPort Express can act as a bridge in three different ways:

If you have an existing wired network, it can bridge this network to wireless clients.

If it is set up as a WDS remote or relay station, it can bridge the wireless network to wired clients.

If it is set up as a WDS remote or relay station, it can bridge the wireless network to wireless clients (or "wirelessly extend" the range of the network).

4. Question: Can networkable game consoles and digital video recorders join my network via AirPort Express?

Answer: Yes, if you have the proper network adapters for your devices and have set them up properly. They can connect wirelessly when AirPort Express is your only base station or when it's in WDS mode. They can connect via wire when AirPort Express is a WDS remote (the reason for this is described in the next question). They cannot connect either way when AirPort Express is in client mode.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 16:23

Perfekt!

Tack!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-09-07 16:44

Hur gör man det? Vet att jag gjort det tidigare, men hittar inte hur man ställer in det.

Tack, jag hade helt glömt bort WDS läget.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-09-07 18:55

Jag får inte till det!

Tänkte mig så här:
(Telia) --> ADSL-modem --> Router (D-Link Dl524 (med trådlöst avslaget) -->AirPort Express (via kabel) -->APE (en annan alltså, trådlöst till den förra) -->en gammal iBook (kabel från APE:n).

iBooken får ingen IP-adress, tror jag fått APE:erna att prata med varandra via WDS, men är ej riktigt säker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-07 19:05

>>Clas

Skippa D-link-routern och använd din ena APE som router och den andra som WDS remote!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-09-07 19:11

Jag har en iMac också som jag vill ansluta med tråd, så jag behöver nog ha routern också, för det går väl inte dela anslutningen till ADS-modemet med en enkel switch?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-07 21:28

Nej, det går inte. Om du inte kan koppla in iMac.en på den andra APE:n via en switch.
Men var noga med att ställa den första APE:n i bryggläge och den andra i fjärrläge. Du måste knappa in MAC-adresserna för båda i AirPort-verktyget under WDS-fliken.
Om du har d-linken som router ska båda APE:erna sättas i WDS-läge.

Då borde det fungera.

Jag har funderingar på att skaffa en Airport Express för att förlänga mitt befintliga trådlösa nätverk, använda musikfunktionen, samt koppla en sladd mellan Airport Expressen och mitt Xbox 360 så att Xboxen ska få tillgång till internet.

Vad jag har försökt förstå av denna tråden ska det fungera? Är det någon som ska bekräfta?

Alternativet vore ju att skaffa en trådlös nätverksadapter till Xboxen,
men det skiljer ju inte så mycket i pris på en Airport Express, och då får man ju lite fler finesser.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-28 11:13
Ursprungligen av southtown:

Vad jag har försökt förstå av denna tråden ska det fungera? Är det någon som ska bekräfta?

Titta på inlägg #6 igen och läs gärna Apples faq (tryck på den blå texten).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-28 15:42
Ursprungligen av southtown:

Jag har funderingar på att skaffa en Airport Express för att förlänga mitt befintliga trådlösa nätverk, använda musikfunktionen, samt koppla en sladd mellan Airport Expressen och mitt Xbox 360 så att Xboxen ska få tillgång till internet.

Vad jag har försökt förstå av denna tråden ska det fungera? Är det någon som ska bekräfta?

Alternativet vore ju att skaffa en trådlös nätverksadapter till Xboxen,
men det skiljer ju inte så mycket i pris på en Airport Express, och då får man ju lite fler finesser.

Jag har gjort detta (inte meden xbox utan med en Popcorn Hour). DU måste ha den nya 802.11n varianten, de gamla med bara g klarar det inte.

Inställningarna jag gjorde var "Participate in a newtwork" för att den ska häna med i mitt nätverk. Sedan kryssade jag för "Allow ethernet clients". Jag använder också musikfunktionen till stereon så det är inga problem att köra samtidigt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-28 15:46
Ursprungligen av axpax:

Jag har gjort detta (inte meden xbox utan med en Popcorn Hour). DU måste ha den nya 802.11n varianten, de gamla med bara g klarar det inte.

Jo det fungerar med den gamla också.

Ursprungligen av Mija:

Jo det fungerar med den gamla också.

Perfekt!

Då kan jag ju göra om en massa där hemma och alltså slänga in min AirPort Extreme i mitt "kontor" när det (alltså klädkammaren) har renoverats. Där inne kommer nämligen min nyinförskaffade PowerMac G5 att stå och den saknar AirPort-kort. Den behöver Ethernet och på så vis kan jag gömma undan de två hårddiskarna jag har kopplade till den och slippa se dem i vardagsrummet. Skrivaren kan jag koppla in där också, för den används gärna utav de trådlöst anslutna datorerna också.

Sen kan jag sätta min ena Express i vardagsrummet och låta den ge min xbox 360 nätverk genom Ethernetporten. Jag kan även använda ljudutgången i min stereo med AirTunes, precis som det är nu.

Min andra Express kan stanna i köket där den är nu och förse min lilla radio/förstärkare med AirTunes även den.

(Obs! Detta är inte en fråga om bekräftelse på funktionaliteten i det föreslagna nätverket, utan detta är så som mitt nätverk ser ut efter lite modifikation! Det är även så jag uppfattar funktionaliteten i AirPort Express och AirPort Extreme. Skulle jag ha fel korrigerar jag gärna mitt inlägg. Men förutsatt att jag INTE har fel i mina antagande kan detta inlägg ses som ett konkret exempel på hur man använda Apples AirPort-utrustning. Och som vi vet är konkreta exempel alltid bra att ha.

MVH Henke

)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-28 16:13

Jag har en 802.11n och en 802.11g. Valet "Allow ethernet clients" finns inte på 802.11g.

Hur gör man med en 802.11g för att ställa in det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-28 16:26
Ursprungligen av axpax:

Jag har en 802.11n och en 802.11g. Valet "Allow ethernet clients" finns inte på 802.11g.

Hur gör man med en 802.11g för att ställa in det?

Ställ in den som WDS relä eller fjärr.

Ursprungligen av Mija:

Ställ in den som WDS relä eller fjärr.

Men då måste man ha ytterligare en Airport Express eller Airport Extreme för det fungerar inte med tredjeparts va?

Jag har nämnligen ett trådlöst modem från Bredbandsbolaget och var ute efter att förlänga det trådlösa nätverket och kunna använda Airport Expressens Ethernet-port för internetaccess också. Nu har jag den gamla varianten av Airport Express (802.11g)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 21:43

Så hur funkade det Henke? Fick du ordning på leksakerna

Sitter just nu och har monterat ihop ett skrivbord, en bra början innan jag ska konfigurera min express så att den lirar ihop med min extreme och på det viset så slipper jag sen då dra varken högtalar- eller nätverkskabel till undervåningen. Ska bli intressant att se om det fungerar. Är så trött på att dra nätverkskabel för att kunna se på TV...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-29 12:19

Men det var inte ens en utmaning. Jag bara pluggade i en nätverkskabel i min airport express (n-standard) och så fungerade det Hur nöjd som hellst. Nu kör jag min aiport extreme på övervåningen som löser lagringen med en 500G HDD. Har sedan min express där nere som fixar ljudet och nätverkskopplingen till TV-boxen. Gör smidigt, inte mycket till inställningar man behövde göra.

Men jag undrar varför iTunes vill ha den lilla dialogrutan med högtalarval utanför iTunes? ja ja skit samma, lika bra att ha på allt samtidigt

Har man en AP Extreme blir livet så mycket lättare.
Undrar om det går att koppla in en switch på AP Express-porten, så att Xbox, Xbox 360 och teven kan få nätverk på övervåningen utan att dra kabel från källaren??

Ska testa på en gång...

1
Bevaka tråden