Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 2005 Kernel panic - trasigt moderkort?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min dator har säckat ihop. Macsupport menar att det är moderkortet som behöver bytas (3990 kr + moms + arbete 990 kr/timme + moms). Jag hörde av någon att det eventuellt kan vara ett vanligt fel och att saken kan åtgärdas med en enkel lödning. Datorn går att starta, men drabbas av kernal panic (grå ruta med text på fyra språk typ "du måste starta om din dator") när man försöker göra något - eller efter en liten stunds inaktivitet.

Vet någon något om hur detta kan fixas? Är du möjligtvis en hemmafixare som vill tjäna en extra peng? Eller har du en kompis som vet?

Det skulle kunna vara en voltregulator med en halvbra lödning som spökar för dig. Om inte grafiken krånglar nämnvärt så är det mer osannolikt att det är grafik-chippet som är den skyldiga i dramat, men det kan också åtgärdas förhållandevis lätt.

Lite svårt att diagnostisera utan att ta en titt på maskinen, men många iBook har ju tyvärr en av de två defekterna. Eftersom den överhuvudtaget startar verkar det som hoppet inte är helt ute iallafall.

Hej Bluestreak!

Tack för ditt svar! Det har inte varit något problem med skärmen. Efter att problemet börjat i somras har det tilltagit - kernel panic har kommit oftare och oftare - för att nu komma snabbt.

Vet du någon som kan göra något? Jag finns i Göteborg.

Sitter i Karlstad själv och vet tyvärr inte någon i Götet som skulle kunna assistera. Dock lär det finnas gott om kunskap inom detta här på forumet. Alltid är det någon som kan räcka en hjälpande hand när man behöver det.

Jag hoppas det, tack för hjälpen. Är det någon som kanske vet något ytterligare?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2008-09-16 15:10

Sitter med liknande problem, har inte tid att skriva så mycket nu men återkommer. Prova att stänga av airport och se om kernel panic kommer ändå. Min funkar klockrent med airport avstängd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-17 09:25

Om ni har extra minne monterat i datorn kan ni prova att plocka ur det och se om det blir bättre. Jag fick byta minne i min iBook efter knappt ett år då jag helt plötsligt började få en massa kernel panics. Efter byte av minne har den fungerat klockrent.

Joppsa och nilrog: tack för tipsen; återkom jättegärna om ni vet mer. Tror nog tyvärr att det är hårdvarufel - trasig lödning kanske rimligast. Har inget extra minne i den, och felsökning ger inga träffar. Prövade också att stänga av airport innan jag installerade om allt och det funkade inte heller. Suck! Har någon något namn på någon meckare i Göteborg med omnejd?

  • Oregistrerad
  • 2008-09-19 18:24

Jag hade också kernel panic par gånger i rad med min ibook g4 men sen slutade den upp med det. Jag vet inte om det berodde på torrent programmet Transmission eller inte men det var alltid i samband med det programmet som det gick åt helvete. Nu fungerar den utmärkt och jag kör med Bitrocket istället.

Men annars, kolla minnena om de kan vara lösa eller nåt.

Transmission har funkat utan problem i flera år - men det är definitivt något med Airport. Prövade igen idag och Kernel panic så fort jag snuddade Airport. Datorn startar alltså normalt igen.

Tack för dina råd Elajten. Fortfarande ingen som vet någon som kan fixa sånt här? Jag skulle gärna försöka fixa själv - men vet absolut ingenting.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-23 19:35
Ursprungligen av Martin på Majorna:

Transmission har funkat utan problem i flera år - men det är definitivt något med Airport. Prövade igen idag och Kernel panic så fort jag snuddade Airport. Datorn startar alltså normalt igen.

Tack för dina råd Elajten. Fortfarande ingen som vet någon som kan fixa sånt här? Jag skulle gärna försöka fixa själv - men vet absolut ingenting.

Kollat så att Airport-kortet verkligen sitter ordentligt i datorn? Kan ha åkt ut lite? Typ dålig kontakt eller nåt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-24 09:46

Det är _väldigt_ vanligt med problem med airport/bluetooth-korten i de där iBooksen. Du får skruva upp och kolla att kortet verkligen är fast. På den som jag har så hade till och med hela sockeln till kortet lossnat från moderkortet, många lödningar av. Jag bräckte bort kontakten och sen dess har den funkat utmärkt, dock, såklart, utan airport/bluetooth.

Hej Bollman och Elajten!

Enormt tack - det kan kanske vara något i vad ni säger. Jag körde datorn på Airport i säkert 5 minuter innan den dog igen, så det kanske snarare är glapp än att en lödning pajat. Skumt bara att de inte tänkte på det på Macsupporten.

Problemet är att jag inte har någon aning hur jag ska göra. Vet någon var man kan hitta steg-för-steg-beskrivningar på nätet (eller än hellre ett telefonnummer till någon som vet hur man gör och vill tjäna en hacka)?

  • Oregistrerad
  • 2008-09-25 16:58
Ursprungligen av Martin på Majorna:

Hej Bollman och Elajten!

Enormt tack - det kan kanske vara något i vad ni säger. Jag körde datorn på Airport i säkert 5 minuter innan den dog igen, så det kanske snarare är glapp än att en lödning pajat. Skumt bara att de inte tänkte på det på Macsupporten.

Problemet är att jag inte har någon aning hur jag ska göra. Vet någon var man kan hitta steg-för-steg-beskrivningar på nätet (eller än hellre ett telefonnummer till någon som vet hur man gör och vill tjäna en hacka)?

Bor du nära malmö kan jag kolla på den åt dig. Annars kan du gå in på iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories

  • Oregistrerad
  • 2008-09-28 15:56

Har problemet löst sig?

Hej på er! Ett enormt tack för hjälp med felsökning. Igår fick jag igång datorn ordentligt - och den verkar ha stabiliserat sig. Kernel panic endast när jag slår på Airport, aldrig annars! Annars funkar datorn som vanligt, och bredband via 3g-modem är inget problem.

Elajten - stort tack för snällt engagemang och tips på sidan, jag var in och tittade. Annars om det blir problem med datorn igen vore jag väldigt tacksam om det fanns någon möjlighet att få tag i dig! Jag har en god vän som pendlar mellan Göteborg och Malmö. Om du vill och har lust får du hemskt gärna skicka ett hej till martins.reservmail@gmail.com, så har jag din adress!

  • Oregistrerad
  • 2008-09-28 22:07

har skickat ett mail till dig nu.

Tack! Enormt bussigt!

1
Bevaka tråden