Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-programvara till vista?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-08-21 00:08

Behöver göra backup även på partionen där Vista ligger.
Någon som har tips på bra program.
Gärna liknande Time Machine, där backupen görs automatisk så fort en extern HD ansluts, t.ex.

Windows har en inbyggd funktion som liknar Time Machine, fast som heter Shadow Copy.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-22 23:35

Jag undrar också ifall det inte finns något annat program som kan användas i Vista som fungerar precis som Shadow Copy fast bättre?

Jag gillar exempelvis inte att Shadow Copy vägrar att kopiera vissa filtyper såsom programfiler och vissa scriptfiler. Jag vill ha ett program som kopierar alla filer som finns på den volymen som man väljer att säkerhetskopiera. Annars är Shadow Copy bra.

Önskar också att de filer som tagits bort från källdisken, även tas bort från kopian när man gör nästa uppdatering av backupen, men det verkar heller inte gå att få.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-27 13:54

Vista har ett inbyggt backupprogram.

Gå till program-tillbehör-systemverktyg-backup

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-27 21:27

Cobian Backup kanske kan fixa? Vet ej.

Cobian's site - The home of Cobian Backup

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-29 01:29

Jag fick svaret på min fråga via länken du postade till Cobian. Personen som gör programmet skriver i sin FAQ att "mirroring" är en väldigt osäker funktion att lägga till ett backup-program. T.ex om ett virus raderar en del filer på hårddisken, och man går till backupen för att återställa filerna så kan man inte göra det, eftersom de då skulle ha tagits bort ifall backupen hade fungerat som en spegling. Det är därför vi aldrig kommer att se en sådan funktion i ett seriöst backup-program.

Jag antar att man får göra säkerhetskopieringen manuellt utan att använda sig av ett program, ifall man vill ha en exakt spegling. Jag gör min säkerhetskopiering manuellt varje vecka. Jag börjar med att ta bort de filer och kataloger som jag tagit bort från hårddisken, sedan drar jag över de filer och kataloger till säkerhetskopian som antingen skapats eller ändrats under veckans gång. Detta gör jag eftersom jag inte vill ha en massa inaktuella filer i säkerhetskopian. Om ett virus tar bort mina filer under veckan, då har jag ju ändå en säkerhetskopia att falla tillbaka på, eftersom man knappast är så dum så man gör en spegling efter det att filer tagits bort oavsiktligt. Bara när jag vet att alla filer jag vill ha kvar finns där så gör jag en manuell spegling m.h.a. drag n' drop i Vista.

Skönast och smidigast hade varit ifall ett program hade kunnat fixa detta men samtidigt så förstår jag varför det inte kan fungera så. Så jag får helt enkelt sluta klaga och köra manuellt. Det är bara att gilla läget

1
Bevaka tråden