Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

N95 som modem ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon snäll hjälpa mig med detta ?
Jag har en Macbook och en Nokia N95 med Telia abonnemang
och vill kunna surfa via mobilen.

Hur gör jag ?

mvh Jörgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 17:41

Det fungerar perfekt. Med tanke på att den har stöd för HSDPA (upp till 3,6 Mbps) så ska du använda USB-kabeln (blåtand är på tok för långsamt). Tryck USB-kabeln i datorn samt telefon (välj "PC Suite") och köp för enkelhetens skull följande program för att koppla upp dig UTAN några problem som helst: http://www.novamedia.de/download/e_demo_l2n_mac.html

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-09-27 19:59
Ursprungligen av lokner:

Det fungerar perfekt. Med tanke på att den har stöd för HSDPA (upp till 3,6 Mbps) så ska du använda USB-kabeln (blåtand är på tok för långsamt). Tryck USB-kabeln i datorn samt telefon (välj "PC Suite") och köp för enkelhetens skull följande program för att koppla upp dig UTAN några problem som helst: nova media | launch2net | Download and test the demoversion now

Funkar ju inte ens med USB det programmet. Enligt tillverkaren

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-29 12:01

Har den stöd för PAN så kör du enkelt utan extra programvaror om du själva har Mac OS X 10.4.9. Visserligen går det då över bluetooth, men det är bara 3 som kör Turbo-3G, eller? Jag har inte kört några prestandatester med bluetooth 2.0 & EDR (som väl ger 2Mbps) då jag inte har något bättre än 3G:s 384kbps att köra på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 13:00
Ursprungligen av frazze:

Har den stöd för PAN så kör du enkelt utan extra programvaror om du själva har Mac OS X 10.4.9. Visserligen går det då över bluetooth, men det är bara 3 som kör Turbo-3G, eller? Jag har inte kört några prestandatester med bluetooth 2.0 & EDR (som väl ger 2Mbps) då jag inte har något bättre än 3G:s 384kbps att köra på.

Alla mobiloperatörer har stöd för turbo-3G, inte bara 3. Själv kör jag med Telenor. Du måste dock lägga till en extratjänst på ditt abonnemang.

Ang Bluetooth så har jag dålig koll på den maximala hastigheten - möjligt att det räcker för att skicka all information i samma hastighet som turbo-3G. Personligen tycker jag det dock är skönare att trycka in USB-kabeln eftersom batteriet i mobilen inte töms lika fort då.

Modem script

Vilket modem skall man välja i inställningarna? nokia infrared känns lite gammelmodigt!
behöver man ett nytt modemscript ?

Modem script

Vilket modem skall man välja i inställningarna? nokia infrared känns lite gammelmodigt!
behöver man ett nytt modemscript ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 20:54

Hur vet du om du har turbo-3g-uppkoppling för tillfället? Well, du känner väl av skillnaden. Trodde jag.

Men nej, Nokia är snälla nog och byter ut 3G-ikonen mot en som säger 3.5G. Så bra då!

Bifogade filer visar:
Antenn: GSM
3G: 3G (doh)
3.5G: Turbo-3G

Och jag kan glatt meddela att det fungerar hur bra som helst att ha N95:an som modem på Öland (med Telenor). Kanske inte den mest stabila uppkopplingen, men jag har iaf toppat på runt 120 KB/s.

Hur ställer jag in under nätverksanslutningar under macbooken? (pro)
Man kan ställa in telefonnummer, account name och password. har provat lite olika men det funkar inte. har ni några tips?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-23 01:55

Gammal tråd, men om någon har problem ett liknande problem att ansluta sig till nätet med Nokia-telefonen som modem. Dessa instruktioner fungerar för anslutning med både blåtand och USB-kabel. Jag har Tele2 som operatör, så den som använder en annan operatör får justera sina inställningar.

Följ instruktionerna från Nokia: Setting up your Nokia device as a modem for your Mac.

I Nokias instruktioner hänvisas till Access Point (på min N78-telefon Kopplingspunktens namn) fyll i: internet.tele2.se

Se även Tele2:s instruktioner om Internet via GPRS och 3G.

1
Bevaka tråden