Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställningspunkt i Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 17:52

En sak som jag saknar i Mac OS X är Windows funktion med återställningspunkter. Går det på något sätt att få den funktionen med Mac. Och då menar jag INTE återställarpunkter - för det fungerar ju i X.

Du menar att man kan ställa in att från och med nu *klick* vill jag kunna återställa systemet till hur det var precis innan jag klickade? Ifall någonting skiter sig är det en ganska bra funktion ja. Men behövs det i OS X? Jag har inte hittills tänkt den tanken faktiskt, ett år efter att jag lämnade min PC. Finns behovet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 18:12

Ja, behovet finns. Det finns många trådar här som beskriver hur både det ena och det andra börjar strula efter en uppdatering av Mac OS X.

Ursprungligen av Wire:

Ja, behovet finns. Det finns många trådar här som beskriver hur både det ena och det andra börjar strula efter en uppdatering av Mac OS X.

Det har du rätt i - uppdateringarna vore det bra att kunna "bota" med.

Ja det är en väldigt trevlig funktion i Windows. Men funkar inte Time Machine egentligen så? (använder själv inte Time Machine)

Färsk exempel var när min nya Macmini sket på sig för några timmar sedan. Mixtrade lite med några program för att få NTFS-diskar skrivbara. Programmen fuckade upp systemet beyond recovery, så jag fick ägna en timme till att installera om. Hade kunnat undvikas med en återställningspunkt.

Man kan ju ha en klonad disk att testa på, tex i ett externt kabinett, innan man brakar loss och kör uppdateringen. Visst, det är ingen återställningspunkt men ändå.

Klona disken före uppdateringen. Dvs använd ett program, t.ex. CarbonCopyCloner eller SuperDuper, som skapar en exakt kopia på en annan disk eller partition. Om något strular efter uppdateringen är det bara att klona tillbaka, och fortsätta exakt som det var före uppdateringen.

Men Time Machine borde vara en snabbare och smidigare lösning. Men precis som Richard skrev tidigare, så har jag inte heller testat den själv. Av gammal vana så kör jag CarbonCopyCloner i stället.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-27 11:54

Är ju jätteenkelt att göra i OS X manuellt med Disk Utility. Bara kopiera nuvarande systemimagen in i en disk image altenativt en annan partition.

Men med program som CCC kan det göras ännu enklare.

Återställningspunkter i Windows är en falsk trygghet. Den kan inte återställa hela systemet utan bara några systemfiler och registret. Den kan döda program du installerat efter och lämna kvar en massa skräp som du inte kan ta bort. Program som egentligen orsakade problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 16:04
Ursprungligen av Sidde:

Återställningspunkter i Windows är en falsk trygghet. Den kan inte återställa hela systemet utan bara några systemfiler och registret. Den kan döda program du installerat efter och lämna kvar en massa skräp som du inte kan ta bort. Program som egentligen orsakade problemet.

Kanske det, men återställningspunkter i Windows har räddat mig några gånger. I Mac OS X däremot har ominstallation varit enda vägen ut. Så jag måste säga att jag saknar det i Mac OS X.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-27 12:29

Tänk när OS X får fullt stöd för zfs, då kan vi skapa snapshots innan varje uppdatering

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-17 18:59

Vill bara "bumba" tråden med en liten historia. Räddad igen! Efter en säkerhetsuppdatering en tisdag nära dig började några viktiga script att krångla med behörigheter. Och vad gör man? Jo rullar tillbaka och man är på banan igen. Med X:t hade jag fortfarande suttit och installerat om hela - får man säga? - skiten.

Ge oss återställningspunkter i 10.6!!!!!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-10-19 18:12
Ursprungligen av Wire:

Vill bara "bumba" tråden med en liten historia. Räddad igen! Efter en säkerhetsuppdatering en tisdag nära dig började några viktiga script att krångla med behörigheter. Och vad gör man? Jo rullar tillbaka och man är på banan igen. Med X:t hade jag fortfarande suttit och installerat om hela - får man säga? - skiten.

Ge oss återställningspunkter i 10.6!!!!!

Du kan backa till exakt det ställe du vill med Time Machine - med en timmes intervaller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 00:49

Jag har tänkte på detta också. En del av mig skulle gilla det, en annan del skulle hata att massor av min hårddisk går åt till att spara mina filer dubbelt.
Nu kommer väl inte Apple att lägga till det då den funktionen kommer frö nära Time Machine plus att det känns som det tycker det skulle vara för "kladdigt". Men visst vore det fint med en sådan funktion på ett väl fungerande och logiskt Apple-sätt.

Samtidigt som att det är ytterst ytterst sällan jag skulle ha behov av en sådan funktion.

1
Bevaka tråden