Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela "enstaka filer" med Itunes

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sökte runt på forumet en längre tid men hittade inget svar på följande fråga.

Går det på något sätt att spela en "enstaka fil" med Itunes utan att den kopierar in det i biblioteket?

Om inte, finns det någon mp3spelare typ Winamp som klarar det?
Jag har testat audium eller vad det hette, men kräks på dess vedervärdiga interface

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-27 01:46

Fungerar inte i iTunes.
Däremot fungerar det utmärkt i tex VLC eller Quicktime (som du förmodligen redan har installerat?)

Precis. Quicktime Player funkar finemang. Men varför inte bara markera filen i Finder och spela direkt därifrån? Funkar rakt av i kolumnvy, annars får du göra en Äpple-I (visa info) och spela där.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-27 02:21
Ursprungligen av johan_tanying:

Precis. Quicktime Player funkar finemang. Men varför inte bara markera filen i Finder och spela direkt därifrån? Funkar rakt av i kolumnvy, annars får du göra en Äpple-I (visa info) och spela där.

Ibland är detta inte ett alternativ, som för mig tex.
jag använder min optiska digitalutgång och kan då inte ändra volymen när jag spelar ifrån Findern / Quick View och vill inte behöva sträcka mig efter fjärrkontrollen för att sänka volymen på förstärkaren enbart för att jag skall provlyssna på en fil. Använder själv VLC

Ursprungligen av johan_tanying:

Precis. Quicktime Player funkar finemang. Men varför inte bara markera filen i Finder och spela direkt därifrån? Funkar rakt av i kolumnvy, annars får du göra en Äpple-I (visa info) och spela där.

Eller ännu enklare med Quick View (Leopard only).

Sitt inte där och skryt om era fiiiina kissemissar när det fortfarande finns folk med en hederlig tiger i tanken...

(Tiger har alltså inte QuickView, om det nu är någon som undrar).

Ursprungligen av kainen:

...spelar ifrån Findern / Quick View...

Ursprungligen av M. Sundbom:

Eller ännu enklare med Quick View (Leopard only).

Ursprungligen av johan_tanying:

(Tiger har alltså inte QuickView, om det nu är någon som undrar).

Det heter Quick Look

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det heter Quick Look

Det var inte jag som började!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-27 09:52
Ursprungligen av johan_tanying:

Det var inte jag som började!

Pax för inte jag heller! Man ska inte sitta o skriva på seriösa forum kl 02:26 efter en hård arbetsdag

Men nu borde problemet vara löst med programtipsen i tråden iaf

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 06:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Går det på något sätt att spela en "enstaka fil" med Itunes utan att den kopierar in det i biblioteket?

Ja. Bara att bocka av "kopiera filer" i "avancerat".

Ursprungligen av DaPhox:

Ja. Bara att bocka av "kopiera filer" i "avancerat".

Det beror på vad trådskaparen menar med "kopiera".

Även om du bockar av det, så läggs låten ändå in i iTunes-biblioteket, även om själva filen inte fysiskt kopieras till iTunes Music-mappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-27 08:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Sökte runt på forumet en längre tid men hittade inget svar på följande fråga.

Går det på något sätt att spela en "enstaka fil" med Itunes utan att den kopierar in det i biblioteket?

Om inte, finns det någon mp3spelare typ Winamp som klarar det?
Jag har testat audium eller vad det hette, men kräks på dess vedervärdiga interface

Whaaaa, menar du Adium, programmet där man chattar?

Ursprungligen av Adzam 1:

Whaaaa, menar du Adium, programmet där man chattar?

Jag tror han menar audion,ett program från Panic som även gjort transmit, coda och candybar. Programmet lades ner för några år sedan när de kände att konkurensen med itunes blev för stor. Tror inte programet är anpasat för intel.

Historien bakom adion finns att läsa på panics hemsida.

Men, borde inte det enklaste vara att skaffa lämplig liten och halvkorkad spelarprogram.
Högerklicka på filen och välj "öppna med... <applikationens namn>" ?

Alternativ B är att associera alla filer som är av typen mp3 med det programmet, då kan du ju dubbelklicka på dem.
Tror inte det skall störa iTunes ngt större .

Ursprungligen av Goflorp:

Men, borde inte det enklaste vara att skaffa lämplig liten och halvkorkad spelarprogram.

Ja, QuickTime Player t.ex.

Många trevliga svar och nu jävlar ska här testas

Edit; Ni är sånna jävla PÄRLOR va. Quicklook är ju underbart. Att jag inte tänkte på det tidigare! Länge leve kissemissen!

1
Bevaka tråden