Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg MacBok Pro utan anledning?!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-25 10:41

Jag har en MBP, som inte är äldre än 4 månader, och väldigt sparsamt använd - har väldigt lite på dem interna hårddisken, utan sparar allt på extern osv. Trots detta, så har den börjat bli väldigt seg under den senaste månaden, speciellt när man gör nåt så simpelt som att surfa på inernet genom Safari. Den tar omotiverat lång tid på sig att ladda sidorna, och den där färgglada snurran som indikerar att datorn jobbar kommer upp allt för ofta. Inte heller ovanligt att datorn hänger sig, och man blir tvungen att tvångsavsluta program.

Förövrigt så funkar allt bra, och inga konstiga ljud el. dyl. kommer ifrån den. Så, vad kan vara felet tro? Den är ju som sagt inte alls så tungt belastad, men ändå alldeles för seg.

Alex

Två saker du kan göra innan du skall börja mistänka att det är hårddisken som flippat ut ..

0. Stäng aldrig av din Mac med avstängsnings knappen eller bara döda macen ... En Mac mår alltid bäst av att stängas av via Äpple menyn - > Stäng av ... (Dödrar du en Mac kommer du få problem i form av av systemfiler låser sig, skadas osv ))

1. Kör Skivverktyg för att kolla att alla skrivrättigheter ör ok ..
Program - > Verktygsprogram - > Skivverktyg ..

I skivverktyg klickar du på din HD och sedan på Reparera skiva & sedan på Reparera skivbehörigheter ..

2. Installera istat menues från iSlayer.com

Kostar inget och då ser du om något program använder mkt CPU eller RAM ..

3. OS X använder din HD där RAM minnet tar slut ... om HD börjar flippa ur och innan HD dör så uppleverer man en Mac som seeeg eftersom det som den behöver läsa och skriva för det virtuela ram minnet till HD blir seegt ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-26 17:47

Okej, tack för svar.
Att reparera skiva i skivverktyget gick inte ens, kappen var grå/oklickbar. Att reparera skivbehörigheterna gick däremot, vilket jag också gjorde.
Laddade hem iStats, men den visar inte ovanliga siffror så vitt jag kan se. Varken CPUn eller minnet används extremt mycket. Vet iofs inte när det börjar räknas som extremt mycket, men CPUn låg på ca 25% och minnet på ca 50% när jag bara surfade och ahde iTunes på. Är det för mycket, eller är det en bra siffra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 14:39

Starta datorn från installationsskivan (håll in 'C' eller alt, jag minns inte riktigt) så kan du köra skivverktyg därifrån och kontrollera/reparera skivan ifall det behövs (det går inte att göra på den hårddisken du bootar från). Kan det vara så att spotlight indexerar hårddisken? Du sa att datorn var sparsamt använt (å andra sidan har du inte så mycket på den heller, så kanske inte?). Se till att ha backup ifall det är hårddisken som håller på att dö!

Min 2,2 GHz/4GB RAM MBP ligger runt 10 % CPU och runt 2GB minne använt med mail, safari, itunes, excel, skype och transmission igång (de flesta program är inte aktiva, bara igång i bakgrunden).

1
Bevaka tråden