Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag få Menyraden att "hänga ihop" med programfönstret ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-25 23:22

Går det att få menyraden (File, Edit etc.) att "hänga ihop" med programfönstret ?
Har sökt i forumet utan att hitta ngt om det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-25 23:33

"hänga ihop" ? Om du menar som det gör i windows, separat för varje program? Nej det går inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-25 23:53

OK!
Jag har utbildnings DVD:er från VTC där de kör t.ex photoshop i Mac och där det
ser ut att hänga ihop, är det äldre versioner av Mac OS ?

Nix. Men kanske ett OSX-liknande "skin" för Windows?

Skräpfunktion som hänger i hop med att Microsoft lovade att inte göra ett grafiskt operativsystem utan bara applikationer innuti ett grafiskt skal, vilket Windows var från början.

Ursprungligen av Pasay:

Går det att få menyraden (File, Edit etc.) att "hänga ihop" med programfönstret ?
Har sökt i forumet utan att hitta ngt om det.

Nej, det finns ingen anledning att göra gränssnittet sämre.

Ett tips, i största allmänhet, är att lära sig använda OS X som det är tänkt att användas i stället för att försöka förvandla det till något det inte är. Av och till dyker det upp den sortens frågor från f.d. Windows-användare som nästan slår knut på sig själva bara för att allt ska bli som de är vana vid, vilket bara är ett stort slöseri med tid och energi. Bättre då att lägga den tiden på att lära sig något nytt och kanske bli mer effektiv, och klarar man inte av det ska man inte byta dator eller operativsystem över huvud taget. Tycker jag åtminstone...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-26 14:08
Ursprungligen av Samuel K:

Nej, det finns ingen anledning att göra gränssnittet sämre.

Ett tips, i största allmänhet, är att lära sig använda OS X som det är tänkt att användas i stället för att försöka förvandla det till något det inte är. Av och till dyker det upp den sortens frågor från f.d. Windows-användare som nästan slår knut på sig själva bara för att allt ska bli som de är vana vid, vilket bara är ett stort slöseri med tid och energi. Bättre då att lägga den tiden på att lära sig något nytt och kanske bli mer effektiv, och klarar man inte av det ska man inte byta dator eller operativsystem över huvud taget. Tycker jag åtminstone...

Ooops !
Känsligt att fråga om ngt som inte går att göra i Mac........:p

Jag har nyligen bytt till Mac och i stort sett allt är bättre i Mac:en, väldigt lätt att anpassa sig till det "nya", jag är 100% nöjd och byter aldrig tillbaka. Klockrent helt enkelt !

Jag håller inte med om att just denna funktion är en " Skräpfunktion som hänger i hop med att Microsoft lovade ........" som Claes Magnusson skriver.

Jag har en 30" apple skärm och jobbar med flera applikationer samtidigt, den applikationen som då ligger till höger på skärmen hamnar långt ifrån menyraden och det gör det hela lite krångligt tycker jag.

Men, om det inte går att fixa så får jag helt enkelt vänja mig vid det

Ursprungligen av Pasay:

Ooops !
Känsligt att fråga om ngt som inte går att göra i Mac........:p

Alltså, bara för att förtydliga lite så tycker jag inte som jag tycker för att vara obstinat, och det är heller inte så att menyraden sitter där den sitter bara för att nån bestämt sig för att det ska vara så annorlunda som möjligt. Tvärtom är det av en bra anledning, och i de flesta fall borde det bara vara en ren vanesak att ställa om sig.

Välkommen hit förresten, kul att du trivs med din nya Mac

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-26 15:01
Ursprungligen av Pasay:

Jag håller inte med om att just denna funktion är en " Skräpfunktion som hänger i hop med att Microsoft lovade ........" som Claes Magnusson skriver.

Jag tyckte som du när jag först bytte till OSX för 4 år sedan men nu förstår jag verkligen inte varför man skulle ha en menyrad som tar upp massa plats för varje program (även om man har en stor skärm). Dessutom så kommer du att lära dig snabbkommandon för programmen du använder mest så att du mer sällan kommer behöva gå upp till menyraden.

OT: Irriterar mig på att det inte går att få maximera knappen att fungera som i win däremot, vissa program vill man kunna ha i helskärmsläge utan att behöva dra i ett hörn. (Tex iTunes).

  • Oregistrerad
  • 2008-09-26 13:35

Menyer som sitter under namnlisten måste vara det sämsta MS någonsin har uppfunnit.

1
Bevaka tråden