Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP + Leopard server fråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Vi skall uppgradera vår server här på jobbet och enligt

AFP548 - Leopard Server Part 1 - Server Styles

Så ser jag ett dilemma .. eller kanske inte ...

Så jag frågar er som kör med OS X Leopard Server ...

1. Vad vi önskar ha här är att alla Clienter med Leopard skall köra Time Machine och göra en backup till en hårddisk som är ansluten till en OS X Leopard server.

Hur fungerar det för er och hur gjorde ni i så fall för att få det att fungera .

2. Samtidigt önskar vi köra som idag köra med ftp på servern . Dock så fungerar inte Time Machine i advance mode medan ftp fungerar då . Kör man i Standard eller Workgroup så fungerar Time Machine men inte FTP ? ...

Så hör löser man detta ? Hur gjorde ni ..

Jag kan tänka mig att vi inte "kör" Time Machine på server informationen men att Clienterna kan fortfarande göra sin Backup med Time Machine till den hårddisk som är ansluten till servern ... men fungerar eller i advance mode eller ... ?

Hjälp liksom ...

1) Varför inte köra alla klienter som Mobile Accounts? Då ligger kontona på servern och synkas med ett viss mellanrum. På så sätt slipper du time machine som kommer käka disk till snabbare än du hinner byta skjorta (visserligen beroende på hur många som ska köra Time Machine). Visserligen får du inte historiken med filer som du får i TM.
Behöver du verkligen full backup på klienterna? Lär dem att spara viktiga saker på servern som du tar backup på. De lär sig snabbt då deras maskin dör/blir stulen och deras viktiga dokument försvinner.

2) Byt FTP programvara. Den inbygga duger inte mycket till. Rumpus är en köpevariant som är bra. Sedan finns det några andra open source. Fast samtidigt beror det på hur ni ska använda FTPn.

Jag brukar köra server os:et på en egen disk som jag sedan kör Carbon Copy Cloner till en annan en gång i veckan. Jag ville inte spegla utan jag vill ha en vecko backup.
Som jag kan starta på ifall disk 1 rasar.

Som sagt jag kör inte TM mot servern utan kör Mobile Accounts istället.

Jag kör alltid Advance tycker de andra lägena är för begränsade.

Vad som är viktigt är just att vissa clienters adress bok, mail, iphone data osv skulle vara riktigt bra om den backupades ... plus att vi haft en del crashar av clienter och önskemålet är att det hade gåt att återställa direkt så som den var .. precis som Time Machine gör ...

En tanke ... Går det inte göra som följande.

Alla Clienter Leoaprd, Server Leopard.

Clienterna är Mobile Accounts vilket ger en viss backup men ingen fil historik.
Servern Har en Extern Drobo på 3 TB som alla Clienter ser som en Time Machine backup HD via nätverket och gör backup till den ..

Servern i sin tur som inte har Time Machine för den körs i Advance Mode så den gör sin backup via ett Backup program som vi idag redan har till externa HD som tas ut ur huset ...

Frågan är bara då ...

Om man kör Leoaprd server i Advance mode och ansluter en extern server till den ... Kan Clienterna som kör Leopard se den HD som en Time Machine Backup HD via nätverket ???

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-26 14:21

Du ställer in för varje sharepoint om den ska vara TM-destination eller inte. "Enable as Time Machine backup destination".

Du kan också köra TM på serverns diskar oavsett admin-läget på servern. Jag kör Leopard server och backar upp till en TM-disk som hänger på en Airportbasstation. Funkar prima.

1
Bevaka tråden