Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaruval

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-09-26 13:14

Då jag inte arbetat med mjukvara sedan min gamla Atari 520 behöver jag nu er hjälp.
Jag vill alltså ha program till min Mac G5 2X2. Har funderat på både Reason och Live.
Är någon av dessa lätta att komma igång med eller finns det något mer lämpat alternativ?
Jag sitter mest och skruvar brum och surr, men vill nu ha hjälp av en sequenser och ev. en mjukvarusampler.

Hoppas på hjälp så att jag inte köper något jag får ångra surt efteråt.
Kan även tänka mig att köpa begagnat om någon har något att sälja.

Du ska (och jag skojar inte) köpa en beggad Notator till din Atari.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 13:34

ladda ner en Live-demo från Ableton - Downloads och prova!

Ableton såklart!

Jag sällar mig också till skaran som rekommenderar Live. Inte för att Reason är dåligt, men för att Live är bättre på att hantera audio, både via de inbyggda samplarna och som audiospår/loopar.

Både Reason och Live är lätta att komma igång med, men båda kräver lite annat tänk än Notator.

Jag röstar också för Ableton Live av samma anledningar som false messiah. Om du redan sitter på en fungerande hårdvarurigg så är Live ett perfekt komplement. Det funkar precis som du efterlyser: sequencer med sampling och otroligt smidig hantering av audio. Programmet heter Live av en anledning: snabbt, omedelbart och överskådligt.

Du kan såklart gå hela vägen och köra Logic (Cubase, Sonar, Digital Performer etc) som ju är en komplett studio kombinerat med sequencer. Men det är troligen overkill och inte lika omedelbart som Live.

1
Bevaka tråden