Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen/förvandlad mapp... Hjälp!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-26 12:15

Ett helskumt problem uppstod!

Jag håller på med bilder och skall beställa av Odenlab. Så jag har gjort en mapp på min externa hårddisk (som jag haft länge och brukar funka utmärkt). I denna mapp har jag gjort flera olika mappar med namn som "Vit kant 1" och "Ingen kant". Och jag börjar med att ladda upp bilderna i "Ingen kant". Medan kollar jag i andra mappar etc. När jag sedan skall fortsätta ladda upp har "Vit kant 1" Försvunnit! Det har istället blivit en TILL "Ingen kant"-mapp!!! Med samma bilder som i "Ingen kant"!
Jag har försökt att "ångra", och då kommer "Vit kant 1" tillbaka, men när jag klickar på den förvandlas den till den andra mappen igen!
Jag har kollat igenom papperskorgen samt sökt på datorn efter mappen. Den dyker upp ibland men förvandlas till "Ingen kant"-mappen om jag klickar på den. Annars försvinner den av sig själv!
Så jag har försökt att söka på bilderna, men de dyker upp som nå gråa rutor och när jag klickar på dem kan de inte öppnas "eftersom de inte kan hittas"!!!
Jag har smått panik och jättesteressigt och har jobbat LÄNGE med dessa bilder, så jag är väldigt tacksam för hjälp!!!:confused:

Dags att köra skivverktyg? Och kanske ha Time Machine aktiverat i fortsättningen?

Om du redan kontrollerat/reparerat disken med skivverktyg (vilket är det första man gör när sådant här händer) kan du prova att skaffa DiskWarrior och reparera filsystemet den vägen i stället. Fast innan du gör det kan du prova att kasta Finders cache-filer, ligger i Bibliotek/Caches/com.apple.finder i din hemkatalog; brukar sällan vara det som är felet men det kostar ju inget att prova.

I värsta fall är det något fysiskt fel på hårddisken och då kan det vara helt kört, så då får man antingen återställa från sina säkerhetskopior eller skylla sig själv och börja om från början...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-26 23:14

Tack!

Tack!
Jo, när jag valde "reperera skivan" på den externa hårddisken funkade det sedan plötsligt.

1
Bevaka tråden