Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn krånglar efter uppdatering till 10.5.5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

till 10.5.5

Var dum nog att låta automatiska uppdateringar göra det och nu sitter man här.

-Finder låser sig
-Går ej att göra en sökning i finder då låser sig datorn
-Datorn tar 2-3 min längre tid att starta
-Photo booth hittar inget grafikkort
-VLC krashar
-Kontrollpanelen krashar

Jag har en knappt ett år gammal Intel iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 21:33

Finns ingen automatisk uppdatering i Mac OS X.

Om du tar och laddar ned den här och installerar?
Apple - Support - Downloads - Mac OS X 10.5.5 Combo Update

Bytte rubrik. Det är för få som haft problem med denna uppdatering för att man ska säga "varning, uppdatera inte" till alla.. Bara för att du har problem betyder inte det att alla som uppdaterar har det

Mm. Lite frustrerad här.

Med Automatiska uppdateringar menar jag alltså programmet "programuppdatering". Det var kanske en månad sedan jag körde det och tyckte att nu var det dags. Den laddade ner ett tiotal uppdateringar...iPhoto, itunes osv

Var kan man se loggen för detta? Vad som installerades då? Det kan ju va intressant.

Att photo Booth inte fungerar är väl ändå väldigt märkligt. Följande meddelande fås:

"Photo Booth kan inte öppnas

Datorns installerade grafikkort stöder inte Photo Booth."

VLC är väl i och för sig inte Apples problem men det krashar när man byter till Fullscreen. Det gjorde det inte innan uppdateringen

Kontrollpanelen krashar om man går in under "skrivbord och skärmsläckare". Det beror på att jag har en tredjeparts skärmsläckare (en väldigt läcker, water tror jag den heter) som tydligen inte Macen gillar efter uppd. Vet i tusan hur man ska lösa det för den krashar så fort man öppnar den så man hinner liksom inte byta till nåt annat.

Ta bort den från ~/Library/Screen Savers/ så kanske det funkar..

Ursprungligen av Johan S:

Ta bort den från ~/Library/Screen Savers/ så kanske det funkar..

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 23:01

Vad som installeras:
Äpplet > Systeminställningar > Programuppdatering > Installerade uppdateringar

Vilken version av VLC har du?

Har du provat mitt råd?

Ursprungligen av acke:

Vad som installeras:
Äpplet > Systeminställningar > Programuppdatering > Installerade uppdateringar

Vilken version av VLC har du?

Har installerat senaste nu, men har samma problem. 0.9.2. Hänger kanske ihop med grafikproblemet som foto booth klagar på.

Har du provat mitt råd?

Tack för länken, men då installeras väl hela OS:et om? Låter lite farligt ( o tidskrävande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 20:28
Ursprungligen av bravemind:

Tack för länken, men då installeras väl hela OS:et om? Låter lite farligt ( o tidskrävande)

Nej, vad du installerar är alla Mac OS X-uppdateringar sedan Mac OS X 10.5 släpptes. Alltså Mac OS X 10.5.1 - Mac OS X 10.5.5 plus säkerhetsuppdateringar och andra småuppdateringar.
Den installerar inte om Mac OS X och det har kanske 5-10 min på din dator. Jag skulle föreslå att du startar om datorn och inte öppnar några program efter det utan direkt efter omstart installerar uppdateringen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-09-26 18:02

Här har det oxå börjat bete sig underligt efter uppdatering till 10.5.5.

Mina externa hårddiskar (FW800, 1 TB) med bl a partition för TimeMachine kopplar ner sig när datorn vaknar ur vila.....och varningsrutan för otillåten bortagning av enhet visar sig. Vid backup med TimeMachine blinkar ibland alla ikoner på skrivbordet som ett flipperspel.....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-26 22:07

Här har Safari lagt av. Spelar egentligen inte någon roll för jag kör mest med Firefox. Till en början tyckte jag att systemet var lite rappare men nu känns det segare. Mysko!

Kan informera om att en PowerMac G5 (t.ex. Quad) + ATI Radeon X1900 Mac G5 Edition + 10.5.5 = grafisk katastrof. Bilder och video blir grön/lilarosa skräckillustrationer. Kaoset gäller i de flesta apps - t.ex. FCP, EyeTV och Aperture.
Apple analyserar just nu problemet enligt källor (se Apple's forum). Jag har också öppnat "ett case" hos Apple.
Riggen med detta obskyra kort + PowerMac G5 är dock inte allt för vanlig idag så många fruktar att en update dröjer. Själv blir jag tvungen att trycka in Quaden's sega originalkort nästa vecka för att klippa ihop en trailer i HD (har inte problem i SD). Fi' fan va' trist. Jag är skakad just nu - har kört klockrent i flera år på denna rigg. Jag hade glömt bort hur det är att ha problem med maskineriet.

Här är det som installerades innan jag fick mina problem:

2008-09-25 07:32:30 +0200: Installed "iTunes" (8.0)
2008-09-25 07:34:45 +0200: Installed "Mac OS X-uppdatering" (10.5.5)
2008-09-25 07:34:51 +0200: Installed "RAW-kameraformat - kompatibilitetsuppdatering" (2.2)
2008-09-25 07:35:32 +0200: Installed "QuickTime" (7.5.5)
2008-09-25 07:35:40 +0200: Installed "Remote Desktop Client Update" (3.2.2)

1
Bevaka tråden