Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-problem på Svenska Spels nya sajt

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svenska spel la ut sin nya sajt nu under veckan. Den förra var till 90% ren html och till 10% flash (givetvis både dynamisk flash o html). Nu är det tvärtom. 90% flash. Härligt, dålig användarvänlighet alltså...

Sajten har funkat OK i Safari, men idag skulle jag lägga in deras nya krav att man ska ha en personlig spelbudget (per vecka). Och det gick ju inte. Testade i Safari, FF, Opera, Camino och OmniWeb, t.o.m. med nya Flash 10 (som rekommenderas av svenska spel) med samma nedslående resultat.

Så:

Varning alltså till alla som tänker använda sajten. Har ni inte lagt in en budget, men måste lägga in mer pengar på kontot i svenska spel, så kommer ni inte att kunna spela alls.

Tacl o lov hade jag en PC till hands och löste det den vägan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 12:23

Ständigt denna Flash! Man skulle nästan kunna tro att det sitter massor med dotcom-människor som bara kan flash med feta flashkursskulder som pushar hårt för Flash. Men så kan det väl inte vara eller...

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2008-09-20 12:42

Det är nämligen så att man måste ha en bugdet... Se klipp från ett nyhetsbrev jag fått från dem för någon vecka sedan...

"Det är alltid bra att reflektera över sina spelvanor. Att ha koll på sitt spelande.

Inom kort fräschar vi upp vår sajt med en hel del nyheter. En av dem är att det blir obligatoriskt för alla kunder på svenskaspel.se att sätta en veckobudget."

Ursprungligen av Falutjorven:

...idag skulle jag lägga in deras nya krav att man ska ha en personlig spelbudget (per vecka). Och det gick ju inte. Testade i Safari, FF, Opera, Camino och OmniWeb, t.o.m. med nya Flash 10...

Inga problem här att sätta en veckobudget.

(Flash 9.0.124.0, Firefox 3.01, OSX 10.5.5, Intel)

Senast redigerat 2008-09-20 13:03
  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2008-09-20 12:57

Jag hade inga problem att föra över pengar till kontot med Safari, efter det att jag satt en veckobudget...

Safari 3.1.2 (5525.20.1), OSX 10.5.5, Intel (Flashversion: ingen aning)

Senast redigerat 2008-09-20 13:12

Om alla, både de som misslyckas och de som lyckas, skriver ut vilka program och versioner de har använt, så kan vi kanske hitta en röd tråd...

Det är ingen idé att använda Mac över huvud taget och spela på Svenska Spels sajt. Inte efter omgörningen av deras sajt i helgen. Dessutom stöder inte Svenska Spel "aktivt" någon webbläsare för Mac, vilket framgår av deras info. Poker har t ex aldrig gått att spela med en mac. Det gick bra att spela på allt annat innan några stjärnskott på företaget bestämde att Svenska Spel ska navigera lika långsamt som en traktor se ut som ett epileptiskt anfall. (Firefox 3.0.1, flash beta 10). Men det finns andra spelbolag, så jag byter.

Ursprungligen av EvilErik:

Det är ingen idé att använda Mac över huvud taget och spela på Svenska Spels sajt. Inte efter omgörningen av deras sajt i helgen.

Vad är det som inte fungerar? Jag har provat ett par olika spel idag, och det är inga problem att spela från en Mac.

Kanske en aning långsamt på sina ställen - men inget som stör, tycker jag.

Hatar Flash! Jobbar själv på fritiden som frilans Webdesigner och jag märker direkt på mina kunder att de blir mer nöjda med "non-flash".

(Flash är till för sidintron)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-24 15:33

Jesper, vad använder du på din Mac?
Jag kör PowerBook G4 1,25GHz (PPC) med OS 10.5.5 och Safari 3.1.2 och senaste Flash palyer 9.x Jag kunde föra över pengar, det gick inte fort men det gick. Tyvärr kan jag inte spela då ingen av knapparna i övrigt fungerar och att siten alt som oftast kraschar Safari.

Edit: Har just ringt kundtjänst och dom bekräftar att Svenska Spels "nya" site enbart är byggd för win och explorer.

Jag bad tjejen i kundtjänst att framföra till ledningen för Svenska spel att dom genom att utesluta en stor del av spelarna inte hade kunskaper att leda svenska spel och att dom kunde avgå hela bunten.

Senast redigerat 2008-09-24 15:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Jesper, vad använder du på din Mac?

Flash 9.0.124.0, Firefox 3.01, OSX 10.5.5, Intel
(vilket jag redan har skrivit tidigare i tråden )

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag kör PowerBook G4 1,25GHz (PPC) med OS 10.5.5 och Safari 3.1.2 och senaste Flash palyer 9.x.

Kan det kanske vara ett PowerPC-problem? Kanske något i PPC-versionen av Flash?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-09-24 23:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Jesper, vad använder du på din Mac?
Jag kör PowerBook G4 1,25GHz (PPC) med OS 10.5.5 och Safari 3.1.2 och senaste Flash palyer 9.x Jag kunde föra över pengar, det gick inte fort men det gick. Tyvärr kan jag inte spela då ingen av knapparna i övrigt fungerar och att siten alt som oftast kraschar Safari.

Edit: Har just ringt kundtjänst och dom bekräftar att Svenska Spels "nya" site enbart är byggd för win och explorer.

Jag bad tjejen i kundtjänst att framföra till ledningen för Svenska spel att dom genom att utesluta en stor del av spelarna inte hade kunskaper att leda svenska spel och att dom kunde avgå hela bunten.

Har du provat att ta bort blockering av popupfönster, då poppar samtliga spel upp för mig iallafall, det var samma fel på föregående version också..fast jag kör ju Intel men det borde vara samma blockering för alla.
Jag var inne och förlängde några lottorader i måndags och då var det segt men jag kollade nyss och det verkar vara ett helt nytt flyt, allt går snabbare...
senaste Safari Leopard senaste version

Senast redigerat 2008-09-24 23:49
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-24 15:47

Nej den är byggd för explorer och win. Skall skriva till Maggan nu.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nej den är byggd för explorer och win. Skall skriva till Maggan nu.

Ringde och skällde på deras support i eftermiddags eftersom skiten inte funkar till 100%. Jag fick t.ex. fyrdubbla spel eftersom den inte bekräftade varje spel. Så jag provade igen, igen och igen. Sen ringde jag alltså, och killen sa att 4 spel registrerats.

Han sa också att man inte stödde någon läsare på Mac över huvud taget, och bara IE, FF och Opera (tror jag det var) på Win XP, Win 2000 och den där senaste smörjan.

Tänkte be dom på IDG eller andra att skriva om fiaskot. Den som sitter som ansvarig webbutvecklare borde ju säga upp. Jag har inte varit med om maken till taskig usability på många, många år.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-24 21:10

Själv har jag skickat ett mail till kundtjänsten adresserat till Margareta Winberg.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-25 16:56

Så här ser deras lista över vilka os/läsare dom stöder.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-25 17:09

Verkar som om det går bättre i dag, har själv inte gjort några ändringar (stängt av blockeringen av popup sedan tidigare). Kan dom redan ha gjort ändringar?

Jag kan varmt rekommendera denna länk Funkar i Safari ! De har ju nämligen inte "byggt" om allt, än iaf.

Ursprungligen av MästerP:

Jag kan varmt rekommendera denna länk Funkar i Safari ! De har ju nämligen inte "byggt" om allt, än iaf.

Nä... man hamnar inne i den nya sajten i alla fall. Tyvärr.

Ehh ?? Jag kanske har missuppfattat allt .... men att spela tex lotto går då via denna länk https://svenskaspel.se/spelbutik/frameset.asp? till skillnad ifrån via deras nya sunkiga flashiga sajt.

Ursprungligen av MästerP:

Ehh ?? Jag kanske har missuppfattat allt .... men att spela tex lotto går då via denna länk https://svenskaspel.se/spelbutik/frameset.asp? till skillnad ifrån via deras nya sunkiga flashiga sajt.

Loggar man in via den länken till sitt konto, så hamnar man alltså i alla fall i den "nya sunkiga" Flash-sajten. Åtminstone gör jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 21:23

Crap! Rubriken fick mig tro att jag missat att dom lanserat pokern för mac oxå

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-25 23:07

Jag har e-mailat dom och klagat. jag uppmanar alla att göra det.

Borde ni inte maila Adobe och klaga på att Flash inte fungerar 100% på Mac istället?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Borde ni inte maila Adobe och klaga på att Flash inte fungerar 100% på Mac istället?

Du har nog missat hela poängen...
Det är ju bl.a. därför som dom över huvud taget inte ska bygga en webbplats på det sättet dom har gjort.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-25 23:34

Kan inte fler ta efter SVT som alltid stöjer mac(nästan i allafall)

Ja... och det var det som var min poäng, att det kanske är bättre att attackera grundproblemet:

Flash rullar dåligt på Mac och det är upp till Adobe att fixa det.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja... och det var det som var min poäng, att det kanske är bättre att attackera grundproblemet:

Flash rullar dåligt på Mac och det är upp till Adobe att fixa det.

Jamen...vaddå "grundproblemet"? Det är det ju inte alls. Du tänker ju tyvärr 180 grader fel.

Om jag har en butik och monterar upp en dörr som är så tung att var tionde kund inte klarar av att öppna den så är det väl inte dörrtillverkarens fel. Det är ju jag som ska sätta in en lättare dörr så att alla kommer in.

Kallas "usability" och "accessibility" på fackspråk.

Ursprungligen av Falutjorven:

Jamen...vaddå "grundproblemet"? Det är det ju inte alls. Du tänker ju tyvärr 180 grader fel.

Om jag har en butik och monterar upp en dörr som är så tung att var tionde kund inte klarar av att öppna den så är det väl inte dörrtillverkarens fel. Det är ju jag som ska sätta in en lättare dörr så att alla kommer in.

Kallas "usability" och "accessibility" på fackspråk.

Flash är inte tungt, rullar bra på en gammal P4. Vad jag försöker säga är att Flash är dåligt optimerat för Mac och det är något som Adobe måste ta tag i. Världen kommer inte att gå ifrån Flash bara för att det går lite trögt på Mac just nu.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Flash är inte tungt, rullar bra på en gammal P4. Vad jag försöker säga är att Flash är dåligt optimerat för Mac och det är något som Adobe måste ta tag i. Världen kommer inte att gå ifrån Flash bara för att det går lite trögt på Mac just nu.

Är nog inte flash i sig som är problemet, utan bakomliggande ramverk. Skulle jag gissa. Handlar inte bara om att det går trögt, det fungerar verkligen inte. Vilket flash borde göra, i grunden.

Bevaka tråden