Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Folder Watch för OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hade jag kunnat göra program hade jag lätt gjort ett liknande program för OS X
Har sökt en himla massa men hittade bara nå script för terminalen som gjorde att nya filerna i den mappen man ställt in plockas till iTunes, och det är ju bra!
Men jag skulle fortfarande vilja ha som iTunes Folder Watch att man scannar själv (eller auto) mappen man valt och ser vilka filer som inte finns i biblioteket ännu och väljer där efter.

För att göra något liknande till OS X borde väl gå?

/ Ny Mac användare

Baka in shell-scriptet i ett applescript och lägg det i iTunes script mapp, därifrån kan du köra det manuellt eller så kopplar du applescripet som ett mappkommando då sker det automatiskt.

Tack för svar!
Men har ingen aning om hur man gör sånt.
Får söka lite på hur man gör script då och se om man kan åstadkomma några fel
Om det är någon som kan scripta som läser det här och har lust att fixa det Mattias beskrev så är ni välkommen

Ahhh ok jag missförstod dig jag trodde du hade ett skript redan.
Enklast då är väl att göra allt i Appleskript tyvärr är jag då inte rätt kille.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-22 18:38

Jag har en "misc" katalog där jag lägger allt som inte är kompletta album som jag har knutit ett applescript till som gör att filerna automatiskt läggs till i iTunes så fort det landar nya filer där... kanske inte vad du letar efter men en bekräftelse på att det går att göra iaf

on adding folder items to thisFolder after receiving theseFiles
	repeat with thisFile in theseFiles
		tell application "iTunes"
			copy (add thisFile) to newTrack
		end tell
	end repeat
end adding folder items to

Man får spara det där scriptet i script editor och sedan knyta det till en folder action för aktuell folder

Alternativt är att skapa ett litet flöde i Automator och knyta det till en mapp där du lägger ny musik.
Se bild 1

Spara sedan flödet som "insticksfil för" "Mappkommando", bocka i "Aktivera mappkommando".
Se bild 2

Tack för svaren
Ska prova och se om jag får någon framgång

Fick till så att Automator agerar när man gör en ny mapp i min musik-mapp men den vill inte importera musiken i mapparna.
Må jag lägga till något mer eller vad gör man för fel tror du

Första gången man pillar med Automator

Det är ännu enklare kom jag på, testade utan första steget "Hämta mappinnehåll" och då funkar det.
Filerna importeras då till iTunes.

Okej tack, ändrade till det men såg i loggen nu att det står "Åtgärden "Importera filer till iTunes" fick ej begärda data."
Nån aning om vad det kan va för nå?

Ursprungligen av Dirtyswed:

Okej tack, ändrade till det men såg i loggen nu att det står "Åtgärden "Importera filer till iTunes" fick ej begärda data."
Nån aning om vad det kan va för nå?

Är låtarna i något format som iTunes inte klarar av?
FLAC, OGG, eller dylikt?

Nej, alla låtar är i mp3 format.

Det är "# Album" jag har lagt som mappen jag vill hålla uppdaterad.
För den hittar väl alla underkategorier?

1
Bevaka tråden