Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera program i VMware Fusion

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Filipstad
  • 2008-01-30 13:15

Har installerat VMware Fusion och Windows XP på min macbook. Har installerat några små program som jag laddat ner via internet (bla Everst pokerklient). Drog då filerna från Findern och släppte de på skrivbordet i Windows. Och de fungerar utmärkt. Jag har även två program (exe) på skiva som jag försöker lägga in. De kör han bara ut efter en stund så jag vet inte hur jag ska kunna få in de. Har någon något tips om hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-01 08:45

Vad exakt försöker du göra?

Har du VMWare installerat och kör Windows där?
Eller vad är det du ska göra?

Problem med installation

Hej,
Jag har samma problem med att installera programvara när VMWare och Xp är igång på min imac. Som jag ser det så kommer inte Xp åt CD-skivan. Bara när jag stänger ner Windows så kan imacen läsa cd-skivan men då går det ju inte att installera mina PC-program. Hur kan jag ställa in så skivorna blir läsabara i XP-läge?

Ursprungligen av Pricken67:

...Som jag ser det så kommer inte Xp åt CD-skivan. Bara när jag stänger ner Windows så kan imacen läsa cd-skivan men då går det ju inte att installera mina PC-program. Hur kan jag ställa in så skivorna blir läsabara i XP-läge?

1) I menyn "Virtual Machine" --> CD/DVD --> Connect CD/DVD
eller
2) Längst ner till höger i VMware-fönstret, klicka på den lilla CD-ikonen

Problemet är att jag inte kommer åt att klicka i att jag vill att den automatiskt ska känna av CD-skivor etc utan i inställningsläget står det att Virtual Machine måste vara avstängd för att komma åt den inställningen...och om den är avstängd undrar jag hur sjutton jag ska kunna göra den inställningen. Någon som har en idé!

Den menar att Windows skall vara avstängt. Inte hela VMware.

Med din Virtual Machine avstängd
- gå till fönstret "Virtual Machine Library" (om det inte är öppet, så finns det i "Window"-menyn.
- markera din Virtual Machine
- klicka på "Settings"
- klicka på "CDs & DVDs"
- välj hur du vill att skivorna ska hanteras

Så långt har jag inga problem utan problemet är att jag där inte kan välja att den automatiskt ska upptäcka CD- och DVD-skivor. Det alternativet är grått och går ej att komma åt och välja. De alternativ jag har att välja där är "Specify physical CD/DVD drive" eller "Use disk image" men jag vill ju markera "Automatically detect physical CD/DVD drive".
Fler förslag?

Ursprungligen av Pricken67:

Fler förslag?

Ja, att prova mitt första tips (se inlägg #5), dvs att klicka på "Connect CD/DVD" när din Virtual Machine är igång. Fungerar inte det heller?

Tackar, det löste problemet!

Jag har installerat mitt gamla XP-system via Fusion för att kunna utveckla webbsidor så de ser iaf skapliga ut i IE. Har försökt installera både IE7 och IE8, installationsprogrammen flyter på, och ber mig i slutet att starta om datorn (den virtuella maskinen) för att slutföra installationen. Problemet är att jag inte hittar programmen NÅNSTANS när jag när kommer tillbaka in i XP. Det enda jag hittar är proggen som följde med i xp-installationen, dvs IE6 som jag inte ens orkar fundera på att utveckla mot.

Någon som har någon idé om hur jag får fram IE7 & IE8??

EDIT: Ska väl tillägga att Firefox fungerar utmärkt att installera, det är MS browsers som spökar.

Senast redigerat 2009-03-28 08:14
1
Bevaka tråden