Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app – En mycket trogen Apple-användare, men mycket frustrerad…

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 19:38

….är mycket tacksam för svar! Då jag ej kan importera mbox till Mail.app!!!

Jag blir helt galen! Eller så förstår jag inte något väsentligt… :=( Håller på och försöker arkivera alla tusentals mail i många olika brevlådpor, men kan inte importera brevlåda i form av mbox till Mail.app, utan får felmeddelandet "Fel. Inga giltiga mbox-filer hittades".

Och då hör till saken att jag har exporterat en brevlåda från just Mail.app genom dra den till skrivbordet och därmed skapat en "mbox-mapp" av brevlådan. Jag kan öppna emlx-filerna i mbox-mappen utan problem med bilagor och allt.

Men jag inte f-n "importera brevlåda" i Mail.app!!! Är det en bugg eller jag dum i huvudet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 20:29

Det uppenbara först (och förlåt för att jag kommer med 'har-du-kollat-att-sladden-är-i' åtgärdsförslag): Det går inte att dra mappen från skrivbordet och släppa bland mailfoldrarna i vänsterkolumnen i Mail.app?

mvh
/genell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 21:11

:=) Nej, jag vet (gällande att att det inte går att dra mbox-mapp direkt till Mail.app), utan endast "importera brevlåda". Men tackar för rådet!

Väljer du mappen "ovanför" mbox-mapparna eller själv "mbox-mappen" när du försöker importera? Om man går för djupt så att säga så hittar den inget har jag för mig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 21:31

Nej, utan jag har valt själva mbox-mappen. Men jag har hittat en lösning som fungerar, men som dock är lite krånglig på följande sida som JohanB har rekommenderat för länge sedan: "emlx till mbox-konverterare" Om du måste konvertera emlx-filer (alla mail i Tiger sparas i det formatet) till mbox-filer (som Mail förut använde sig av innan Tiger), kan jag tipsa om detta program: http://www.cosmicsoft.net/emlxconvert.html. Innehållet på sidan lyder: "emlx to mbox Converter

In Mac OS X 10.4 "Tiger", the default message format for Mail messages changed from the Apple custom mbox-package format to the new emlx format (where messages are stored in individual files for Spotlight indexing). However, if you need to recover from a hard drive crash, it's almost impossible to recover your mail messages easily since Mail won't import emlx files and you can't add them to your mailboxes any other way.

This tool will convert your individual emlx mail files (found in ~/Library/Mail/) to the old mbox format, used by almost every UNIX/Linux mail client and recognized by many more.

With this tool, you could convert some individual emlx files to mbox and then import the mbox file using Mail for Mac OS X or almost any other mail client.

To use the tool, drag your emlx files into the main window. Click the "Save mbox..." button and a prompt will appear, allowing you to save an mbox file.

Version 1.0.3 improves performance and now supports "partial" emlx files.

Download the tool for Mac OS X or for Windows.

Donations? You can send PayPal to antfam@athenet.net or purchase some of my software. Thanks!"

Och det fungerar inte om du väljer mappen "ovanför" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 21:55

Om jag lägger mbox-mappen i en ny mapp och väljer den när jag importerar så fungerar det tyvärr inte. Kanske beror på att min gamla dator (där jag arkiverar mail från Mail.app) har Tiger). Men tack för rådet!

Har du även testat att välja "Mail from OS X" istället för mbox? Om det nu är från ett annat Mail.app?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 22:11

Ja, det har jag. Och det fungerar hur bra som helst både på Tiger och Leo! Tack för hjälpen Johan S!!! Huvudet var helt enkelt med ikväll.

Nu ska de arkiveras. Nu är en mycket trogen Apple-användare även mycket glad.

1
Bevaka tråden