Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera MS word-innehåll till .csv-format?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag tänkte använda programmet iflipr för iPhone. Det är ett flash-card-program (frågor på ena sidan "kortet", svaret på andra sidan "kortet").

Jag har tidigare lagrat en stor mängd frågor i olika word-dokument i formatet:

******

Vilken är den vanligaste cancerformen hos barn?
*Leukemi

Hur stor andel av all barncancer utgörs av leukemi?
*Ca 30%

etc.
******

Finns det något enkelt sätt att göra om innehållet i alla mina (kanske 35-40) word-dokument till csv? Det var ifliprs supportansvariga som föreslog det för att jag enkelt skulle kunna exportera mina data till iflipr.

med vänl hälsningar Jonas

Excel kan spara i csv. Klistra in alla frågor och svar i ett excelark och spara som csv. eventuellt behöver du möblera om lite i excelarket för att det ska bli som iflip vill ha det. T.ex. frågor i vänster kolumn och svafr i höger (jag har ingen aning).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Excel kan spara i csv. Klistra in alla frågor och svar i ett excelark och spara som csv. eventuellt behöver du möblera om lite i excelarket för att det ska bli som iflip vill ha det. T.ex. frågor i vänster kolumn och svafr i höger (jag har ingen aning).

Detta är en möjlig lösning, men jag undrar om det går att göra på ett enklare sätt? När jag klistrar in alla frågor i excel, måste jag ändå sitta och klippa och klistra varje svar så att det hamnar på samma rad som frågan. Eller går det att i excel automatiskt flytta "snett upp till höger" alla rader som börjar med ett visst tecken ? [i mitt fall inleds alla frågor med *]
Med vänl hälsn Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Detta är en möjlig lösning, men jag undrar om det går att göra på ett enklare sätt? När jag klistrar in alla frågor i excel, måste jag ändå sitta och klippa och klistra varje svar så att det hamnar på samma rad som frågan. Eller går det att i excel automatiskt flytta "snett upp till höger" alla rader som börjar med ett visst tecken ? [i mitt fall inleds alla frågor med *]
Med vänl hälsn Jonas

Det är enkelt att fixa i excel med autofilterfunktionen eller lite sortering och klipp och klistra. Annars kan du en csv i Word med sök och ersätt:sök "^p*" och ersätt alla med "," och spara som text och i Finder kan du sedan byta ut filändelsen txt mot csv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 08:06

Notepad - eller Anteckningar kan ju spara csv ´er

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 08:10

eller det kan det inte alls, men du kan testa att från excel skapa en csv fil sätt i cellen A1 bara ordet test, spara som csv.
Öppna i anteckningar, justera och spara.

Anteckningar kan öppna och spara om csv filer men inte skapa dom.

testa med en fil fört om det löser dina problem, om det gör det kan du enkelt duplicera filerna

/Tangen

1
Bevaka tråden