Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT kör HD streaming, även för Mac

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-09-22 23:20

Play Prima

Runt 2.2Mbit blir det, så "HD" kan man väl diskutera, men det fungerar fint i både safari och IE på Windows.

Tycker att kvalitén blev lite bättre i windows, men det är nog lite för tidigt att säga dock.

Trevligt initiativ, med trevligt utseende. Men min dator verkar för slö...

Vore dock bättre om SVT kunde samarbeta med Apple/iTunes och slänga ut sina saker även där. Tillsammans med resterande svenska kanaler.

Jag har bara provat Svensson Svensson, men det funkar jättebra på min MacBook 2,2ghz (dock med 4gb ram). Man kan ju vid helskärm ändra bildkvaliteten och med högsta blev det riktigt bra kvalitet ( i mina ögon) och laggade inte.

Kanon! Ser fram emot mer att välja på!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har bara provat Svensson Svensson, men det funkar jättebra på min MacBook 2,2ghz (dock med 4gb ram). Man kan ju vid helskärm ändra bildkvaliteten och med högsta blev det riktigt bra kvalitet ( i mina ögon) och laggade inte.

Kanon! Ser fram emot mer att välja på!

Ja, min gamla häck till Powerbook funkade det sådär med. I fullskärm var jag tvungen att köra lägsta upplösningen och ändå hackade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 09:28

Kvalitén och idén är bättre än vad jag vågat hoppas på från SVT.

Verkar inte funka med Safari för WIndows. Jag startar filmen... och sen händer inget.

Ursprungligen av Macaddict:

Verkar inte funka med Safari för WIndows. Jag startar filmen... och sen händer inget.

Det var synd. Prova Safari på mac

Funkade kanon, blev riktigt bra kvalité på högsta vid helskärm!

Artefact-kluster då och då för mig. Ganska uselt på jobbmacen (100 mb-lina).
Varför fortsätter dom att tjafsa med dessa gamla skitcodecs? Varför växer dom inte upp och rullar ut mpeg4 H264 - den ISO-standard som snart äger världen? Dom ska ju rulla ut det på marknätet snart.
SVT är fortfarande ett stenåldersföretag med beslutsfattare som inte hänger med i utvecklingen. Flash Video för detta ändamål?!!? Jisses! Real?!! Jisses!

(någon måste ju få vara neggo också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 12:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Artefact-kluster då och då för mig. Ganska uselt på jobbmacen (100 mb-lina).
Varför fortsätter dom att tjafsa med dessa gamla skitcodecs? Varför växer dom inte upp och rullar ut mpeg4 H264 - den ISO-standard som snart äger världen? Dom ska ju rulla ut det på marknätet snart.
SVT är fortfarande ett stenåldersföretag med beslutsfattare som inte hänger med i utvecklingen. Flash Video för detta ändamål?!!? Jisses! Real?!! Jisses!

(någon måste ju få vara neggo också

Som alltid när det gäller teknik så är det någon dyr chef som inte kan ett skit som sitter där och som lägger allt ansvar på någon skitdyr webbyrå som älskar flash. Dessutom så kan ju de flesta PC-maskiner inte spela upp något mer än Windows media format från början. Du ser, jag kan vara neggo jag med.

Inte imponerande kvalité vid fullskärm direkt. Suddigt men för folk som är vana vid Windows media och youtube flash så är det säkert fantastiskt...

Ursprungligen av Zimmerman:

Artefact-kluster då och då för mig. Ganska uselt på jobbmacen (100 mb-lina).

Hmm... 100MBit-lina - låter som en ordinärt liten arbetsplats. Liten fråga... Om du kör TP-Test hur snabb är då din uppkoppling? Vi på SVT i Göteborg har om jag inte minns helt fel ca: 2 eller 3 Gbit/s och det kan vara segt som korvspad när all trafik är i maxläge... vill med detta bara säga att även fast din lina kan vara snabb så är det ingen garanti för att du får grymt bra fart då du är online så det kan vara så att det blir en orätvis jämförelse när du har kritik på vad du ser på skärmen.

55 mbit upp och 87 mbit ner alldeles nyss. Jo, vi har fin och fet lina i huset
(jag skyfflar videofiler på flera gigabytes fram och tillbaka på vår externa ftp-server (Bahnhof) så det ryker om det.

Nå - om du kollar in mitt förra inlägg så talade jag mest om usla codecs. Inte linor i första hand - jag lade till den infon just för att markera att den fula videon knappast beror på usel lina i mitt fall.

Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... 100MBit-lina - låter som en ordinärt liten arbetsplats. Liten fråga... Om du kör TP-Test hur snabb är då din uppkoppling? Vi på SVT i Göteborg har om jag inte minns helt fel ca: 2 eller 3 Gbit/s och det kan vara segt som korvspad när all trafik är i maxläge... vill med detta bara säga att även fast din lina kan vara snabb så är det ingen garanti för att du får grymt bra fart då du är online så det kan vara så att det blir en orätvis jämförelse när du har kritik på vad du ser på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-23 19:53
Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... 100MBit-lina - låter som en ordinärt liten arbetsplats. Liten fråga... Om du kör TP-Test hur snabb är då din uppkoppling? Vi på SVT i Göteborg har om jag inte minns helt fel ca: 2 eller 3 Gbit/s och det kan vara segt som korvspad när all trafik är i maxläge... vill med detta bara säga att även fast din lina kan vara snabb så är det ingen garanti för att du får grymt bra fart då du är online så det kan vara så att det blir en orätvis jämförelse när du har kritik på vad du ser på skärmen.

Nu är vi väl låååångt OT här...
Jag tror knappast att ni har 3 Gigabit på SVT ut på Internet i Göteborg, det låter som välidigt dåligt spenderade skattepengar, framförallt när 3 Gigabit räcker till en mindre stad..

Men detta är HELT OT!

Ursprungligen av studiox:

Nu är vi väl låååångt OT här...
Jag tror knappast att ni har 3 Gigabit på SVT ut på Internet i Göteborg, det låter som välidigt dåligt spenderade skattepengar, framförallt när 3 Gigabit räcker till en mindre stad..

OK, slarvfel från min sida. Vi ligger i vårat nät mellan produktionsorterna på så högt som jag skrev... där går t.ex överföringarna av råmaterial, färdiga inslag för nyheterna samt överföringarna av färdiga program. När jag kör bredbandskollen så visar den istället vid "skicka" 53,46 MBit/s vid "ta emot" på 92,49 MBit/s - svarstid 11 ms - men även här så kan flashfilerna för SVT Prima hacka lite. Så här vid klockan 13:30 så är vårat nät hårt belastat och skulle jag prova att mäta i natt så blir det säkert andra siffror. Man kan se att programmen stegvis visar bättre bild - synd att det inte är max upplösning redan från början... men OK, allt är nog i sin linda så att säga..

  • Medlem
  • Östersund - Åre
  • 2008-09-23 18:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Artefact-kluster då och då för mig. Ganska uselt på jobbmacen (100 mb-lina).
Varför fortsätter dom att tjafsa med dessa gamla skitcodecs? Varför växer dom inte upp och rullar ut mpeg4 H264 - den ISO-standard som snart äger världen? Dom ska ju rulla ut det på marknätet snart.
SVT är fortfarande ett stenåldersföretag med beslutsfattare som inte hänger med i utvecklingen. Flash Video för detta ändamål?!!? Jisses! Real?!! Jisses!

(någon måste ju få vara neggo också

Finns stöd för mpeg4 H264 i flashvideo sedan ungefär ett år tillbaka. Sen om SVT använder det vet jag inte, men man kan ju hoppas att fler och fler börjar.
http://www.99.se/nyhetstips-mac/222752-flash-f-r-st-d-f-r-h-264-a.html

  • Oregistrerad
  • 2008-09-23 19:54
Ursprungligen av Pjotr:

Finns stöd för mpeg4 H264 i flashvideo sedan ungefär ett år tillbaka. Sen om SVT använder det vet jag inte, men man kan ju hoppas att fler och fler börjar.
http://www.99.se/nyhetstips-mac/222752-flash-f-r-st-d-f-r-h-264-a.html

Precis.
Det är inget fel på flash och H.264. Sen finns det mänger av implementationer också, där många säger att Apple Quicktime med H.264 är en av dom bättre, och ni som sett en trailer i 1080p på Apple.com/trailers kan säkert hålla med mig att den smiskar röv (Svensk översättning)..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-09-23 21:14
Ursprungligen av Zimmerman:

SVT är fortfarande ett stenåldersföretag med beslutsfattare som inte hänger med i utvecklingen.

Dom var ju faktiskt först med anamorfisk widescreen och 5.1-ljud så så jävla stenålder är dom inte

Ursprungligen av scim:

Dom var ju faktiskt först med anamorfisk widescreen och 5.1-ljud så så jävla stenålder är dom inte

Precis. Jämfört med TV4 etc ligger de ljusår före....

Liten rättelse.. på vårat intranät ( SVT ) skriver man istället: "... Utsändning sker i upp till 2.4Mbit/s och är anpassad för tittning i fullskärm eller på TV-skärm..."

Jag testade i morse vid ca: 10-tiden och på en Powemac 2x1,8 GHz och det flöt på hyffsat bra med telias ADSL 24MBit/s-anslutning ( brukar ligga på ca: 17MBit/s), fast lite enstaka hackande upplevde jag, bilden var riktigt bra även då jag körde fullskärm där upplösningen väl ligger på 1680 eller något nära det.. Även då jag är part i detta som SVT-anställd kan jag bara tycka att dom har kommit långt längre än många andra då det gäller TV över nätet.

Jag ska försöka få reda på i hur stor grad som det är macar som man använder för detta. Vet att en av oss här på 99 och som jobbar med rörlig video i mobiltelefonerna på SVT har haft ett gäng macar för detta, låter bli att säga hans namn här i detta forum, är hans sak att tillföra denna dialog ett bättre underlag angående valet av flash.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-23 14:30

Hm, jag undrar hur bra "bredbandskollen" egentligen är... jag får inte upp hastigheten över 100MBit...
99,51 ner och 64,22 upp, trots att jag har symmetrisk bandbredd och bör ha 1GBit...

Jag måste fortsätta på det negativa spåret. Har en 100 Mbit/s-lina som ger 93 Mbit/s ner och 72 Mbit/s upp, med eller utan routern inkopplad (Routern är en Pentium 4 1,7 GHz med 512 MB RAM som kör pfSense), och jag sitter på en G5 Quad med 7 GB RAM. Ändå så laggar SVTs tjänst.

Bra kvalité men är det inte dags att överge flash?

Senast redigerat 2008-09-23 15:49

Tja, första gången kraschade det Safari, men andra gången gick det bättre. Det laggar lite i fullskärm och högsta kvaliteten på min MacBook (Late 2007), men då kör jag också trådlöst med en nipprig gammal D-Linkrouter. Ställer jag ner det ett eller två snäpp går det bra. Att datorn blir kokhet och fläktarna går på max är en annan sak.

Ursprungligen av Capeman:

Att datorn blir kokhet och fläktarna går på max är en annan sak.

Märkte tyvärr detsamma efter att jag gick ur helskärm, processorns temperatur låg på fina 85 grader, processorn på så gott som 100% och fläktarna på max, tråkigt tråkigt att flash skall strula så i safari/mac.

Tack för tipset ! Fungerade jättebra på min MBP 17. Såg ett program i helskärm och "fastnade" där i 45 min.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-23 22:39

Fungerar utan lagg (vad jag kan se) på en MacBook Pro CD 2,0GHz med 2GB RAM. I fullskärm.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-23 22:44

Okej, jag tar tillbaka det där om bredbandskollen. Provade igen nu ikväll när det är lite lägre belastning på nätet:

Leder jag ligan eller?

Ursprungligen av bollman:

Okej, jag tar tillbaka det där om bredbandskollen. Provade igen nu ikväll när det är lite lägre belastning på nätet:

Leder jag ligan eller?

Sjuhelsikes!

(Jag som tycker mitt är bra)

edit: Kör du med eller utan router mot din gigabitlina?

Ursprungligen av bollman:

Okej, jag tar tillbaka det där om bredbandskollen. Provade igen nu ikväll när det är lite lägre belastning på nätet:

Leder jag ligan eller?

Ja, jäkelen vilken fräs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 20:06

Jag blev personligen ganska impad av bildkvalitén. Jag drog upp det från min macbook till en projektor för mina elever som också diggade. Det såg bättre ut än de flesta DVD-skivor jag visar på samma sätt.

Go, svt, go!

  • Oregistrerad
  • 2008-09-24 22:58
Ursprungligen av bollman:

Okej, jag tar tillbaka det där om bredbandskollen. Provade igen nu ikväll när det är lite lägre belastning på nätet:

Leder jag ligan eller?

Det var den mest konstiga asymetriska lina jag sett. Vem har pissat i er bgp routing ?

Bevaka tråden