Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iBook G4 som har lämnat in. Jag tror inte det är hårddisken och behöver rädda innehållet. Därför tänkte ag skaffa ett USB- kabinett och köra den därifrån.

Vad ska jag använda?

//tm

Ursprungligen av toastmaster:

Vad ska jag använda?

Vad är det du frågar om egentligen? Jag förstår inte riktigt den formuleringen.

Vill du ha tips och rekommendationer på olika hårddiskkabinett?
Eller är det tips och instruktioner för monteringen du är ute efter?
Eller något annat?

Gör n sökning på "ibook hårddisk" etc så ploppar det upp en massa trådar.

Kortfattat:

1 Det är svårt - men det går - att byta själv.
2 Alltid Firewire före USB när det gäller 2,5"-kabinett om man har möjlighet att välja.

Ursprungligen av johan_tanying:

Gör n sökning på "ibook hårddisk" etc så ploppar det upp en massa trådar.

Kortfattat:

1 Det är svårt - men det går - att byta själv.
2 Alltid Firewire före USB när det gäller 2,5"-kabinett om man har möjlighet att välja.

Ska man föra över filer en gång för att sedan ha disken i lådan som lagring/backup så duger USB också.

Ursprungligen av toastmaster:

Hej!

Jag har en iBook G4 som har lämnat in. Jag tror inte det är hårddisken och behöver rädda innehållet. Därför tänkte ag skaffa ett USB- kabinett och köra den därifrån.

Vad ska jag använda?

//tm

Jag tror inte det är hårddisken som är kass, utan något annat i datorn. Jag har sett på lite olika ställen att det är vanligt med något vajsing på moderkorten. Därför tänker jag alltså testa om det går att köra hårddisken i något externt kabinett.

Har lite dåligt med bu från den

Vill gärna veta vad som är lämpligt att använda.

//tm

Ursprungligen av toastmaster:

Vill gärna veta vad som är lämpligt att använda.

Varför ställer du exakt samma fråga en gång till? Du har ju redan fått både motfrågor och tips i den här tråden...

Vad du skall använda, tja, vad BÖR du använda...

FireWirekabinett för 2.5"' disk. Undivik eBay och gärna ClasOhlson med...liksom Biltema.
Med andra ord, gå till en riktig datoraffär och presentera ditt problem, de tar fram ngt som funkar.

I andra hand, ring ngn datoraffär.
Beställ inte över nätet som helnovis, risken är att du sitter med ngt som blir helt fel.

Det kan vara bra att ha disken i näven när du går in i affären eftersom de flesta affärer som inte säljer Mac har högst rudimentära Mac-kunskaper...

Ursprungligen av Goflorp:

Vad du skall använda, tja, vad BÖR du använda...

FireWirekabinett för 2.5"' disk. Undivik eBay och gärna ClasOhlson med...liksom Biltema.
Med andra ord, gå till en riktig datoraffär och presentera ditt problem, de tar fram ngt som funkar.


Det kan vara bra att ha disken i näven när du går in i affären eftersom de flesta affärer som inte säljer Mac har högst rudimentära Mac-kunskaper...

Jo jag gjorde så och fick tag i en låda hos Datorkällaren i Göteborg. Disken snurrade igång en stund, men kom aldrig upp i Finder. Kanske är den kass i alla fall.

En sak jag funderar över är att disken har fra stift som sitter med ett litet avstånd från de andra. Dessa stift har ingen motsvarighet i lådkontakten.

//tm

Stiften är byglar för att bestämma om disken skall köras som master, slave eller cable-select. Det är ingen kontakt som skall kopplas där.

Skaffade du USB2 i alla fall? Utan extern strömförsörjning? Det finns nämligen ingen som helst garanti att de skall funka, utan det är ren USB-voodoo som gäller. Ett kabinett som funkar på en gammal IBM funkar inte i en Dell eller på macen. Ett annat funkar i macen på jobbet men inte hemma. Ett rredje bara via USB1 på en gammal Dell men inte i något annat. Osv (allt efter egna erfarenheter). Grejen är att disken plus kabinett behöver ström som är på gränsen vad många datorer klarar (i synnerhet många bärbara macar som har lite klent med kräm generellt i USB-portarna).

Symptomen på för klen strömförsörjning är precis som du säger - disken spinner hörbart upp, lampan lyser, men dyker aldrig upp i Finder eller syns i Systeminformnation (äpplemenyn->Om den här datorn->Mer info)

Några diskussioner kring USB vs FW:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/72890-r-fw400-mbit-s-snabbare-n-usb2-480-mbit-s.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/60468-usb2-vs-firewire-400-a.html
http://www.99.se/k-pa-mac-k-ptips/104872-k-pa-extern-h-rddisk-usb-firewire.html

Sedan _kan_ det ju vara så att du stoppat in disken fel i lådan. I vissa kabinett är det fullt möjligt att montera in disken ett stift förskjutet åt vänster eller höger (även detta har jag gjort själv... :"> )

1
Bevaka tråden