Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låna pengar mellan företag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett handelsbolag och behöver låna pengar. En bekant till mig har ett aktiebolag med god ekonomi och kan tänka sig att låna ut pengar (med ränta naturligtvis).

Är detta genomförbart? Får bolag låna ut pengar till varandra, och spelar det någon roll om vi är olika typer av bolag?

Ja, bolag får låna pengar av varandra oavsett typ (jag har AB och HB och har flyttat pengar mellan bolagen). I bokföringstekniska termer är lån från annat bolag, eller privatperson som tex du själv och från bank i stort sett identiskt hanterat.

Det du kanske tänker på är något som heter förbjuda lån, googla lite på den termen så hittar du vad det är (vill minnas att ägaren, styrelsemedlemmar mfl inte får låna pengar av bolaget, men tvärtom går alldeles utmärkt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-22 13:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Ja, bolag får låna pengar av varandra oavsett typ (jag har AB och HB och har flyttat pengar mellan bolagen). I bokföringstekniska termer är lån från annat bolag, eller privatperson som tex du själv och från bank i stort sett identiskt hanterat.

Det du kanske tänker på är något som heter förbjuda lån, googla lite på den termen så hittar du vad det är (vill minnas att ägaren, styrelsemedlemmar mfl inte får låna pengar av bolaget, men tvärtom går alldeles utmärkt).

Ja, det är tillåtet att låna mellan bolag om man inte kontrollerar bägge bolagen förutsatt att det är marknadsmässig ränta.

... Och nej det är olagligt att låna mellan bolag om du kontrollerar dem båda, t ex genom styrelsepost eller delägande undantaget koncernförhållande eller om bolagen är delägare i varandra.

Tusen tack! Min bekant skulle kolla med sin revisor i morgon men jag ville förekomma det lite genom att kolla upp själv. Då kan jag sova gott inatt. Tack!

Såvitt jag vet finns det inget krav på "marknadsmässig ränta". Vem skulle i så fall fastställa den? Mr Mark Naden ?

Det skulle kunna kollidera med generalparagrafen mot skatteflykt. dvs. om åtgärden "enbart är ägnad att undandra beskattning". I alla andra fall bör den vara tillåten - oavsett räntesats.

<OT>

Överspelad tråd ? 42 månader sedan senaste svaret.

</OT>

1
Bevaka tråden