Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det kommer horisontella streck på min iMac skärm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 10:52

Hej
Det kommer horisontella streck på min iMac skärm men när de dyker upp är bara i vissa program....
De inte inte på samma ställe varje gång och de är olika långa. Oftast är det i Safari och då bara i Safari men ibland är de i Mail och andra program men bara i ett av programen per gång...

Ska kolla om jag kan ta en skärmdump nästa gång (om det funkar)

Någon som varit med om samma sak och har någon lösning på det?
Kör 10.5.5 men det fanns redan i 10.5.4

Hoppas jag inte är ensam med detta....

://chrisse

Här också - men bara när jag stänger av! Det orsakar inget, men hela skärmen blir full av tusentals linjer som helt döljer bakgrunden. Det har kommit med senaste systemuppgraderingen, alldeles nyligen, och är bara störande för att det inte ska vara så, men annars sinkar det inget och orsakar inget.

Skumt! Jag har också en del grafikproblem i form av linjer här och där.
Ser era ut som på mina screenshots?

Jag vet inte riktigt när dom dök upp, eller i vilket sammanhang men det är rätt nyss...

Min Imac är en vit 20" 2.16 Ghz C2D med 2GB RAM / ATI Radeon x1600 256MB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-20 12:48

Jag fick såna streck också efter att jag uppgraderat till OS X 10.5.x. Började i webbläsaren och sedan i andra fönster och sedan utanför webbläsaren. Mest dök det upp när jag körde fullskärm med webbläsaren eller om jag kollade film på fullskärm. Jag provade att nedgradera till 10.4 igen men problemet följde med. Sedan 10.5 lanserades har jag provat att ominstallera x-antal gånger och nyligen så lämna jag in burken för garantiservice. Jag googla förgäves efter lösningar, men fann inget som funka. Sedan blev grafikfelen värre och värre. Och efter några månader så börja datorn även att hänga sig. Fick inga utslag när jag gjorde Apple Hardware Test ett par gånger. Du kan se mina skärmdumpar i en tidigare relaterad tråd som jag startat.

http://www.99.se/bildsk-rmar-grafikkort/241132-konstiga-streck-utsmetningar-i-grafiken-p-sk-rmen.html

Har också fått problem med min imac (senaste versionen) nu i helgen.
Hela skrivbordet fylls av grå, svart vita streck. Ibland när jag startar datorn och stänger av den. Sen försvinner det runt ikonerna. Det konstiga är att det inte sker varje gång jag stänger av och sätter på. Har aldrig haft nått problem med datorn tidigare. Kanske samma problem som du har Locovarg?
känns som att det borde vara nått med grafikkortet om det inte är nån av dom senaste uppdateringarna som ställer till det. Har gjort ett hardware test men inte hittat något fel.
En skärmdump hittar ni på länken här
http://pici.se/pictures/ovUUHImfv.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 16:44

Ohhhh det var mycket annorlunda än mitt, jag kör bara med strecken, ibland svart och om det är video är de gröna.

://chrisse

Ni som har nya burk och garanti. Sitt inte här och spekulera. Lämna in på service. Ett nytt grafkkort kostar multum.

Jag gjorde en arkivera och installera av mac os. Och än så länge har det inte hänt något. Men har dock inte uppgraderat till 10.5.5 ännu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 06:32

Jag lämna in min burk med liknande problem. Det var grafikkortet som var boven i det hela. Fick det utbytt på garanti. Se min tråd om saken i tidigare inlägg här i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 09:51

Detta är om de nya macbooksen
"Det andra problemet visar sig i vågliknande mönster på skärmen när man visar hd-video eller surfar i en WebKit-baserad webbläsare (som Safari). Detta visar sig bara i OS X och till exempel inte när man använder Firefox eller Opera."
Det är ju inte olikt mitt problem...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-27 14:38

Det är störst sannolikt att ditt grafikkort strular. Har du garanti så är det värt att lämna in och få felsökt.

Det kan väl precis lika gärna vara något i mjukvaran som konstrar??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-27 19:04

Kan vara mjukvarurelaterat, men troligtvis inte. Kolla om det finns någon mjukvaruuppdatering för ditt grafikkort och se om problemen försvinner. Om inte, prova en ominstallation. Och om detta inte heller löser det, så är det mycket troligt att det är fel på grafikkortet.

Jag har samma problem

JohanAndre fick du någon orning på grafiken? jag har exakt samma problem som dig…

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 09:29

Jag har bland annat en iMac 24". 2,16 gHz, den som är av vit plast, videokortet är ett NVIDIA GeForce 7600 GT 128 MB.
Förra veckan krascahde hårddisken totalt, mekanisk krasch. Köpte en ny Samsung 500 GB 7.200 rpm och monterade in utan problem.
Installerade OSX 10.6 på den, uppdaterade och allt sånt där.
Nu får jag horisontella streck på skärmen och fönster man stänger lämnar olikfärgade spår på skärmen. Och dockan ser konstig ut ibland.
Konstigt är också att det vanliga knepet att dubbelklicka upptill på ett öppnat fönster inte förmår fönstret att dyka ner i dockan. Det gör det däremot om man trycker cmd och M.
Startar jag datorn i säkert läge så uppträder inte felaktigheterna. Det där med fönsterdykningen är likadan som vid normal start.
Jag tycker det låter som ett mjukvarufel, i säkert läge läser väl inte systemet in drivisar för videokortet? Är det någon drivrutin som triggar någon funktion på videokortet?
Innan kraschen fanns inte dessa problem.
Någon som har tips eller teorier?

Röda streck

Ursprungligen av chrisse:

Hej
Det kommer horisontella streck på min iMac skärm men när de dyker upp är bara i vissa program....
De inte inte på samma ställe varje gång och de är olika långa. Oftast är det i Safari och då bara i Safari men ibland är de i Mail och andra program men bara i ett av programen per gång...

Ska kolla om jag kan ta en skärmdump nästa gång (om det funkar)

Någon som varit med om samma sak och har någon lösning på det?
Kör 10.5.5 men det fanns redan i 10.5.4

Hoppas jag inte är ensam med detta....

://chrisse

Jag har fått lodräta röda streck, sen låser sig iMac och det blir röda prickar, jag startar om och om igen och ibland kommer den upp, troligen grafikkortet?

Min iMac är från 2009 så jag har beställt en ny Mac mini istället, jag har en annan skärm (Mac) och mus/tangentbord.

Som pensionär vill man ha det billigt men bra...

Nu ska vi se vad Time Machine går för imorgon...

Skickad
Levereras den 6 mars 2018 Senast uppdaterad idag kl. 08:44
Returnera artiklarW413372231-0
Status Leverans utskickad den 5 mars 2018
Ca. Frakt och leverans den 6 mars 2018
Speditör DHL EXPRESS
Spårningsnummer 4760130771
Leveranstjänst Expressfrakt
productImage
Antal: 1
Mac mini
2,6 GHz processor
1 TB lagring
2,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
8 GB minne
1 TB hårddisk1
Intel Iris Graphics
7 695,00 kr

1
Bevaka tråden