Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbaserad audiouppspelare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-15 22:30

Faktum är att detta är jobbrelaterat. Vi har fått en förfrågan från en klient om att kunna spela upp inspelade samtal via webbläsaren istället för de skrivna svar som vi normalt hanterar. Har aldrig pysslat med något liknande men tänkte att folket här på 99musik säkert har stött på fenomenet förut så det kunde vara bra att försöka nyttja den eventuella samlade erfarenheten.

Vad jag söker är alltså någon enkel form av programvara för att spela upp ljud. Kanske något enkelt flashbaserat? Jag tänkte mig något som laddar ner ljudfilen och spelar upp den. Alltså inget streambaserat. Något som vi kan ha på sidan så folk inte behöver en extern spelare.

Några förslag?

XSPF Web Music Player verkar rätt okej om du inte vill servera vanliga mp3-filer. Vilket iofs kanske är det enklaste alternativet, eftersom alla webbläsare spelar dem.

Jag tror inte på att ladda ner filerna på besökarnas dator, alldeles för krångligt att få rätt i alla upptänkliga kombinationer.

  • Medlem
  • 2008-09-16 01:13

Filerna kommer förmodligen levereras som mp3-filer till oss. Känner ju inte direkt för att behöva konvertera dem också Skall kolla in mer om XSPF... tackar för tipset.

Är det inte just sån't som Flash är optimalt för? Funkar på alla plattformar, oberoende av installerade spelare, går inte att ladda ned bara sådär. Det finns väl något script som automatiskt konverterar mp3 till såna där Flashaudiofiler?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 18:54

TMB: Här är en variant på en mp3-spelare i flash. Du matar den med en playlist i en xml-fil och lite parametrar på vilka färger den ska ha, om den ska börja spela direkt m.m.

Den har vuxit en del (vilka format den klarar osv) sedan jag lade in den på min sajt för 1.5 år sedan, men så här kan resultatet bli. Kanske blir overkill för dig med en playlist?

  • Medlem
  • 2008-09-22 19:13

Jo, det var väl lite flash jag var inne på också men det känns ju lite beigt å behöva konvertera filer för att kunna spela upp dem. Då kändes ju FMs alternativ lite mer lockande. Fast det kanske finns flashspelare som hanterar mp3, vad vet jag... Vi får se vad vår klient säger. De har inte hört av sig ännu så jag vet inte vad de tänker sig.

  • Medlem
  • 2008-09-22 20:16

encore: Tja, man kan ju lägga upp bara en eller så kan man ju köa flera filer om man vill i playlistan. Hur funkar det? Kollar den en länk och hämtar och spelar upp?

Som sagt, har inte fått reda på vad klienten förväntar sig. Som vanligt så vet de förmodligen inte vad de vill ha. Eller följderna av valen... Men nu har man ju iaf lite alternativ att arbeta med och ge förslag utifrån.

XSPF klarar av att spela upp mp3, det är bara att lägga upp filerna på samma server och peka XSPF på dem så går de att spela upp via Flash.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 21:39

TMB: Japp, den kollar en url till en xml-fil o spelar upp efter denna. Finns massor av info om vad den kan på Jeroens sajt.

  • Medlem
  • 2008-09-23 00:18

Nu har man iaf något att säga när de hör av sig

Tackar för tipsen.

1
Bevaka tråden