Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital diktafon som fungerar med Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-13 20:13

Söker en digital diktafon som utan problem lirar med en Mac.
Sökte forumet men hittade inte så mycket mer än en 9 mån gammal tråd vars länkar inte fungerar längre, och produkterna (tex VN-960PC) verkar inte heller vara så populär numera.
Googlade fram en tillbehör till iPod kallat iTalk, men många verkar tycka att kvaliteten är sisådär och att den har lite väl låg samplingsfekvens.

Någon med tips?

Undrar om inte jag var insyltad i den där tråden. Jag letar också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 13:49

Samma här...

  • Oregistrerad
  • 2007-05-08 11:40

Vad köpte ni till sist?

Big A

Jag tänkte dra upp denna tråd igen om det måhända finns nåt nytt på området. Olympus diktafoner verkar ha totalmonopol på marknaden och dom har inte i vart fall tidigare varit särdeles intresserade av Mac. Har nån en Olympus och kan kommentera funktionaliteten eller frånvaron av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 15:15
Ursprungligen av Konfysius:

Jag tänkte dra upp denna tråd igen om det måhända finns nåt nytt på området. Olympus diktafoner verkar ha totalmonopol på marknaden och dom har inte i vart fall tidigare varit särdeles intresserade av Mac.

En sökning på "diktafon" hos ex.v. Kjell o Co gav 8 träffar, varav 5 är diktafoner från just Olympus…

Ingen som uppfyller Era önskemål…!?

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:13

länk:
H2 Handy Recorder

H2, finns en H4 med men den är lite dyr som diktafonlösning, men för 2.000 får man en h2

Ursprungligen av Tangen:

länk:
H2 Handy Recorder

H2, finns en H4 med men den är lite dyr som diktafonlösning, men för 2.000 får man en h2

Men det där verkar ju mer vara en fickstudio. Med diktafon menar jag något som inte bara spelar in mina tankar med ett knapptryck utan även tidstämplar och katalogiserar dom (nåja). Jag har en annan fickstudio, en Microtrack, den behöver en hel minut från kallstart. Det är oacceptabelt lång tid när man ska fånga en tanke i flykten. Det gör ju ingenting om det är fin ljudkvalitet i en diktafon men det är verkligen av underordnad betydelse.

Olympus DS-2 funkar bra

Jag har en Olympus DS-2 som intervjubandspelare sedan ett och ett halvt år. Funkar bra ihop med min PB G4. Är nöjd med ljudet - oftast blir även publikfrågor etc vid seminarier hörbara. Programvara för macen hängde med: ett enkelt katalog/uppspelningsprogram, inget märkvärdigt men funktionellt. Kan spela upp i olika hastighet samt lägga bokmärken på olika ställen i filen.

Mitt användningsområde är i bilen när jag kör. Det vill säga att diktafonens användargränssnitt är primärt viktig. Jag kan inte hålla på med ett menysystem där man måste klicka på diverse grejer som i Vellemans system som Kjell säljer.

En Power On-knapp, en Recordknapp och sen skall det rulla. Måste funka utan att behöva titta på nån liten skärm. Hur är det med Olympus funktionssätt? Jag var på deras hemsida men där fanns bara broshyrer - inga manualer. Tragiskt.

Och innan nån rekommenderar mig en analog diktafon så vill jag bara säga att en sån använder jag redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 14:33

Jag har en Olympus vvs-320M, funkar bra, men spelar in i wav, vilket inte är helt hundra, men den är lätt använd och har helt ok ljud.

/Tangen

Jag har en nästan likadan, Olympus WS 321M, det är en påknapp som man skjuter upp och ned. På andra sidan rec stop play = tre knappar. Inga problem att trycka igång den utan att titta alltså. Trycker du play när du spelat in klart stoppar den inspekningen och börjar spela upp. När du sedan ska lyssna så får du hoppa lite i menyer. Skärmen är gul och ganska liten och ful, ljudet är helt ok. Wav är ju inte optimalt men jag brukar lyssna i VLC om jag för över det till datorn.

Max

1
Bevaka tråden