Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag min webbplats sökbar på google?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 10:09

Hej!
Min adress (Erika Jonés Bokstavstyp) registrerades i början av året, innehållet fick jag på plats för ca två månader sedan och jag har registrerat den hos Google och Altavista/Yahoo för ca 3 veckor sedan. Fortfarande dyker den inte upp någonstans när jag söker, så jag undrar vad som gäller? Tålamod? Pengar?

Den ligger på Loopia, och jag har försökt att vara ganska duktig med att namnge filer och bilder så att de ska ge träffar, men det finns säkert mycket kvar att göra.

Kan det ta lång tid innan den indexeras, eller kan man ha sån otur att det aldrig sker - och man måste betala sig in? Finns det andra knep?

Hoppas på kloka svar som vanligt, tusen tack!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-22 10:17

Vi kan bara spekulera, ingen utom Google vet.

Använd därför detta verktyg för att få reda på exakt Google håller på med vad gäller din webbplats, om Google finner några problem med den, osv: Google Webmaster Central

Helt ovärderlig tjänst.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-22 10:20

Det är bara att vänta, det kommer.

Eller så beror det på att mycket av texten på din sida är bilder, det går inte att indexera upp så bra och då kan Google skita i det helt och hållet.

Google tar sin lilla tid, för mig tog det bara någon dag, men det finns även stories på veckor. Jag kollade även in din webbplats lite snabbt. Den verkar vara uppbyggd via tabeller? isf. inget som google uppskattar.

Du kan även börja leta runt bland länkkataloger för att få länkar (relevanta länkar) till den . På så sätt får man google att tro att webbplatsen är populär Meningen är ju självklart sen att få naturliga länkar, dvs. från folk som varit inne på sin sida och gillar den, därav länkar från sin egen.

Mvh

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-22 10:37
Ursprungligen av Mija:

Eller så beror det på att mycket av texten på din sida är bilder, det går inte att indexera upp så bra och då kan Google skita i det helt och hållet.

Mycket av texten är bilder? Va? Vissa menyer använder bilder (med ordentliga och indexerbara alt-texter), men texten på webbplatsen är riktig text.

Ursprungligen av godpuppet:

Jag kollade även in din webbplats lite snabbt. Den verkar vara uppbyggd via tabeller? isf. inget som google uppskattar.

Hur snabbt kollade du? Jag hittar inte en enda tabell i hennes kod.

Ursprungligen av Jogin:

Mycket av texten är bilder? Va? Vissa menyer använder bilder (med ordentliga och indexerbara alt-texter), men texten på webbplatsen är riktig text.

Hur snabbt kollade du? Jag hittar inte en enda tabell i hennes kod.

Gick nog lite för snabbt, kunde svära på att jag såg <t>

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-22 13:08
Ursprungligen av Jogin:

Mycket av texten är bilder? Va? Vissa menyer använder bilder (med ordentliga och indexerbara alt-texter), men texten på webbplatsen är riktig text.

Kan du hitta företagsnamnet Bokstavstyp som text i något annat än titeln på förstasidan? Google har aldrig indexerat sidnamn på mina webplatser. Personamnet hade också varit bra om det fanns som text istället för bild.

Nu är det bara en massa random ord som är indexerbara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-22 13:52
Ursprungligen av Mija:

Kan du hitta företagsnamnet Bokstavstyp som text i något annat än titeln på förstasidan? Google har aldrig indexerat sidnamn på mina webplatser. Personamnet hade också varit bra om det fanns som text istället för bild.

Nu är det bara en massa random ord som är indexerbara.

Domännamnet och titeln innehåller firmanamnet. Namnet finns i titeln. Helt klart är att företagsnamnet och namnet också bör nämnas på fler ställen, men helt klart är även att mängden bilder i förhållande till text absolut inte är någon slags skäl till avsaknad av indexering i detta fall, vilket är vad du påstod. Bevis för det kan du ju få genom att googla på just "bokstavstyp", du hittar hennes sida i toppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:27

Tack för snabba svar!

Det verkar som om det kan vara listigt att lägga namn, titel och firmanamn som en liten rad längst ner på varje sida, för att få större träffyta?

Kan man få önska en förklaring på det där med länkar och kataloger? Vad exakt är det jag kan göra på andra webbplatser för att öka trafiken?

Ska också kolla Googles verktyg. Återkommer med säkerhet om detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:37

Precis nu upptäckte jag att den faktiskt blivit sökbar, tidigare dök den inte alls upp på Google - stort steg framåt! Att den hamnar i topp om man söker på Bokstavstyp men inte på mitt namn - beror det på domännamnet?

Nu ska jag peta in mitt namn i texter och titlar, så ska vi se om det kan bli ändring. Jättetacksam för alla tips!

/erika

Ursprungligen av ErikaJ:

Tack för snabba svar!

Det verkar som om det kan vara listigt att lägga namn, titel och firmanamn som en liten rad längst ner på varje sida, för att få större träffyta?

Kan man få önska en förklaring på det där med länkar och kataloger? Vad exakt är det jag kan göra på andra webbplatser för att öka trafiken?

Ska också kolla Googles verktyg. Återkommer med säkerhet om detta...

Jag förstår inte riktigt varför fokuset ligger på att få ditt namn eller bolagets namn högt rankat. Det du borde vilja synas på är verksamhetsområde alternativt produkter om det skulle handla om försäljning. Om jag tex hade ollestvspel.se och sålde tvspel. Då vill jag ju synas på tex. Köpa tvspel när folk googlar det.

Hoppas du förstår vad jag menar

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 18:47

Jo du har en poäng, så jag lade till (nästan) allt jag kan i raden längst ned på sidan. Så har man insett varför alla har en sån på varenda sida på sina webblatser också...
Annars är det nog så i min värld att de flesta potentiella kunderna snarast går via rekommendationer och börjar söka på namnet, än att de kastar sig ut och söker formgivare. Kanske till skillnad från TV-spelsköparna?

Tack igen för snabba svar, det här måste vara det piggaste forumet i datavärlden!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-22 20:28
Ursprungligen av ErikaJ:

Annars är det nog så i min värld att de flesta potentiella kunderna snarast går via rekommendationer och börjar söka på namnet, än att de kastar sig ut och söker formgivare. Kanske till skillnad från TV-spelsköparna?

Du har naturligtvis helt rätt. Lägg till ditt namn i de olika texterna också, där du kan få in det, utifall någon söker på ditt namn i kombination med några andra sökord.

Ursprungligen av ErikaJ:

Jo du har en poäng, så jag lade till (nästan) allt jag kan i raden längst ned på sidan. Så har man insett varför alla har en sån på varenda sida på sina webblatser också...
Annars är det nog så i min värld att de flesta potentiella kunderna snarast går via rekommendationer och börjar söka på namnet, än att de kastar sig ut och söker formgivare. Kanske till skillnad från TV-spelsköparna?

Tack igen för snabba svar, det här måste vara det piggaste forumet i datavärlden!

Jag kan inte svara för alla brancher men jag vet att sokbeteendet i sverige är väldigt tjänst eller produktspecifika. Men visst skiljer det från att köpa tv-spel. Men ni bõr nog tänka likadant. Tänk lite strategiskt också, du säger att många kunder kommer via rek. Då är ju det avklarat ? men om jag söker en formgivare i Stockholm (eller annan ort) så vore det väl förträffligt om du kunde ranka högt där? Geografisk optimeriing är väldigt effektivt.

1
Bevaka tråden