Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro som mediacenter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 09:41

Nu när priserna på en äldre begagnad Mac Pro börjar gå nedåt och närma sig en ny fullsmetad Mac mini, så har jag fått tanken att införskaffa en tidig Mac Pro och ha som mediacenter.

Eller snarare handlar det om en dator att koppla till HDTV:n. Idag kör jag med min ett år gamla 17" MBP 2,4 GHz i clam mode och den orkar en hel del, men inte allt (längre). Har lite problem med riktigt högupplöst video samt när man jobbar hårt med den börjar den snabbt väsnas.

Tro mig, jag är mer än nöjd med min dator, det är en underbar maskin, men att ha den ihopslagen under TV:n är ju inte direkt optimalt, inte därför man köper en bärbar maskin...

Därför ställer jag frågan här, är det något som har en Mac Pro som mediacenter / kopplad till HDTV / projektor? Är ni nöjda med er lösning? Har ni gömt undan datorn, om inte ser det ok ut med en (enligt mig jävligt snygg) towerdator bredvid mediamöbeln? Väsnas den om ni pressar den hårt? Vilket grafikkort har ni och funkar det utan problem till högupplöst video? Kort sagt, berätta allt om ni använder er Mac Pro till det jag hade tänkte mig!

Det enda jag tänker på är att en mediaserver ju står på jämt...och en MacPro drar ju en hel del ström. Är det inte overkill med en MacPro som mediaserver?

Nå - jag skulle gömma undan den i alla fall (garderob?) när jag anser att en mediaserver ska vara knäpptyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 11:09

Mac Pro verkar dra runt 150 W i idle, vilket är ca 40-50% mer än en mac mini. Vilket är klart mer, men inte så fasligt mycket mtp prestandaskillnaden... Sen behöver ju en Mac mini fler externa enheter för att kunna göra samma sak som en Mac Pro och med de inräknat är det nog jämt skägg.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 22:12

Jag sitter med en MacPro (första gen 2xdual core 2,66Ghz 4Gb ram, ca 4Tb HD) som dator i vardagsrummet tillsammans med en Cinema 23" samt en Sony KDL46W3000 som jag använder som sekundär skärm (1080p) och kör Plex på detta.

Har också kopplat in den optiska ljudutgången på MacPro:n till min förstärkare och får ut 5.1 ljud från DVD samt diverse andra format som Plex klarar av att spela upp (i stort sett allt man matar den med fungerar)

Jag är grymmt nöjd med lösningen, fungerar helt klockrent och när man inte använder datorn som mediacenter kan man ju alltid sätta den i Sleep. Som förövrigt också går att göra direkt innifrån Plex så att när man rör mus/tangentbord sedan så vaknar den och man är inne i Plex direkt.

Om du har kört XBMC så kommer du känna igen Plex så det bygger på samma kod som också är gratis och opensource.

Jag använder ju däremot inte min MacPro enbart som mediacenter utan det är den datorn jag använder till allting här hemma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 10:15
Ursprungligen av kainen:

Jag sitter med en MacPro (första gen 2xdual core 2,66Ghz 4Gb ram, ca 4Tb HD) som dator i vardagsrummet tillsammans med en Cinema 23" samt en Sony KDL46W3000 som jag använder som sekundär skärm (1080p) och kör Plex på detta.

Har också kopplat in den optiska ljudutgången på MacPro:n till min förstärkare och får ut 5.1 ljud från DVD samt diverse andra format som Plex klarar av att spela upp (i stort sett allt man matar den med fungerar)

Jag är grymmt nöjd med lösningen, fungerar helt klockrent och när man inte använder datorn som mediacenter kan man ju alltid sätta den i Sleep. Som förövrigt också går att göra direkt innifrån Plex så att när man rör mus/tangentbord sedan så vaknar den och man är inne i Plex direkt.

Om du har kört XBMC så kommer du känna igen Plex så det bygger på samma kod som också är gratis och opensource.

Jag använder ju däremot inte min MacPro enbart som mediacenter utan det är den datorn jag använder till allting här hemma

Hade oxå tänka att använda datorn till det mesta, men då (till att börja med) enbart kopplad till min KDL46W4000 i vardagsrummet. Har dock bara ett par Audioengine 5 som sköter ljudet nu, kopplade till TV:n som i sin tur har PS3/360/Mac in, de två första via HDMI och datorn via DVI & 3,5 mm. Men funderar på en Sony HT-IS100 att komplettera med, najs med trådlösa bakhögtalare samt förstärkare inbyggd i baslådan. Inte världens bästa ljud, men vad gör det när man bara spelar lägenhetshögt.

Plex ska jag testa asap! Kör inte med något mediacenter idag, tycker VLC/QT fungerar rätt fint. Har funderat på XMBC, men aldrig orkat testa.

Senast redigerat 2008-09-22 20:10
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-22 18:56

Tänk på att om du har trådlösa högtalare så måste dom fortfarande få ström någonstans ifrån så helt trådlöst blir det ju inte, det är endast högtalarkabeln du slipper.

Plex hette tom XBMC tills innan sommaren då de bytte namn på projektet pga det inte körs på Xbox längre

EDIT: Passade på att rensa bort lite slaskinlägg som inte har någonting med tråden att göra

Senast redigerat 2008-09-22 19:17
Ursprungligen av kainen:

Plex hette tom XBMC tills innan sommaren då de bytte namn på projektet pga det inte körs på Xbox längre

Detta kanske inte är helt ontopic, men faktafel är faktafel.

XBMC heter fortfarande XBMC men det är inte längre en förkortning för "Xbox Media Center" utan står nu för "XBMC Media Center". Lite märkligt, men så är det.

Plex är en fork av XBMC och inriktar sig enbart på Mac OS X Leopard. XBMC fungerar på OS X Tiger, Leopard, Apple TV, Xbox, Windows och Linux.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-11-05 17:39
Ursprungligen av staed:

Detta kanske inte är helt ontopic, men faktafel är faktafel.

XBMC heter fortfarande XBMC men det är inte längre en förkortning för "Xbox Media Center" utan står nu för "XBMC Media Center". Lite märkligt, men så är det.

Plex är en fork av XBMC och inriktar sig enbart på Mac OS X Leopard. XBMC fungerar på OS X Tiger, Leopard, Apple TV, Xbox, Windows och Linux.

Sant samt en utförligare förklaring då det är en separat utvecklare som kör Plex och inte XMBC gänget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 20:17

De får ström från batterier som sitter i...
HT-IS100 (HTIS100) : Hemmabio och HiFi : Sony : Sverige

Aha, så det är XBMC alltså, fast i ny tappning. Funkade bra tycker jag, dock så surfar/spelar musik/gör annat mer än vad jag kollar på film/video, så ett mediacenter är inte hela lösningen. Men ack så smidigt det var!

Mac PRO saknar fjärrkontroll.
Mac Mini har en mycket smidig liten fjärrkontroll som gör sig bra i högen med de andra fjärrkontrollerna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-22 20:51

Aah... smidigt med batterier, frågan är bara hur länge de håller?

Shit va små högtalarna var, imponerad. Det låter säkert helt ok om bas och diskant men med satteliter mister man ju hela mellanregistret. Skulle vara kul att provlyssna, undrar om dom har det där systemet uppsatt på sony i sthlm.

Jag sitter på en Nad stärkare med Dali Frontar, Center, bakhögtalare och en 12" subba

MacPro har den grymmaste mediacenter fjärren, ett trådlöst apple bluetooth tangentbord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 13:15

Ja, de är ju inte optimalt på alla sätt med batterier, men de går att köra på tråd oxå...

Nej, till musik och kanske i vissa dialogintensiva filmer kanske de inte är det bästa som finns för pengarna. Men för sådana som jag som inte vill ha 25 kg förstärkare/spelare och 50 kg högtalare i vardagsrummet (igen) så blir det perfekt!

De har det "gamla" systemet DAV-IS10 på Sony Center i Sthlm. Är ju i princip samma grej, men den har lite mindre effekt och baslåda. Satteliterna är likadana iaf, men går inte att köra trådlöst dock. Kanske har fått in det nya här nu, själv såg jag det på Sony Center i Hbg i somras.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-23 13:56

Då MacPro saknar stöd för IR-remote kan jag starkt rekommendera Logitech DiNovo Mini som jag kör till min MacMini.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-23 14:57
Ursprungligen av Buckner:

Då MacPro saknar stöd för IR-remote kan jag starkt rekommendera Logitech DiNovo Mini som jag kör till min MacMini.

Hur bra drivrutiner finns det för det till OSX? Står ju bara WinVista reklam på länksidan? Sen är det ju absolut inte lika snyggt som apples trådlösa Däremot grymmt med bakgrundsbelysta tangenter!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-23 15:03
Ursprungligen av kainen:

Hur bra drivrutiner finns det för det till OSX? Står ju bara WinVista reklam på länksidan? Sen är det ju absolut inte lika snyggt som apples trådlösa Däremot grymmt med bakgrundsbelysta tangenter!

Finns inga drivrutiner alls, men det funkar nästan perfekt ändå. Dock aningens dyr.

MacPro? Köp en Mini och lägg in XP istället. Klarar väl ungefär samma som Mac pro med OS X.
Jag blir riktigt trött på mina maskiner. Jag har provat följande i OS X:
Mplayer
Mplayer Extended
Plex
Perian
XBMC
VLC
För det första, inget av programmen visar 720p ryckfritt på min MacBook Pro 17" 2,33.
Enbart VLC och Mediaplayer Extended klarar AC3 ut till min förstärkare. De andra, dvs Plex, XBMC gör något slags hack för att de ska fungera med AC3 men det sväljer inte min Sony receiver.
Provade lite i Windows XP från samma maskin, installerade enbart XBMC, inga problem. Allt fungerar direkt. Riktigt trist. Jag ska prova att lägga in XP i MacMinin, DuoCore 1.6 och se om den klarar det lika elegant i XP. Jag förmodar det.

det är tyvärr bara att konstatera att Win XP är ett mer optimalt OS för filmhantering än Mac OSX. Jag är en mac-människa raktigenom, på jobbet såväl som på fritiden, men när det kommer till högupplösta rippar med flerkanaligt ljud är det både enklare och roligare att låta PC:n med XP sköta hanteringen gentemot teve och proj än att låta nån av macarna göra det.

Jag installerade Fan Control igår och ställde upp fläktarna till max. Det verkar som att det löser problemet med ryckighet i 720p filmer i XBMC i OS X. Det är ett litet program där man manuellt kan justera upp fläktarnas hastighet.

Jag har liknande utrustning som "kainen" och det fungerar bra. Dessutom har jag en mini kopplad till TVn så jag kan välja. När jag testade SVTs "Play Prima" räckte minin inte till, bilden blev ryckig men i övrigt ganska OK trots att det bara är en Intel solo.
Lite väl mycket riggande blir det varje gång jag skall se en film från Pron, ljudet skall kopplas om från externa analoga högtalare till digitalt ut till förstärkaren.
Minin har inget tangentbord, allt sköts från Pron via nätverket.
Bästa fjärren för musik är iPhonens app Remote, helt fantastisk.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-10-29 14:25

Jag kommer också ställa min MP i vardagsrummet tillsammans med den tv som jag ska köpa.
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag är sugen på att köpa ett enkelt hemmabiosystem, jag vill att det ska låta lagom mycket och vara 5.1. Taket är ca 4-5k på ljudanläggningen.
Tv:n är en Samsung 40A656 och samsung har ju några halvsnygga hembioanläggningar, så det kanske lutar åt samsung där med om jag inte hittar nåt annat skoj.

Jag antar att det är bäst att köra med DVI - HDMI kabel mellan dator och tv för bästa kvalitet?
MP har ju både optisk och analog ljudutgång, vad måste det finnas för in och utgångar på ljudanläggningen för att få det att funka med en MP?

Förut tänkte jag nog i fel banor tror jag, egentligen behöver man ju ingen anläggning som har dvd-spelare eftersom man lika gärna kan stoppa skivan i MP och spela därifrån. Men det är väl svårt att hitta en anläggning utan spelare.

Hur gör man sen ifall man vill koppla in en konsoll, t.ex. en Xbox360. Då kopplar man ju in ytterligare en HDMI kabel, men ljudet då?
Nån av er som har ett sånt upplägg hemma som kan bidra?

Tacksam för alla svar jag kan få. På ett annat väldigt stort hembioforum så går det inte att hitta information om Mac + platt-tv, där är det mer Pc + Tv.

1
Bevaka tråden