Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar man HP Laserskrivare via Jetdirect i Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har plockat fram min gamla HP Color LaserJet 5M som har ett Ethernet kort installerat (alltså inte ett externt) och såvitt jag förstår är det samma som en sådan där extern JetDirect box (hade en gång en CLJ2500 på jobbet), men jag får inte den att fungera med min Mac (Leopard).

Jag har sökt på hp.com, 99.se och nätet i övrigt men inte hittat något givande.

Jag har försökt att koppla skrivaren direkt till datorn via Ethernet samt båda två via en hub, men skrivaren dyker inte upp när jag försöker hitta den. Jag såg till att installera OS X.5's HP drivarrutiner och 5M finns med.

Är det något enkelt jag missat ?

Var gärna detaljpetig så att jag inte missar något enkelt.

Tackar på förhand (desperat...)

Är det ingen som kör en äldre HP LaserJet med Ethernet port via Mac OS X.4 eller X.5 ???

Jag har provat med en gammal IBM ThinkPad och Windows XP och den fungerar direkt, men Windows suger och utskrifterna blir inte bra färgmässigt då jag inte riktigt vet vad jag gör.

Snart åker jag ut med den till soptippen, men det vore synd på en så fin (en gång) proffs färglaserskrivare... :o(

telneta dig in i burken. Jetdirecten här en standard IP-adress. Banka två retur eller så. Välj slå på appletalk. Slå på AppleTalk i din maskin.
Sedan dyker den upp i wizardeb "lägg till skrivare"

Kort i tonen, sorry. Inne med iphonen.

Hm, telnet...

Lite utanför mitt område. Jag ska skruva ur kortet (det är ett internt JetDirect kort till just denna CLJ) och se om det står något på det.

"Banka två retur eller så" fattar noll ?!...

Men resten med AppleTalk är ju lätt. Har provat men ingenting dyker upp.

När jag använde en CLJ 2550 med en extern JetDirect har jag för mej att det fungerade genom IP print-HP JetDirect...

Ska kolla lite men återkom gärna med lite mer info om du kan/vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-21 20:52

Om jag förstod Goflorp rätt:
Med Telnet kommer du åt inställningarna i skrivaren, förutsatt att kortet sitter i och att datorn är inkopplad mot skrivaren.

Via en teckenbaserad meny så kan du slå på AppleTalk i skrivaren. Både skrivaren och datorn måste ju använda AppleTalk-protokollet om det ska fungera att skriva ut med hjälp av AppleTalk.

Jag skrev ut en Postscript status sida då den var inkopplad till min router/switch och fick fram en IP adress på 192.0.0.192 men har inte lyckats få kontakt...

Ska jobba vidare imorgon.

P.S. Den fungerade fint för ett år sedan...

prova starta Terminalen
skriv TELNET 192.0.0.192

Telnet är ett gammalt kommunikationsprogram, ungefär som när du körde BBSer för 25 år sedan...

tryck på RETUR-TANGENTEN två ggr så vaknar interfacet (Printservern, J3110A, Ethernetklossen) upp.

Tror du får ett Svar med ngn rad typ:

Hewlett-Packard J3110A Printerserver on <IP-addr>.
Command? (? For Help)

Tryck "?" för en lista med kommandon.

Ställ AppleTalk till PÅ (ON)

Välj avsluta inkl spara

Slå på AppleTalk i "Inställningar/Nätverk" i datorn.

Efer detta skall du kunna hitta skrivaren i "Lägg till ny skrivare"

Men det kan vara bra att fixa en djupdykning i Manualen, försök hitta "Default Printserver adress" eller liknande. Jag har för mig att det är ngt i stil med 10.0.0.10
Och att jag t o m fick gå in och göra en ny "plats" i nätverksinställningar, välja Anlsutning via kabel och sätta mitt IP i maskinen till ngt i samma 10-serie (IP=10.0.0.1) elelr så...

DET ÄR EN MASSA MECK, men det går...

Cool! Muchas gracias senior!

Jag ska kolla under dagen!

Hmm... :o(

Har provat lite allt möjligt men kommer ingenstanns.

- Jag har installerat rätt drivarrutiner från OS X.5 DVDn så de finns där.
- Jag har dubbelkollat att IP adressen är 192.0.0.192 (testpage)
- Skrivaren är kopplad till en router, Macen likaså
- Har även provat direktkoppling

När jag skriver PING 192.0.0.192 får jag inget svar (vet ej hur länge jag ska vänta dock)
När jag skriver TELNET 192.0.0.192 händer inget
När jag säger "händer inget" så menar jag att jag får inget svar, den bara väntar...

Jag har provat att manuellt ställa in en skrivare med det IP numret, rätt drivarrutin etc. men inget händer när jag försöker skriva ut.

Japp, skrivaren är ONLINE

Några förslag ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:00

Vad har du för ip inställningar på datorn?

Ursprungligen av Csoft:

Vad har du för ip inställningar på datorn?

Vad menar du ?

Vad har datorn för IP ? Eller ?

IP inställningar ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:06

sitter i linux just nu pga trasig hårddisk på min imac så vi får ta det den krångliga vägen..

starta terminalen och skriv "ifconfig" och återkomm med resultaten. Jag misstänker att du ligger på fel subnät...

Skriver som du säger och får upp:

lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
inet6 ::1 prefixlen 128
gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280
stf0: flags=0<> mtu 1280
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::216:cbff:fecd:3e81%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 192.168.0.150 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
ether 00:16:cb:cd:3e:81
media: autoselect (100baseTX <full-duplex,flow-control>) status: active
supported media: autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex,flow-control> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> none
fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 2030
lladdr 00:16:cb:ff:fe:de:9d:60
media: autoselect <full-duplex> status: inactive
supported media: autoselect <full-duplex>
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::216:cbff:febd:88e4%en1 prefixlen 64 scopeid 0x6
inet 10.0.1.199 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.1.255
inet6 2002:51e7:52e2::216:cbff:febd:88e4 prefixlen 64 autoconf
ether 00:16:cb:bd:88:e4
media: autoselect status: active
supported media: autoselect

Om man tittar i Network i Systeminställningar så:

IP address: 192.168.0.150
Subnetmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:29

Precis vad jag misstänkte...för att komma åt skivaren som ligger i nätet 192.0.0.0 kan du inte ha en adress som är 192.168.0.150

Nu kommer jag inte riktigt ihåg TCP/IP lektionerna så där på rak arm men prova att ställa in:
192.0.0.1 med en nätmask på 255.0.0.0

Prova sedan om du kan pinga den och eventuellt ändra till DHCP eller manuellt ip nummer till 192.168.0.xxx med 24 bitars nätmask (255.255.255.0)
På dom HP skrivare jag installerat brukar det vara ett webbaserat interface så prova gå in på http://192.0.0.192:xxxx/ där xxxx är porten den ligger på... borde stå i dokumenationen tycker man.

OBS! Du kommer inte kunna använda internet medans du gör den här operationen. Så krånglar det får du ställa om i Systeminställningar igen för att ändra.

Hoppas jag inte rört ihop det alldeles för dig lycka till!

Problemet är att när jag försöker få kontakt med skrivaren genom att skriva

telnet 192.0.0.192

så händer ingenting...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Problemet är att när jag försöker få kontakt med skrivaren genom att skriva

telnet 192.0.0.192

så händer ingenting...

Bytte du ip adress? vilken nätmask använde du?

Prova skapa en inställning under nätverk, kalla den "test" eller nåt sånt

Välj konfigurera Ethernet Manuellt.
Sätt ditt eget IP-nummer till 192.0.0.193.
Du har nu inget internet etc på datorn....

Skrivaren skall du ha direktansluten till datorn.

Slå på skrivaren, vänta i två minuter (får den inget IP inom 2 minuter gör den default till 192.0.0.192.

Starta telnet, TELNET 192.0.0.192

Två Return

Väl inne skall du sätta Appletalk till PÅ

Spara ämndringen innan du loggar ur.

ta bort alla switchar, hubbar, routrar mellan skrivare o datorn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:43

Behåll routern (antar att du bara har de) annars måste han ju köra med korsad kabel (om inte skrivaren korsar själv men de tvivlar jag på...)

jusrt de... tänkte itte på det vettu....

fixar inte macen "bort" korskopplingen då?
Det räcker välan med ena änden?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:48
Ursprungligen av Goflorp:

jusrt de... tänkte itte på det vettu....

fixar inte macen "bort" korskopplingen då?
Det räcker välan med ena änden?

Vet inte hur det är nuförtiden... förr var det bara intels värsting kort som klarade det men en annan är ju rätt "outdated"

Men det ska inte göra någon skillnad om man sitter i routern eller inte... problemet är att skrivaren finns i ett annat subnät vilket han inte kommer åt förräns hand ändrar nät i datorn...

Med Csoft's inställning lyckas jag komma in i skrivaren via telnet men jag vet inte hur jag slår på appletalk...

Står inget om det när jag skriver "?"

Jag skaffar gärna en korsad kabel eftersom skrivaren står här nere i källaren (stor o tung) och min Internet kommer in till en Airport Extreme på nästa våning.

Jag har den kopplad till en D-Link DI-604 just nu, men den är ej kopplad till något annat.

...men det känns lite fel om man måste ställa om subnetmask m.m. då jag kärna fixar så mina barn kan skriva ut från deras MacBooks när de vill.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:51

Prova webinterfacet genom http://192.0.0.192:9100/ om det funkar...

Glöm inte ställa om inställningarna först...

Har du bara kommit åt så du kan ändra inställningar så ändrar du givetvis till 192.168.0.0 nätet så alla datorerna i nätet kommer åt den

Men första steget blir att komma åt inställningarna.

Den här proceduren har jag fått göra på alla nya skrivare med ethernet anslutning...

ethertalk: 1

skall man tydligen skriva

dhcp-config: 1 kan vara bra med, då tar den dhcp.

Kan nån som kan mera TCP/IP än en annan kanske hjälpa till med hur man får skrivaren att suga upp ett IP på det INTERNA nätet (hela värdeln skal lju inte kunna nå den...)

tydligen skall quit avsluta telnet. sedan skall man slå av och slå på skrivaren ("powwrcycling")

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 19:57
Ursprungligen av Goflorp:

dhcp-config: 1 kan vara bra med, då tar den dhcp.

Kan nån som kan mera TCP/IP än en annan kanske hjälpa till med hur man får skrivaren att suga upp ett IP på det INTERNA nätet (hela värdeln skal lju inte kunna nå den...)

Ligger den bakom airportextremen vilket jag förstått det som så är den ju skyddad av NAT "brandväggen" ingen fara....

Detta får jag vid "?"

(nu kopplar jag om, blir borta en stund igen...

===JetDirect Telnet Configuration===

Configured Parameters
IP Address : 192.0.0.192
Subnet Mask : 0.0.0.0
Default Gateway : 192.0.0.192
Syslog Server : 0.0.0.0
Idle Timeout : 90 Seconds

To Change/Configure Parameters Enter:
Parameter-name: value <Carriage Return>
Parameter-name Type of value
ip: IP-address in dotted notation
subnet-mask: address in dotted notation
default-gw: address in dotted notation
syslog-svr: address in dotted notation
idle-timeout: seconds in integers

Type "?" for HELP Or "quit" to save-and-exit
Or type "exit" to exit without saving configuration parameter entries

Bevaka tråden