Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågor om Airport express

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-14 18:56

Hej!
Har nyligen skaffar en Airport express. Jag har Internet via LAN (nätverkskontakt i väggen) i mitt studentrum. Hastigheten jag betalar för är 10 Mbit, men brukar med sladden i datorn ligga på ca 20-65 Mbit.
Förhållande: Litet rum på ca 20 kvadrat & ca 10 andra trådlösa nätverk i närheten.

1) Störning av radio och högtalare
På första stället jag placerade den märkte jag att jag fick dålig radiomottagning i min stereo, mkt brus mm... dessutom hände det också vid några enstaka tillfällen att högtalarna fick störljud, ungefär som det kan bli när en mobil är nära.

Nu har jag placerat den ca 2 meter längre bort och på en annan sida om stereon och här får jag nästan ingen störning (den sänder nu på kanal 9 istället för kanal 6)... dock är denna placering inte lika optimal som den förra rent praktiskt.

Min första fråga är därför om det är normalt att man får störningar på ljudanläggningar och radiomottagning, och varför det gör så stor skillnad att ställa den bara någon meter bort?

2) Väldigt varierande hastighet
Min andra fråga gäller hastigheten...när jag mäter ligger den mellan 1 till 24 Mbit, och det varierar mkt från varje mätning (på Bredbandskollen TPTEST).

Min Aiprort har hela tiden (oavsätt hastighet jag fått ut) visat på full mottagning, något jag tycker verkar lite skumt.

Vad kan de snabba hastighetsväxlingarna bero på och hur kan jag få en jämnare snabbare hastighet?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2008-09-14 19:43
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-15 00:34

Vill göra ett tillägg:
Har under kvällen återställt min Airport Express till fabriksinställningarna och även flyttat den en tredje gång, nu står den mer fritt under skrivbordet och har inte så mkt sladdar runt sig.
Airporten bytte då kanal igen och ligger nu på 11...(hade på övriga ställen 6 resp. 9).... vad innebär dessa kanalerna?
Verkar iallfall få jämnare/bättre prestanda här... ligger mestadels och pendlar runt 15 Mbit/sek, ibland faller den något och ibland går det lite snabbare.
Är detta OK värden om man med linan i datorn brukar få ut mellan 30-60?

Även om allt verkar funka bra nu är jag fortfarande nyfiken på svar angående frågorna ovan

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-09-15 08:55
Ursprungligen av MrCoffee:

Hej!
Har nyligen skaffar en Airport express. Jag har Internet via LAN (nätverkskontakt i väggen) i mitt studentrum. Hastigheten jag betalar för är 10 Mbit, men brukar med sladden i datorn ligga på ca 20-65 Mbit.
Förhållande: Litet rum på ca 20 kvadrat & ca 10 andra trådlösa nätverk i närheten.

1) Störning av radio och högtalare
På första stället jag placerade den märkte jag att jag fick dålig radiomottagning i min stereo, mkt brus mm... dessutom hände det också vid några enstaka tillfällen att högtalarna fick störljud, ungefär som det kan bli när en mobil är nära.

Nu har jag placerat den ca 2 meter längre bort och på en annan sida om stereon och här får jag nästan ingen störning (den sänder nu på kanal 9 istället för kanal 6)... dock är denna placering inte lika optimal som den förra rent praktiskt.

Min första fråga är därför om det är normalt att man får störningar på ljudanläggningar och radiomottagning, och varför det gör så stor skillnad att ställa den bara någon meter bort?

Jag har min ligger inne i sladdhärvan till tv:n, hemmabion, ps3:an mm mm och får inga störningar i någon högtalare, så för min del har det inte blivit så men de kanske mer är en fråga från högtalare till högtalare hur känsliga dom är? Men det finns kanske någon annan som har bättre koll på det än jag!

Tycker det är konstigt att det ska bli sådan stor skillnad beroende på vart du ställer den, dock tror jag rent spontant att i det här fallet har det helt att göra med att det finns så många andra trådlösa nätverk på ett begränsat område dom stör ut varandra helt enkelt! Kan det vara det som påverkar hastigheten med kanske?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-15 19:15
Ursprungligen av Raccha:

Jag har min ligger inne i sladdhärvan till tv:n, hemmabion, ps3:an mm mm och får inga störningar i någon högtalare, så för min del har det inte blivit så men de kanske mer är en fråga från högtalare till högtalare hur känsliga dom är? Men det finns kanske någon annan som har bättre koll på det än jag!

Tycker det är konstigt att det ska bli sådan stor skillnad beroende på vart du ställer den, dock tror jag rent spontant att i det här fallet har det helt att göra med att det finns så många andra trådlösa nätverk på ett begränsat område dom stör ut varandra helt enkelt! Kan det vara det som påverkar hastigheten med kanske?

Tack för ditt svar!

Är själv lite inne på att det är mängden av nätverk och tunna väggar som skapar störningar... har dock inte så mkt i högtalarna, mer i fm-mottagningen (radion), som fick brus och störningar efter att jag satte upp mitt nätverk nära anläggningen... det var väl så att säga droppen som fick bägaren att rinna över kanske?

Desamma borde väl då också gälla mina plötsliga fall i hastigheten (som dock blivit något stabilare med den nya placeringen)... vart jag har datorn i rummet påverkar dock fortfarande, någon som vet om dett är normalt eller går att fixa till bättre än standardkonfigurationen?

Kan det exempelvis hjälpa att sj prova nya kanaler på nätverket och se var det ger bäst hastighet och minst störningar på fm-radiomottagningen...eller bör den stå på auto? just nu har jag kanal 11 (auto).... är de olika kanalerna olika snabba?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-21 17:55

Verkar ha hittat ett ganska stabilt läge nu.... inte så mkt störningar på fm-mottagningen samt ganska bra hastighet.

Undrar dock fortfarande varför hastigheten ibland sjunker väldigt snabbt (från ca 15 till 5 Mbit) beroende på var i rummet jag har datorn...trots att signalstyrkan visar fullt?

Kopplar inte signalstyrkan med hastigheten?... eller uppdateras signalstykan inte så ofta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-20 20:40

Prova att använda 5 GHz-bandet i stället, det går att välja i AirPort-verktyget. Jag antar att din dator är en Mac då har den säkert också inbyggt nätverkskort för 5 GHz-bandet (kanal 36 o högre tror jag).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 20:42
Ursprungligen av ThomasW:

Prova att använda 5 GHz-bandet i stället, det går att välja i AirPort-verktyget. Jag antar att din dator är en Mac då har den säkert också inbyggt nätverkskort för 5 GHz-bandet (kanal 36 o högre tror jag).

3 år senare hoppas jag att det är löst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-20 21:08

Huppla, ja det tror jag säkert löste sig.. tre år gammal tråd var det visst, det gäller o läsa all info på sidan

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-10-22 23:55

Kan rapportera att det är löst

1
Bevaka tråden