Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tveksam till Mini som HTPC

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fin panel som jag i dagsläget kör en PC till. Tänkte köpa macmini och köra istället men nu blir jag mörkrädd när jag läser lite i forumet.

Folk verkar ha problem med både bild och ljud. Så vi tar väl frågorna en i sänder

1. Frontrow, skickar eller skickar den inte DTS/DD 5.1?
Läste att det är nedsamplad 2-kanalsljud man får?

2. Finns inte upplösningen 1360*768 att välja i Minin?
Läste om att man behövde mixtra med något program för att få det att fungera, stämmer det?

3. Pallar NÅGON av Minisarna att spela x.264 i 1080P?
Jag vill inte stå här och ha lagt dyra pengar för en maskin som framedroppar och lever jävel.

Tacksam för svar!

1. Den har ju optisk utgång, så 5.1 borde den väl fixa?

2. Saxat från Apple.se

Ursprungligen av Apple:

Grafik- och videostöd

* Grafikprocessorn Intel GMA950 med 64 MB DDR2 SDRAM delat med huvudminnet1
* DVI-videoutgång med stöd för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter, stöder 20-tums Apple Cinema Display och 23-tums Apple Cinema HD Display, stöder koherenta digitala bildskärmar på upp till 154 MHz, stöder ickekoherenta digitala bildskärmar på upp till 135 MHz
* VGA-videoutgång (med den adapter som ingår) för analoga upplösningar upp till 1920 x 1080 bildpunkter
* S-video- och kompositvideoutgång för anslutning direkt till en tv eller projektor (kräver Apple DVI-till-video-adapter, som säljs separat)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-09-21 09:15

1. 5.1 fungerar utmärkt. Frontrow är dock ganska begränsat, rekommenderar att du kör Plex Media Center for OS X.

2. Som default finns den inte, men man kan lägga till den med DisplayConfig alternativt SwitchResX.

3. Min 1.83'a hade lite bekymmer med det, 2.0'an borde klara av det.

Ser f.ö. att 2.0an försvunnit från amerikanska applestore...på väg att fasas ut?

Ursprungligen av scim:

Ser f.ö. att 2.0an försvunnit från amerikanska applestore...på väg att fasas ut?

Jag kollade precis och den finns nog kvar i us apple store.

EDIT: Och efter att jag valt den och klickade back, så försvann den och sidan uppdaterades. Så nu är den borta igen

Ursprungligen av scim:

Ser f.ö. att 2.0an försvunnit från amerikanska applestore...på väg att fasas ut?

På väg att uppdateras om vi har tur!

Ursprungligen av scim:

3. Min 1.83'a hade lite bekymmer med det, 2.0'an borde klara av det.

Brorsans MacBook 2,0 GHz Core 2 Duo klarar det inte (inte heller min MBP 2,0 Core Duo med X1600 256 MB eller G5 Quad med 6600 256 MB klarar av det).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-21 13:18

Nu kan man inte beställa någon Mac mini alls på AppleStore US.

Det måste betyda att det är något nytt på gång.

Ja, det var ju rätt skadat att det hände precis när jag var i köpar-tagen. Jag misstänker att uppgraderade modeller är på gång, så oavsett vilket får man pausa köpet!

hittade det här, iofs skrivet i mars, men ändå:
Rumor: new Mac mini in development

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-21 14:17

Nu är de gamla modellerna tillbaka på AppleStore US, men jag tolkar ändå detta som om något nytt är på gång.

Kanske får vi se en mindre Mac mini utan CD/DVD ungefär som på MacBook Air.

Kanske redan nu på tisdag.

Ursprungligen av Macus:

Nu är de gamla modellerna tillbaka på AppleStore US, men jag tolkar ändå detta som om något nytt är på gång.

Kanske får vi se en mindre Mac mini utan CD/DVD ungefär som på MacBook Air.

Kanske redan nu på tisdag.

Vad händer på Tisdag?
Vad är det jag missat?

  • Medlem
  • 2008-09-21 17:31

Han menar nog att när AppleStore uppdateras så är det oftast på tisdagar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-21 20:46

Nu har de bara Mac mini 2.0 GHz till salu på AppleStore.

Det verkar som om Apple rensar lagren.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-22 15:40

Har jag missat nåt? Jag tycker att det verkar finnas både 1,83 och 2,0 till salu på både den Amerikanska och den Svenska Applestore. Jag hoppas jag har missat nåt iaf för jag är sugen på en mini men vill helst inte köpa någon av dom nuvarande antikviteterna, i morgon är det tisdag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 22:33

Jag kör 1360x768 från min Mini C2D till TV:n (en årsgammal Samsung) utan några som helst hack. Bara att välja i upplösningsmenyn! Tror det beror mer på TV:n om det funkar smärtfritt eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-23 23:00

Plex klarar inte 1080p på mac minin ännu (och ingen annan spelare heller såvitt jag vet), så är 1080p _nu_ ett krav (utvecklingen går ju framåt men garantier att det kommer funka på mac mini finns ju inte) skulle jag se mig om efter andra produkter tyvärr.

Ursprungligen av d99gnu:

Plex klarar inte 1080p på mac minin ännu (och ingen annan spelare heller såvitt jag vet), så är 1080p _nu_ ett krav (utvecklingen går ju framåt men garantier att det kommer funka på mac mini finns ju inte) skulle jag se mig om efter andra produkter tyvärr.

Faktum är att min panel bara är HD-ready, men mina "back-upade" titlar börjar blir mer och mer "back-upade" i 1080P. Så just nu står det och väger litegrann. Kanske får jag ge vika för 1080P för att slippa köpa mig en ful PC-burk som står och väsnas....

Om din tv "bara" är HD Ready är det väl onödigt att köpa något som kan spela upp full HD? Om du inte planerar att köpa ny tv snart alltså.

Ursprungligen av henkebarn:

Om din tv "bara" är HD Ready är det väl onödigt att köpa något som kan spela upp full HD? Om du inte planerar att köpa ny tv snart alltså.

Det handlar mer om att det material som kommer på torrent-sidorna numera är kodat i 1080P, då behöver man en dator som pallar med för att spela det, även om teven inte kan visa det. Men nu är det saksamma, jag har köpt mig den starkaste Minin och vi får väl hoppas att det duger, jag gråter iofs inga floder om det inte skulle vara så. Den är för fin för att man ska kunna klaga

1
Bevaka tråden